Performancing Metrics

هیجان در بازار به ضرر اقتصاد تمام می شود | اتاق خبر
کد خبر: 170975
تاریخ انتشار: 25 آبان 1394 - 15:52
برای خروج از رکود باید با شیب بسیار کند حرکت کرد، به این دلیل که هیجان در بازار به ضرر اقتصاد تمام می شود. در قدم اول بانک ها باید سودی که به مردم بابت بهره بانکی پرداخت...

برای خروج از رکود باید با شیب بسیار کند حرکت کرد، به این دلیل که هیجان در بازار به ضرر اقتصاد تمام می شود. در قدم اول بانک ها باید سودی که به مردم بابت بهره بانکی پرداخت می کنند را کاهش دهند.

ضرغام

چندی است که دولت بسته های رونق اقتصادی را  برای خروج از رکود معرفی می کند، کارشناسان و فعالان اقتصادی نظرات مختلفی را در خصوص این بسته ارائه داده اند، حال اتاق خبر برای  ارزیابی و بررسی  بسته رونق اقصادی، راهکارهای خروج از رکود و بررسی عملکرد اتاق زنجان گفت و گویی را با  بهروز ضرغام، عضو هیأت نمایندگان و رئیس کمیسیون صدور خدمات فنی- مهندسی اتاق زنجان ترتیب داده است که در ادامه می خوانید:

در بسته رونق اقتصادی توجهی به ظرفیت های قابل ملاحظه استان زنجان همچون معادن غنی  نشده است، نظر شما در اینباره چیست؟

استان زنجان از نظر معادن بسیار غنی است و شهرستان های آن کلکسیونی از معادن محسوب می شوند. در شهرستان ماهنشان و دیگر مناطق استان مواد غنی همچون  سرب، روی، سنگ آهن، سنگ‌آهک، گچ و سایر فلزات وجود دارد و هیچ منطقه ای از کشور به مانند شهرستان های استان زنجان دارای چنین استعدادی نیستند. همچنین معدن انگوران کاملا در سطح کشور ویژه است و دارای منابع گسترده ای چون سنگ آهن، روی، مس و طلا است؛ بنابراین باید به معادن استان زنجان به طور ویژه ای توجه شود.

صدور خدمات فنی- مهندسی هم از دیگر ظرفیت های استان زنجان است که اگر در این راستا بتوانیم مشوق های صادراتی را احیا کنیم؛ این رویه کمک زیادی به توسعه و پیشرفت استان خواهد کرد. لازم است بانک ها بعد از تحریم به شرکت هایی که به خارج از کشور می روند و قصد سرمایه گذاری، انجام امور ساختمانی و ساخت پالایشگاه را دارند؛ ضمانت های بانکی ارائه کنند. همچنین در حوزه فناوری اطلاعات و شرکت های دانش بنیان هم دارای جایگاه ویژه ای هستیم، شهر زنجان یک شهر علمی است که دانشگاه های معتبر و خوبی دارد؛ دانشگاه زنجان در رشته های پزشکی و غیر پزشکی بین تمامی دانشگاه های کشور رتبه 19 را به خود اختصاص داده که رقم خوبی است و در مراکز تحصیلات تکمیلی در علوم پایه هم در حدود 10 درصد دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و در حدود 90 درصد دانشجو در مقطع دکتری دارد. اگر زمینه ها و بسترهای لازم در سطح استان فراهم شود، به طور حتم شاهد یک تحول چشم گیر خواهیم بود.

به نظر شما چه عواملی باعث شکل گیری رکود در کشور شد؟

مسائل جهانی در بروز پدیده رکود در کشور تاثیرگذار بوده است. به عنوان مثال رکودی که در کشور چین به وجود آمد، باتوجه به اینکه این کشور یک تولیدکننده عمده محسوب می شود؛ تمام کشورهای منطقه هم در معرض آسیب قرار گرفتند ولی آنچه که به طور جدی به اقتصاد کشور لطمه وارد کرد این بود که بانک ها برای سپرده مردم سود بالایی را تعیین کردند. زمانیکه بانک ها سود 24 درصد را تعیین می کنند؛ اکثر کارخانجات و واحدهای تولیدی اشتغالزایی را تعطیل می کنند و پول خود را در نزد بانک ها گذاشته و از سود آن استفاده می کنند، درواقع بانک ها عامل اصلی رکود در کشور هستند. اتاق زنجان مرتب نسبت به این موضوع هشدار داد و اعتراض خود را اعلام کرد که این مورد می تواند باعث رکود شود ولی متاسفانه توجهی به این هشدارها و زنگ خطرها نشد.

پیشنهاد شما برای برون رفت از رکود چیست؟

برای خروج از رکود باید با شیب بسیار کند حرکت کرد؛ چون هیجان در بازار به ضرر اقتصاد تمام می شود. در قدم اول بانک ها باید سودی که به مردم بابت بهره بانکی پرداخت می کنند، کاهش دهند. گام دوم بعد از رفع تحریم ها برداشته می شود. امیدواریم مشکلات ناشی از تحریم در کشور به کلی رفع شود و بانک ها فعالیت خود را از سر بگیرند و بتوانند با خارج از کشور ارتباطی سازنده و متقابل را شروع کنند.

دولت سیاست تحریک تقاضا را در بازارهایی چون خودرو در پیش گرفته، به نظر شما چنین سیاستی موثر است؟

سیاست تحریک تقاضا درخصوص بازار خودرو یک شوک محسوب می شود و درواقع درمان نیست. وامی که به خودرو اختصاص داده شد؛ شوکی بود برای اینکه کارخانجات تولیدکننده از حالت فلج بودن خارج شوند، ولی اقدام بعدی این است که قیمت ها کاهش پیدا کند و متناسب با کالایی که فروخته می شود، مبلغ مورد نظر را دریافت کرد. در ارتباط با مسکن هم این سیاست، خوب است ولی باز هم درمان محسوب نمی شود. بانک ها باید با تولیدکنندگان وارد مشارکت واقعی شده و در سود و زیان حاصله سهیم شوند. راهکار این است که بانک ها  اوراق مشارکت برای پروژه های بزرگ را به فروش برسانند. اگر اوراق مشارکت فروخته شود، بانک باید واحدها را به خود اختصاص داده و پول مردم را پرداخت کند.

عملکرد اتاق زنجان  در دوره هشتم چطور ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه تا به امروز برنامه های اتاق عملیاتی شده است. اکنون تیم ماهری شکل گرفته که برای کوچکترین و مهمترین مسائل وقت می گذارد و به مدت 4 تا 5 سال که در این اتاق حضور دارم، بیشترین تلاش در این اتاق برای بهبود و پیشرفت امور انجام شده است.

نظر شما درمورد کمیسیون های اتاق زنجان چیست؟

کمیسیون های اتاق زنجان به طور مداوم برنامه های خود را پیگیری می کنند و مسائل را به طور کارشناسانه بررسی و رصد می کنند و درنهایت پیشنهادات خود را به هیأت رئیسه منعکس می کنند. درواقع کمیسیون ها می توانند خط فکر اتاق را تعیین کنند تا اتاق با برنامه ریزی کامل به اهداف تعالی پیدا کند.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید