Performancing Metrics

تجارت ایران و کره؛ یک به 10 به نفع کره جنوبی | اتاق خبر
کد خبر: 148960
تاریخ انتشار: 12 مهر 1394 - 12:49
آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می دهد که در نیمه نخست سال جاری کره سومین شریک وارداتی ایران بوده است....
آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می دهد که در نیمه نخست سال جاری کره سومین شریک وارداتی ایران بوده است.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران امروز میزبان هیاتی تجاری - اقتصادی از کره جنوبی است و سمینار مشترکی میان تجار دو کشور در تهران برگزار می شود.

روابط اقتصادی ایران و کره جنوبی عمق بالایی دارد تا جایی که این کشور جزو 5 شریک اصلی وارداتی ایران محسوب می شود و طی سال های اخیر همواره در جایگاه 5 کشوری که بیشترین واردات ایران از آن صورت می گیرد، قرار داشته است.

صادرات کالای غیرنفتی به کره البته رقم بالایی را شامل نمی شود اما لین کشور یکی از اصلی ترین خریداران نفت خام ایران محسوب می شود که در سال های تحریم نیز این جایگاه را حفظ کرده است.

در دوران جدید و پس از شکل گیری توافق هسته ای نیز اشتیاق برای گشترش همکاری میان دو کشور از طریق دیدارهای دو جانبه اعلام شده است. به تازگی ولی‌اله افخمی‌راد رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و معاون وزارت تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی دیدار مشترکی با یکدیگر داشتند در این دیدار از راه‌اندازی دوباره کمیسیون مشترک اقتصادی ایران خبر داده شد.

در این دیدار افخمی راد که عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز هست از روابط 4.2 میلیارد دلاری دو کشور در سال 2014 سخن گفت و اعلام کرد که عمده این حجم تجارت مربوط به واردات ایران از کره است.

افخمی راد پیشنهاد مشارکت دو کشور برای راه‌اندازی خط تولید برندهای مطرح کره‌ای در زمینه لوازم خانگی و قطعات خودرو در داخل کشور را ارائه کرد و گفت: سالانه یک میلیون و دویست هزار خودرو  در ایران تولید می‌شود که باید به مرز 3 میلیون دستگاه برسد. ما آمادگی داریم که در زمینه ساخت قطعات یا تولید خودرو به صورت مشترک در داخل ایران اقدام کنیم.

به گفته او ایران یکی از مصرف‌کنندگان عمده برندهای مطرح کره‌ای در زمینه لوازم خانگی محسوب می‌شود. بنابراین، شرکت‌های کره می‌توانند خط تولید این محصولات را در ایران راه‌اندازی کنند.

از دیگر همکاری های جدید دو کشور می توان به مشارکت کره‌ایی‌ها با یک شرکت ایرانی برای راه‌اندازی کارخانه فولاد در چابهار اشاره کرد.

کرهپول‌نیوز معاون وزیر تجارت، صنعت و  انرژی کره جنوبی اعلام کرده است که هنوز بیش از 20 شرکت کره‌ای در ایران مستقر هستند.

حجم تجارت دو کشور

آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می دهد که در نیمه نخست سال جاری کره سومین شریک وارداتی ایران بوده است به این ترتیب که بعد از چین و امارات بیشترین واردات ایران از مبدا کره جنوبی صورت گرفته است.

در شش ماهه سال جاری 1.8 میلیارد دلار کالا از کره به ایران آمده است تا سهم این کشور از کل واردات ایران را به 8.9 درصد رسانده باشد.

بر اساس اعلام گمرک ایران طی نیمه نخست امسال صادرات غیرنفتی ایران به کره 57 میلیون دلار بوده است که در برابر واردات یک میلیارد و 861 میلیون دلاری، ناچیز به حساب می آید.

در سال 93 نیز مجموع واردات ایران از کره جنوبی به 4 میلیارد و 417 میلیون دلار رسید در حالی که صادرات ما به این کشور 426 میلیون دلار بوده است. بر این اساس می توان برآورد کرد که نسبت تجارت دو کشور یک به 10 به نفع کره جنوبی دنبال می شود.

منبع: اتاق تهران

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید