Performancing Metrics

تلاش برای احیای مسیر باستانی تجارت | اتاق خبر
کد خبر: 176616
تاریخ انتشار: 5 آذر 1394 - 08:53
اهمیت جاده ابریشم در تجارت از دیرباز، باعث شده تا اکنون نه فقط کشورهایی اصلی حاضر در مسیر این جاده که حتی نهادهای بین‌المللی تحت نظارت سازمان ملل نیز به فکر احیای ای

اهمیت جاده ابریشم در تجارت از دیرباز، باعث شده تا اکنون نه فقط کشورهایی اصلی حاضر در مسیر این جاده که حتی نهادهای بین‌المللی تحت نظارت سازمان ملل نیز به فکر احیای این مسیر باستانی و تاریخی باشند.

به همین منظور یک هیات متشکل از اعضای اتحادیه شهرهای در امتداد جاده ابریشم به دیدار دبیرکل اتاق تهران آمدند تا در مورد چندوچون احیای این مسیر تجاری باستانی بحث و بررسی داشته باشند. این اتحادیه که مقر آن در پکن پایتخت چین است و هشت عضو از چین و عربستان سعودی دارد، برای بررسی همکاری‌های اقتصادی و امکان جذب کمک‌هایی از ایران در این اتحادیه، به تهران سفر کرده است. از ایران، شهر قزوین هم‌اکنون در این اتحادیه حاضر است.

 در این هیات تعدادی از فعالان اقتصادی و صاحبان بنگاه‌های چین نیز حضور داشتند و در ملاقات با دبیرکل اتاق تهران خواستار همکاری با پارلمان بخش‌خصوصی برای برقراری مناسبات اقتصادی و تجاری با بنگاه‌ه‌های ایرانی شدند.

در ابتدای این دیدار، دبیرکل اتاق تهران توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های اتاق تهران ارائه داد و یادآور شد که برنامه‌ریزی اقتصادی ایران در دوره پساتوافق و رفع کامل تحریم‌ها، بر مبنای جذب سرمایه‌گذاری خارجی همراه با انتقال تکنولوژی است. بهمن عشقی با اشاره به تلاش‌های اعضای هیات رئیسه اتاق تهران برای شناخت راه‌های جدید همکاری با شرکای خارجی گفت: «مفهوم تازه‌ای در ذهن کارآفرینان و بخش خصوصی ایران شکل گرفته است و ما وارد دوره جدیدی شده‌ایم.» عشقی افزود: «در دوره جدید ما خواستار انتقال دانش و فناوری هستیم و درنظر داریم خطوط تولید را در دانش و سرمایه جدید به روز کنیم و در این راه چینی‌ها می‌توانند یکی از شرکای ما باشند.»

دبیرکل اتاق تهران ابراز امیدواری کرد مشارکت‌ ایران و چین در دوره جدید، شکل و شمایل تازه‌ای داشته باشد و متضمن منافع هر دو ملت باشد. هم‌چنین اعضای هیات چینی که برای مذاکره در باب همکاری‌های مشترک اتاق تهران با سازمان مسوول احیای جاده ابریشم به ایران آمده‌اند اعلام کردند که هم‌اکنون قزوین در این اتحادیه حضور دارد و تاکنون همکاری‌های مناسبی با این سازمان داشته است.

رییس این هیات در ادامه سخنان خود توضیح داد که افرادی که در این هیات هستند از سازمان‌هایی چون یونیدو آمده‌اند و برای فعال کردن شهرهای مسیر جاده ابریشم تلاش می‌کنند. او گفت: «پنج نهاد زیرمجموعه سازمان ملل متحد برای اولین بار با یکدیگر به طور کامل همکاری دارند تا بتوانند این ماموریت را انجام دهند.»  رئیس این هیات با تاکید بر این که ایران اولین کشوری است که این هیات برای همکاری با آن وارد مذاکره است، افزود: «ما می‌دانیم ایران ظرفیت‌های زیادی برای همکاری دارد و امیدواریم بتوانیم با استفاده از حضور ایران در این مسیر و با فعال کردن ظرفیت‌های حمل‌ونقلی ایران این مسیر باستانی را احیا کنیم.» او با تاکید بر این که باید سیاست‌های کشورهای مسیر جاده را به یکدیگر نزدیک کرد تا بتوانیم به موفقیت برسیم.

او در انتها توضیح داد که در گام اول 11 شهر به عنوان هیات موسس سازمان مسوول احیای جاده ابریشم انتخاب شده‌اند که افزوده شدن تهران به شهرهای مذکور اسباب تقویت اعتبار تشکل مربوطه خواهد بود. او ابراز امیدواری کرد با محوریت اتاق تهران به عنوان قلب اقتصادی ایران، چنانچه احیای جاده ابریشم مورد توجه جدی قرار گیرد قابلیت بهره‌گیری از ظرفیت‌های مالی صندوق سرمایه‌گذاری راه ابریشم و بانک توسعه آسیایی که اعتبارات بسیار مناسبی جهت توسعه زیرساختارها فراهم کرده است، ایجاد شود.

منبع: اتاق تهران

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید