Performancing Metrics

بیانیه خانه صنعت جوانان درباره کاهش نرخ سود بانکی به منظور حمایت تولید صادرات محور | اتاق خبر
کد خبر: 104373
تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1394 - 14:31
خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان با توجه به شرایط امروز اقتصاد ایران اقدام به انتشار بیانیه ای درباره کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به منظور حمایت از تولید صادرات محور کرد. در این بیانیه آمده است:
خانه صنعت و معدن جوانان ايران به عنوان يك نهاد خود جوش و برخاسته از جمع جوانان اين خاك پاك و مقدس كه در عرصه صنعت و معدن فعاليت مي نمايد ، از بدو تاسیس همواره بر آن بوده تا به عنوان یکی از رسالتهای از پیش تعیین شده خود ، با شناسایی و معرفی ظرفیت و توانمندی بالای جوان ایرانی ، شرایط استفاده بهینه از این نبوغ و خلاقیت جهت حضور در عرصه کارآفرینی و جلوگیری از فرارمغزها و سرمايه ها را فراهم سازد.

ما با اتكال به قدرت لايزال الهي و با گراميداشت ياد و خاطره بنيانگذار كبير انقلاب و شهدای گرانقدر و در پرتو ايمان و عزم ملي و حركت در جهت تحقق آمال سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران ، در سالي مبارك كه توسط مقام معظم رهبري سال " دولت وملت ،ؤهمدلی وهم زبانی  " نامگذاري گرديده است .

لذا معتقدیم نرخ سود بانکی، تقابل یا همپوشانی فعالیت های اقتصادی طبق نظر کارشناسان اقتصادی دارد، این نرخ باید با نرخ تورم همسو باشد تا بتوان نقدینگی مردم را به نفع تولید از سرگردان بودن به سوی کارخانجات هدایت کرد.در حال حاضر بررسی ها نشان می دهد که برای تحقق این مهم، نیاز به اصلاح وضعیت موجود است. امروز که پس از سال ها شاهد کاهش نرخ تورم در اقتصاد ایران هستیم می توان برای کاهش هزینه های تمام شده تولید و افزایش نرخ تولیدات صادرات محور، فرصت را مغتنم شمرد.

(اکنون برنامه تغییر نرخ سود که بر روی میز شورای پول و اعتبار برای تعیین و تکلیف، تا نتایج و دستورات اجرایی  تازه این بسته سیاست پولی و بانکی، بتواند گره از کار صاحبان صنعت از بخش خصوصی و فعالان بانکداری کشورمان بگشاید.)

 لذا ایجاد جاذبه در صنعت بانکداری ایران می تواند بازارهای موازی همچون ارز، طلا و مسکن را از رونق اندازد و نقدینگی سرگردان مردم را به سوی بانک ها روانه سازد؛ اما قانون منطقی کردن نرخ سود بانکی که در سال 1383 توسط دولت به تصویب رسید و اجرا نشد؛  رونق بنگاه داری بانک ها را  رقم زد که این رویکرد، عدم سودآوری تولید را به نفع بازارهای موازی صنعت بانکداری منجر شد.

از این روست که تولیدملی امروزه ایران نیاز به حمایت مالی از سوی نهاد های پولی کشورمان دارد تا بنگاه های تولیدی بتواند با تکیه بر تسهیلات بانکی کم بهره، هزینه های خود را کاهش داده و قیمت تمام شده تولید را مقرون به صرفه کنند.

موکدا اعلام میدارم اجرای این مهم در سیاست های پولی انبساطی قرار می گیرد. زیرا اقتصاد کشورمان در شرایطی به سر می برد که اگر تولید رونق نگیرد؛ بانک ها مجبور به چاپ اسکناس خواهند بود و دور باطل افزایش نرخ تورم به همراه نقدینگی و گردش آن در جامعه همچنان پایدار و ادامه خواهد داشت.

بنابراین نوع تورم موجود در اقتصاد ایران که نشات گرفته از تحرک تقاضا بوده، می تواند با کاهش نرخ سود بانکی به منظور افزایش نرخ تولید ساماندهی شود.

از این رو فعالان بخش خصوصی در خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران تقاضای مدیریت تورم را از طریق کاهش نرخ سود بانکی داشته تا از این مهم بتوان روشن شدن چراغ و حرکت چرخش های کارخانجات را به منظور تولیدات صادرات محور شاهد بود.

 
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید