Performancing Metrics

باهنر: مسئولان، به رانت نفتی عادت دارند | اتاق خبر
کد خبر: 102131
تاریخ انتشار: 27 فروردین 1394 - 13:13
اتاق نیوز: نائب رئیس مجلس شورایی اسلامی گفت: هرچند که در عرصه های سیاسی و اقتصادی، خبرهای خوشی به گوش می رسد اما به دلایل نداشتن برنامه و نبود مدیریت، مسئولان همچنان ب...
اتاق نیوز: نائب رئیس مجلس شورایی اسلامی گفت: هرچند که در عرصه های سیاسی و اقتصادی، خبرهای خوشی به گوش می رسد اما به دلایل نداشتن برنامه و نبود مدیریت، مسئولان همچنان به رانت نفتی وابسته بوده و به آن عادت کرده اند.
محمد رضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در دیدار نوروزی اعضای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران با مد نظر قرار دادن شرایط حاکم بر اقتصاد کشورمان اعلام کرد: قطعا سال 94، سالی پر از حادثه در عرصه های گوناگون خواهد بود به طوری که بیشترین این رخدادها متاثر از تصمیمات مذاکرات هسته ای نشات می گیرد. وی ادامه داد: هرچند این یک نگرش اشتباه است که 100 درصد این اتفاقات و تغییرات را متاثر از این مذاکرات دانست اما به نسبت، سهم قابل توجه ای بر بهبود اقتصاد ایران دارد. نماینده مردم تهران در خانه ملت با اشاره به نرخ سرانه تولید داخلی، نسبت به نرخ سطح بین الملل افزود: سال هاست که نرخ تولید داخلی ایران از متوسط جهانی، بسیار پایین تر است و این میزان بعد از جنگ تحمیلی و اعمال تحریم ها به 4/0 درصد رسید. وی گفت: با برداشته شدن تحریم ها آثار روانی مثبتی را می توان در بازار و اقتصاد ایران شاهد شد. هرچند تاثیرات اولیه، آثاری روانی خواهد داشت؛ اما پس از گذشت 2 الی 3 سال به اقتصادی واقعی دست پیدا خواهیم کرد. باهنر با تاکید بر نبود مدیریت در دوران پسا تحریم گفت: این روزها هر سخنی که از مسئولان، دولتمردان، صاحبان صنایع و ثروت، مردم و... می شنویم درباره پایان روزهای سخت اقتصادی است و نوید از روزهای خوش اقتصادی دارد؛ اما کسی به اینکه چگونه این مهم دست یافتنی شود اشاره نمی کند و برنامه ای ندارد. وی تاکید کرد: متاسفانه سال هاست که ظرفیت های سرمایه گذاری در یک سبد گذاشته شده و این منجر به آسیب پذیر بودن اقتصاد ایران شده است؛ به طوری که اقتصاد کشورمان نمی تواند در برابر حوادث عمدی و غیر عمدی در مسائل مختلف اعم از سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تاب بیاورد و مقاومت خود را از دست داده است. دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با مد نظر قرار دادن عملکرد مسئولان در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی یادآور شد: اقتصاد کشور ما نباید وابسته و متاثر از حوادث باشد و تحقق چنین مهمی نیاز به اراده ای ملی دارد. وی تاکید کرد: این روزها همگان اعم از تجار، صنعتگران، تولید کنندگان، کارمندان، دانش آموزان و... به شرایط موجود اقتصادی معترضند؛ زیرا چندین دهه می شود که هیچ تصمیم اقتصادی در رویکرد اجرایی که همگان از آن سود ببرند اتخاذ نشده است. باهنر افزود: اجرای تصمیمات خردمندانه نیاز به شجاعت دارد؛ اما شاهد هستیم هر شخصی که مقام و مسئولیتی که برعهده می گیرد و وارد امور اجرایی و تصمیماتی می شود؛ محافظه کاری را پیشه می کند. نائب رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: ایراد کار از خودمان است؛ تا زمانی که این نوع از شیوه تفکر در میان مسئولان وجود داشته باشد، اقتصاد مقاومتی نمی تواند محقق شود و شکل نخواهد گرفت. وی گفت: بنابراین، مجلس و دولت باید با همراهی بخش خصوصی به عرصه اجرایی وارد شده به طوری که وابستگی خود را به رانت نفتی و درآمدهای ارزی از این نعمت خدادادی، کاهش و قطع کنند. نماینده مردم تهران در خانه ملت معادلات اقتصادی ایران را چند مجهولی دانست و ادامه داد: تصمیماتی که در حوزه اقتصاد کشورمان اخذ و اجرایی می شود باید نیاز تمامی فعالان اقتصادی و اقشار جامعه را مد نظر قرار دهد تا رفع نیازی همگانی شود. وی گفت: باید باور داشته باشیم که خودمان تولید کنیم و خودمان مصرف کنیم تا با خرید کت و شلوار چینی، یک خیاط و تولید کننده داخلی معادل 5 روز بیکار نشود.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید