Performancing Metrics

ران پل: نتیجه قلدرمآبی آمریکا ضد روسیه، پایان سلطه دلار بر جهان خواهد بود | اتاق خبر
کد خبر: 116524
تاریخ انتشار: 2 تیر 1394 - 20:00
اتاق نیوز - سناتور پیشین آمریکایی در یادداشتی تاکید کرد که نتیجه معکوس تداوم فشارهای غرب به روسیه، ایجاد سیستم مالی جدید در جهان توسط مسکو و چین است که در آن دلار جای
اتاق نیوز - سناتور پیشین آمریکایی در یادداشتی تاکید کرد که نتیجه معکوس تداوم فشارهای غرب به روسیه، ایجاد سیستم مالی جدید در جهان توسط مسکو و چین است که در آن دلار جایی ندارد.

یک سناتور سابق و نامزد چند دوره در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، درباره نتیجه معکوس فشارها بر روسیه بر پایان برتری واشنگتن بر نظام مالی جهان هشدار داد.

ران پل در یک یادداشت نوشت: «در حالی که بسیاری هفته گذشته بر اینکه آیا فدرال رزرو(بانک مرکزی آمریکا) نرخ‌های سود را افزایش می‌دهد و یا بحران مالی یونان اروپا را به بحران می‌کشاند یا نه تمرکز داشتند، دادگاه لاهه در حکمی رای به پرداخت 50 میلیارد دلار به سهامداران سابق شرکت نفتی یوکاس در پرونده شکایتشان از روسیه داد. بلژیک و فرانسه به سرعت اقدام به مسدود کردن داراییهای دولتی روسیه در کشورهای خودشان کردند که طبیعتا خشم روسیه را بدنبال داشت».

اشاره سناتور پیشین آمریکایی به موضوعی است که از سال 2003 شروع شده بود. در این سال مالک شرکت نفتی یوکاس با حکم دادگاه روسیه به جرم فساد به حبس و مصادره اموال محکوم شد . سهامداران  این شرکت در اعتراض به این حکم به لاهه  شکایت کردند و دیوان دائم داوری لاهه سال گذشته روسیه را به پرداخت  50 میلیارد دلار غرامت محکوم کرد.

به دنبال خودداری روسیه از پرداخت این جریمه، حکومتهای فرانسه و بلژیک اعلام کردند با مسدود کردن دارایی‌های روسیه در کشورهای خود غرامت سهامداران این شرکت نفتی را پرداخت می‌کنند.

«ران پل» در اینباره تاکید کرد: «زمانبندی این اقدامات کنجکاوی را برمی‌انگیزد. این موضوع وقتی حادث شده که بحران یونان ذر اتحادیه اروپا به نقطه جوش رسیده و یونان در حال روی آوردن به روسیه برای ارائه کمک مالی به آن جهت خارج شدن از این وضعیت درهم و برهم است».

سناتور سابق آمریکایی افزود: «تعهد و بیانیه‌های اخیر صندوق بین‌المللی پول درباره حمایت کامل و بدون قید و شرط از اوکراین نشان داد که این صندوق به همراه دیگر سازمانها تنها نهادهای فنی و تخصصی نیستند بلکه نوکران و پادوان دستورکار سیاست خارجی برآمده از واشنگتن هستند».

او تاکید کرد: «دولت آمریکا به شدت در تلاش برای وفادار ماندن و تبعیت از تفکر جهان تک قطبی است که در آن آمریکا در مرکز این جهان، سیاست خارجی و مالی را دیکته کرده و کشورهای مشتری آن دستورات را اجرا می‌کنند. اما نظم جهانی تک قطبی نیست و حضور و وجود روسیه و چین یک یادآور سخت این موضوع است. برای دهه‌ها آمریکا به عنوان تولیدکننده و مدافع ارز جهانی بودن یعنی دلار در حال سود بردن بوده است».

آقای پل با اشاره به تلاشهای برای شکستن انحصار دلار در ارزهای جهانی تصریح کرد: «اروپاییها برای ایجاد رقیبشان در برابر دلار تلاش کردند و نتیجه یورو بوده که البته در حال فروپاشی است اما برای آمریکا اتحادیه اروپا تهدید نبوده است بلکه تهدید روسیه و چین برای دلار به مراتب بیشتر و واقعی‌تر بوده است».

ران پل عضو سابق کنگره تاکید کرد: «پشتیبانی طلا برای رقابت کردن با دلار را دارند. این همان چیزی است که دولت آمریکا از آن می‌ترسد و به همین دلیل رئیس‌جمهور اوباما و متحدان غربی او با تحریک روسیه با مسدود کردن اموالش که البته با اغراض سیاسی صورت گرفته، خطر جنگ را ایجاد کرده‌اند.آمریکا که هویچهایش تمام شده، در حال توسل به چماق است». پل با ریشه‌یابی درباره مواضع ضدروسی واشنگتن تصریح کرد: «دولت آمریکا می‌داند که روسیه دیکته کردن‌های واشنگتن را نخواهد پذیرفت اما همچنان مثل یک بچه  بداخلاق و زودرنج رفتار می‌کند. وجود کشوری که به درخواستهای واشنگتن  تعظیم نخواهد کرد، یک گناه نابخشودنی است و باید با تحریمهای اقتصادی، و تلاش برای بلوکه کردن داراییهای روسیه در بازارهای جهانی، تهدیدات برای ممانعت از میزبانی جام جهانی 2018 فوتبال و اکنون مصادره اموال آنرا مجازات کرد».

سناتور پیشین کنگره آمریکا تاکید کرد: «تاکنون پاسخ روسیه به طرز خارق‌العاده‌ای خوشتندارانه بوده است اما این موضوع شاید برای همیشه ادامه نیابد. ادامه فشارهای اقتصادی غرب، شاید ترتیبات مالی چینی-روسی که در نهایت دلار را از تخت سلطنت خلع خواهد کرد، ضروری سازد. نتیجه نهایی این قلدرمآبی آمریکا همان چیزی که آمریکا بسیار از آن وحشت دارد را تقویت می‌کند و آن سیستم جهانی مالی است که در آمریکا حرفی برای گفتن ندارد».

 
کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید