Performancing Metrics

نايب رييس انجمن زعفران:زعفران كيلويي يك ميليون و500 هزار تومان | اتاق خبر
کد خبر: 812
تاریخ انتشار: 10 خرداد 1390 - 11:33

زعفران كيلويي يك ميليون و500 هزار تومان

نايب رييس انجمن زعفران:

جا دارد بازهم قيمت اين محصول كاهش يابد

نايب رئيس انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان زعفران خراسان جنوبي با اشاره به افزايش 70 تني توليد زعفران در سال جاري، گفت: امسال هر كيلو زعفران يك ميليون و 500 تا يك ميليون و 600 هزار تومان عرضه مي‌شود كه نرخ متعادلي است و جا دارد بازهم قيمت اين محصول كاهش يابد چراكه سود كشاورزان را تامين مي‌كند و قدرت رقابت را از رقباي ايران مي‌كاهد.

به گزارش اتاق نیوز ، علي حسيني در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه در حال حاضر قيمت زعفران تقريبا متعادل است، گفت: ارزش زعفران با توجه به قيمت تمام شده‌ي آن، سود خوبي عايد كشاورزان مي‌كند و همچنين قابل رقابت دربازارهاي جهاني است؛ اگرچه قيمت زعفران در دو سال گذشته به صورت جهشي و حبابي افزايش يافته بود كه به دليل كمبود كالا به دليل يخبندان تقاضا بيش از عرضه بود، لذا قيمت زعفران در دو سال گذشته افزايش داشت كه امسال نرخ آن متعادل شده است.

وي تصريح كرد: نرخ زعفران طي دوسال گذشته به‌صورت غيرمنطقي افزايش يافته بود كه موردقبول توليد‌كننده، صادر‌كننده و خريدار نبود و به همين دليل بسياري از مشتريان را به تدريج از دست داديم و رقباي ايران در توليد زعفران - هم‌چون افغانستان، مراكش، اسپانيا، هندوستان - به افزايش توليد تشويق شدند اما در سال جاري 90 - 89 قيمت زعفران به حد مطلوب خود رسيده و جا دارد باز هم نرخ فروش اين محصول كاهش يابد.

حسيني قيمت هر كيلو زعفران را يك ميليون و 500 هزار تا يك ميليون و 600 هزار تومان عنوان كرد و گفت: اگر قيمت بالاتر از اين باشد در بازار رقابت مشكل ايجاد مي‌كند و با توجه به عملكرد آن در هر هكتار، قيمت يك ميليون و 500 هزار تومان براي هر كيلو زعفران مناسب است.

نايب رئيس انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان زعفران خراسان جنوبي گفت: افزايش قيمت زعفران باعث تغيير الگوي كشت كشاورزان و افزايش توليد اين محصول و كاهش ديگر محصولات خواهد شد و زنگ خطري براي الگوي كشت كشور است، لذا بايد قيمت متعادل باشد كه كشت زعفران فقط در مناطق خشك و كم‌آب صورت گيرد و در ساير مناطقي كه امكانات بالقوه خوبي براي كشت ساير محصولات وجود دارد، تغيير الگوي كشت به سمت زعفران نباشد.

به گفته وي قيمت زعفران در مدت مشابه سال گذشته دو ميليون و 400 تومان بوده است.

حسيني خاطرنشان كرد: نياز جهاني زعفران در سال كمتر از 300 تن است كه در دو استان خراسان رضوي و خراسان جنوبي سالانه بيش از 200 تن زعفران توليد مي‌شود در صورتي‌كه علاوه به ايران، هند، مراكش، آذربايجان و اسپانيا هم زعفران توليد مي‌كنند و كشور چين هم كم‌كم به سمت توليد زعفران مي‌رود، لذا كمبود مصرف در جهان باقي نمي‌ماند.

وي تاكيد كرد: ايران كه بزرگترين توليد‌كننده‌ي زعفران جهان است، بايد تجارت را مديريت كند و با متعادل نگه داشتتن قيمت به شكلي كه توليد براي توليد‌كنندگان صرفه اقتصادي داشته باشد، بازار مصرف را تامين كند.

نايب رئيس انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان زعفران خراسان جنوبي گفت: قيمت هم‌اكنون منطقي است و رقباي ايران نيز انگيزه براي توليد زعفران و توانايي رقابت با اين قيمت را نخواهند داشت.

به گفته‌ي حسيني، طبق آمار وزارت كشاورزي در دو استان خراسان رضوي و جنوبي در سال زراعي 90 - 89 بيش از 250 تن زعفران توليد شده كه حدود 209 تن در خراسان رضوي و حدود 42 تن در خراسان جنوبي توليد شده كه افزايش چشم‌گيري نسبت به توليد 180 تني سال گذشته داشته است.

انتهای پیام 

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید