Performancing Metrics

ستاد حقوق بشر خواستار پیگیری حادثه جده در شورای حقوق بشر سازمان ملل شد | اتاق خبر
کد خبر: 101443
تاریخ انتشار: 25 فروردین 1394 - 10:19
ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با صدور بیانیه‌ای اقدام کریه تعرض ماموران امنیتی عربستان سعودی به دو نوجوان ایرانی را محکوم کرده و خواستار پیگیری این موضوع در شورای حقوق ب
ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با صدور بیانیه‌ای اقدام کریه تعرض ماموران امنیتی عربستان سعودی به دو نوجوان ایرانی را محکوم کرده و خواستار پیگیری این موضوع در شورای حقوق بشر سازمان ملل شد.
اتاق نیوز - متن این بیانیه بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، اخبار تعرض ماموران امنیتی عربستان سعودی به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده را بسیار تاسف بار، خطرناک و نگران‌کننده می‌داند؛ به‌ویژه آنکه این اقدام بر اساس عقاید اعلام شده از سوی یکی از شیوخ و امامان جماعت جده که با عنوان فتوا بیان شده، صورت گرفته و نشان می‌دهد که وی اینگونه اقدامات را نه‌تنها غیراسلامی و غیرقانونی نمی‌داند، بلکه آن را مجاز و قابل قبول اعلام کرده است. این موضوع نشان می‌دهد که ما نمی‌توانیم حادثه تاسف‌بار فرودگاه جده را صرفا یک اتفاق تخلف‌آمیز یک یا دو مامور امنیتی تلقی کنیم، چرا که از قرائن برمی‌آید که با یک روند سیستماتیک و بسیار خطرناک مواجه هستیم. از این رو، ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران از دولت عربستان سعودی می خواهد که علاوه بر پایبندی به تعهدات اسلامی خود نسبت به زائران بیت الله الحرام، با توجه به کنوانسیون بین المللی حقوق کودک، تعهدات بین المللی خود را نیز محترم شمارد و فراتر از دو مامور خاطی، با همه کسانی که انجام اینگونه افعال را در جامعه عربستان تبلیغ، ترویج و حمایت می‌کنند برخورد قاطع و پیشگیرانه داشته باشد. ستاد حقوق بشر همچنین از شورای حقوق بشر سازمان ملل انتظار دارد که قویا مانع از تکرار و گسترش این اقدامات شود تا مبادا به سایر نقاط جهان نیز توسعه پیدا کند. این شورا همچنین باید در خصوص پیگیری‌های قانونی چه در چارچوب منشور سازمان ملل و اعلامیه حقوق بشر و چه در چارچوب نقض شدن تعهدات کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک و به‌خصوص مواد مربوط به اشاعه نفرت، نابردباری و تجاوز به کودکان، اقدام قاطع بعمل آورد. همچنین طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران بر اساس مواد 44 و 45 کنوانسیون بین المللی حقوق کودک این حق را برای خود محفوظ می داند که این حادثه خطرناک و کریه را از طریق مکانیزم های بین المللی به طور قاطع پیگیری کند.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید