Performancing Metrics

دستور ویژه رییس جمعیت هلال احمر درباره جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای ارسال به یمن | اتاق خبر
کد خبر: 102602
تاریخ انتشار: 30 فروردین 1394 - 11:47
رییس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه هلال احمر ایران محور جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای مردم مظلوم یمن است، بر لزوم استمرار کمک‌های دارویی و غذایی ایران و همچنین ضرورت...
رییس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه هلال احمر ایران محور جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای مردم مظلوم یمن است، بر لزوم استمرار کمک‌های دارویی و غذایی ایران و همچنین ضرورت تسریع در جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای مردم یمن تاکید کرد.
اتاق نیوز - جلسه شورای معاونین جمعیت هلال احمر با حضور رئیس، دبیرکل و اعضای شورای معاونین جمعیت هلال احمر برگزار شد. در این جلسه سید امیرمحسن ضیائی، رئیس جمعیت هلال احمر با تاسف عمیق از جنایاتی که در کشور یمن به وقع پیوسته است، خاطر نشان کرد: با توجه به اعلام معاونت ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، قرار بر این است جمعیت هلال احمر به عنوان محور جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای مردم مظلوم یمن باشد. وی با تاکید بر استمرار کمک‌های دارویی و غذایی ایران، بر ضرورت تسریع در جمع‌آوری کمک برای مردم یمن اشاره کرد و گفت: این کمیته با محوریت دبیرکل جمعیت هلال احمر و با حضور معاون بهداشت، درمان و توانبخشی، رئیس سازمان امداد و نجات، رئیس سازمان تدارکات پزشکی و معاون بین‌الملل و حقوق بشردوستانه تشکیل می‌شود. ضیائی در این جلسه با تقدیر از سازمان جوانان به دلیل تدوین برنامه‌های منسجم و هدفمند تصریح کرد: برنامه‌های این سازمان می‌تواند الگوی خوبی برای سایر مجموعه‌های جمعیت هلال احمر باشد. رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به ضرورت افزایش اختیارات استان‌ها در حوزه فعالیتی خود، افزود: یکی از کارهای مهم جمعیت، جدا کردن وظایف صف و ستاد و دادن اختیارات لازم به استان‌هاست. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور پایگاه‌هایی وجود دارند که بدلیل نداشتن نیروی صف تعطیل شده‌اند، خاطر نشان کرد: با وجود اینکه سیاست ما انقباضی عمل کردن است، اما باید برنامه‌های مناسب در استان‌ها برای جذب نیروهای عملیاتی فراهم شود. وی با اشاره به سفر اخیر خود به استان خوزستان افزود: سفرهایی که انجام می‌شود باید خروجی مشخص و مدونی داشته باشد تا بتوان در طولانی مدت از آنها بهره‌برداری کرد.

بررسی راهکارهای سازماندهی مدیریت بحران و کاهش خطر‌پذیری در جمعیت هلال احمر

دکتر حمیدرضا اسکاش، مشاور مدیریت بحران جمعیت هلال احمر نیز در این جلسه با اشاره به اینکه باید مشخص شود که جایگاه جمعیت هلال احمر در کاهش خطرپذیری و مدیریت بحران کجاست، افزود: پیشنهاد می‌شود برای ترمیم یک خلا تاریخی، مرکز کاهش خطرپذیری و مدیریت بحران جمعیت هلال احمر( DRR ) تشکیل شود. بنابر اعلام روابط عمومی جمعیت هلال احمر، دکتر ضیائی نیز در خصوص بحث مدیریت بحران با تاکید بر سه نقش اصلی جمعیت شامل آموزش همگانی، مطالبه‌گری (آشنایی مردم با حقوق‌شان) و پاسخگویی به حوادث افزود: در حال حاضر بیشترین وظیفه ما بر روی پاسخگویی به حوادث است. رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه کاهش خطرپذیری و مدیریت بحران نسبت به پاسخگویی به حوادث در جایگاه ویژه‌ای بین جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر قرار دارد، افزود: یک رکن مهم برای شناسایی جمعیت‌های ملی برتر توان آنها در مدیریت بحران و کاهش خطرپذیری است. وی با اشاره به اینکه باید جایگاه خودمان را در پازل مدیریت بحران بدانیم، افزود: قاعدتا انجام همه وظایف مدیریت بحران از توان مجموعه ما خارج است. اما برای هم افزایی واحدهای جمعیت پاسخگویی در مدیریت بحران باید فکری شود که مسئول این هماهنگی‌ها دبیرکل است. ضیائی با اشاره به اینکه برنامه کد ۲ تمامی کارکنان جمعیت باید در مواقع بحران مشارکت داشته باشند، افزود: در حال حاضر جمعیت هلال احمر ۸ هزار نیرو دارد که باید زمینه آموزش تخصصی این افراد مهیا شود که از دبیرکل جمعیت درخواست می‌شود عملیاتی شدن این موضوع را بررسی کنند.

تعریف سازمان مجازی مدیریت بحران

در این جلسه دکتر جلالی، مشاور علمی و فناوری رئیس جمعیت هلال احمر نیز با تاکید بر اینکه مدیریت بحران باید براساس مدل، نظام و چارت مشخصی انجام شود، افزود: باید ساختار تخصصی در خصوص مدیریت بحران داشته و جایگاه‌همان را تعریف کنیم. دکتر احمدی، دبیرکل جمعیت هلال احمر نیز در این خصوص با اشاره به اینکه در حال حاضر فعالیت‌های بسیاری در زمینه مدیریت بحران در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر انجام می‌شود، خاطر نشان کرد: با توجه به وضع موجود و عدم جذب نیرو می‌توان به سمت ایجاد یک سازمان مجازی در خصوص مدیریت بحران حرکت کنیم. وی افزود: تشکیل این سازمان مجازی به شرط عدم ایجاد پست سازمانی و تعریف پست مجازی است؛ به شکلی که همه افراد در مواقع بحران یک پست بحران برایشان تعریف شود. همچنین ناصر چرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات با تاکید براینکه در حال حاضر موضوع مدیریت بحران و کاهش خطرپذیری در تمامی سازمان‌ها و زیرمجموعه‌های جمعیت به نوعی بسترسازی شده و در حال انجام است، افزود: به نظر می‌رسد با توجه به دخیل بودن تمامی واحدهای جمعیت در این موضوع این فعالیت‌ها تنها نیاز به توان افزایی بیشتری دارند.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید