Performancing Metrics

چرا زنان سرپرست خانوار متمکن تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 103197
تاریخ انتشار: 1 اردیبهشت 1394 - 09:48
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با استناد به سرشماری‌های سال 90 گفت: از 21 میلیون خانوار ایرانی 12.5 درصد زن سرپرست بوده و در حال حاضر در میان خانوارهای تحت پوشش ا...
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با استناد به سرشماری‌های سال 90 گفت: از 21 میلیون خانوار ایرانی 12.5 درصد زن سرپرست بوده و در حال حاضر در میان خانوارهای تحت پوشش این نهاد نیز حدود 190 هزار خانوار، زن سرپرست هستند.
اتاق نیوز - حبیب الله مسعودی فرید افزود:مهم ترین اقدام طی سالیان اخیر در راستای ارائه خدمات به این زنان سرپرست خانوار از بین بردن هم پوشانیها با سایر نهاد در ارائه خدمت به این گروه است. وی در ادامه تصریح کرد: در گذشته هم پوشانیهای زیادی در این حوزه وجود داشت اما در حال حاضر باوجود مسائلی چون سهام عدالت و پرداخت یارانه های نقدی از طریق کد ملی و غیره این هم پوشانیها به صفر رسیده و این زنان به طور تخصصی از هر نهاد خدمات مورد نیازشان را دریافت می کنند. فرید هم چنین در پاسخ به اینکه آیا ممکن است زنانی که از نظر مالی تمکن دارند نیز تحت پوشش این نهاد قرار گیرند؟ اظهار کرد: این مسئله ممکن است اما میزان آن بسیار کم است. وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر حدود 600 الی 650 هزار نفر خانوار زن سرپرست در کشور وجود دارد که از این تعداد با وجود اینکه به طور کلی متوسط در آمد خانوارهای زن سرپرست کم تر از مرد سرپرستان است اما حدود 10 الی 12 درصد آنان در دو دهک بالای درآمدی هستند در حالیکه حدود 40 درصد آنها در سه دهک پایین درآمدی قرار دارند. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: معتقد هستیم که خود مسئله تک والدی می تواند کارکرد خانواده را تحت شعاع قرار دهد به همین دلیل چنین خانواده ای ممکن است از نظر مالی نیاز به حمایت نداشته باشند اما نیازمند کمکهای معنوی و روان شناختی هستند. وی بهترین راه حل برای جلوگیری از آسیبهای متعدد در فرزندان این گروهها را شناسایی آنان در مدرسه دانست و ادامه داد: سیستم آموزش و پرورش و مدرسه باید سعی در شناسایی این کودکان داشته و پس از آن نگاهی ویژه به آن کودک داشته باشد و از نظر روان شناختی از آنان حمایت کنند. فرید در ادامه تاکید کرد: بسیاری از خدمات مورد نیاز این قشر ممکن است در نهادهای حمایتی چون بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)وجود نداشته باشد و باید خلاء آنها توسط سایر نهاد ها جبران و رفع شود و مدارس در این راستا دارای نقش تعیین کننده ای دارند. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر در این نهاد بر مبنای ماده 39 برنامه پنجم توسعه و بر هشت محور، شامل مسکن، درآمد، اشتغال، ارتباط موثر، تحصیل و غیره به منظور توانمند سازی زنان سرپرست خانوار به آنها ارائه خدمت می شود، افزود: تمامی زنان سرپرست خانوار در بهزیستی بر این محورها مورد ارزیابی قرارگرفته و چنانچه امتیازات لازم را کسب کنند توانمند بوده و می توانند از چرخه حماتگری این نهاد خارج شوند.

تشکیل گروه های همیار ویژه زنان سرپرست خانوار

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین از وجود 900 گروه همیار زنان سرپرست خانوار در کشور خبر داد و در این باره گفت: در گروههای همیار که یکی از شیوه های مناسب برای اشتغال زنان سرپرست خانوار است، تعدادی از این زنان که عمدتا دارای مهارتهای مشابه هستند به صورت گروهی درآمده و سرمایه اولیه ای ایجاد می کنند سپس از سازمان بهزیستی کشور وام دریافت کرده و از نظر اشتغال توانمند می شوند. وی در این خصوص عنوان کرد: بسیاری از این گروه ها نسبت به تشکیل آشپزخانه های تهیه غدا، تولیدی پوشاک و.... اقدام می کنند.

آمادگی های شغلی، مسئله ای مهم در اشتغال زنان سرپرست خانوار

فرید "آمادگی های شغلی" را مسئله بسیار مهمی در اشتغال این زنان دانست و عنوان کرد: آمادگی های شغلی شامل خودباوری، عزت نفس، توانایی بازاریابی، ارتباط موثر و غیره است که در حال حاضر طرح پایلوت آن در استان زنجان اجرا شده است. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن بیان اینکه یکی از موانع ومشکلات جدی دهک های پایین درآمدی عدم پرداخت وام به آنها توسط بانک ها و یا درصورت پرداخت، شرط الزامی آن وجود ضامن است، افزود: درحال حاضر سازمان بهزیستی کشور با همکاری موسسه بین المللی "تاک" در راستای بانک پذیر کردن این قشر و توانایی آنان برای دریافت وام از بانک ها، اقدامات لازم را انجام می دهد. وی در ادامه تصریح کرد: در این طرح که فرآیندی 2 3 ساله است، سازمان بهزیستی کشور پول و یا ضمانت مالی به بانک ها ارائه نمی دهد بلکه این حمایت ها فقط به صورت معنوی است. فرید ادامه داد: بانک کشاورزی در اوایل سال 93 خط اعتباری 50 میلیارد تومانی برای این طرح ایجاد و به دلیل موفقیت این طرح در اواخر سال 93 این رقم را به 1000 میلیارد افزایش داد. این طرح که ویژه زنان سرپرست خانوار و سایر دهک های پایین درآمدی و افراد نیازمندی که در مناطق آسیب خیز و حاشیه ای هستند در شورای عالی اشتغال کشور نیز مورد تایید قرار گرفته است. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین اظهار کرد: درسال 93 این طرح در 12 استان انجام و هزار گروه در کل کشور تحت پوشش این طرح قرار دارند و در سال جاری نیز استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و مازندران نیز به آن افزوده خواهند شد و به علت ظرفیت سازی های موجود در این طرح، به مرور زمان طی یک فرآیند تکمیلی سایر استان ها نیز وارد آن خواهند شد.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید