Performancing Metrics

دلایل عدم توفیق در مشاغل خانگی زنان از نظر یک مسئول سابق | اتاق خبر
کد خبر: 103686
تاریخ انتشار: 5 اردیبهشت 1394 - 10:21
یک فعال حوزه زنان گفت: ما در حوزه مشاغل خانگی موفق نبوده‌ایم چرا که بین حوزه مردمی مشاغل خانگی و حوزه دولتی هماهنگی لازم وجود نداشته است....
یک فعال حوزه زنان گفت: ما در حوزه مشاغل خانگی موفق نبوده‌ایم چرا که بین حوزه مردمی مشاغل خانگی و حوزه دولتی هماهنگی لازم وجود نداشته است.
اتاق نیوز - پروین هدایتی افزود: حوزه دولتی باید نقش تسهیل‌گری داشته باشد به گونه‌ای که در صورت نیاز به تصویب قوانین خاص در حوزه مشاغل خانگی ، صدور مجوزها، پوشش بیمه‌ای تسهیلات لازم را فراهم کند. وی با بیان اینکه مردمی کردن اقتصاد از اصول اولیه و اساسی در حوزه اقتصاد مقاومتی است، تاکید کرد: با تحقق این امر می‌توانیم تحولی در حوزه‌های مختلف اقتصاد به وجود آوریم. در دولت قبل و دولت کنونی کارهای زیادی انجام شده ولی کافی نبوده است. معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در دولت دهم اضافه کرد: ما در حال حاضر در شرایط تحریم به سر می‌بریم و دشمن از تحریم به عنوان حربه‌ای در حوزه‌های سیاسی و دیگر حوزه‌ها علیه ما استفاده می‌کند. در این شرایط باید اقتصاد کشور را به گونه‌ای ساماندهی کنیم که یا تحریم‌پذیر نباشیم و یا در صورت تحریم، کمترین آسیب را ببینیم. یکی از راهکارهای دستیابی به این هدف، مردمی کردن اقتصاد است. این فعال حوزه زنان افزود: در قدم اول باید توانمندسازی آحاد مردم را در دستور کار قرار دهیم و به تولید مبتنی بر توان داخلی توجه کنیم. چرا که اقتصادی که به مزیت سرمایه‌های انسانی متکی باشد قابل تحریم نیست بنابراین باید بدنه مردم را به گونه‌ای فعال کنیم که در حوزه کار و تامین سرمایه‌ وارد شوند. وی با بیان اینکه یکی از راه‌های دستیابی به ثبات در حوزه فعالیت‌های اقتصادی توسعه مشاغل خانگی است، اظهار کرد: باید بتوانیم نظم جمعی را بین فعالیت‌های اقتصادی چه در حوزه کار و چه در حوزه سرمایه برقرارکنیم. این کار اشکال گوناگونی دارد که از جمله آنها می‌توان به شبکه‌سازی و خوشه سازی اشاره کرد. این فعال حوزه زنان در ادامه گفت: چندین سال است که در وزارت کار بحث مشاغل خانگی و خوشه‌سازی مطرح شده است. در دولت دهم حدود 150 زیر رشته از مشاغل خانگی شناسایی شده بود و لیست این مشاغل همچنان در حال گسترش بود. این وضعیت نشان‌دهنده تنوع مشاغل خانگی است اما متاسفانه مشاغل خانگی مشاغل مهارتی و خدماتی مانند آرایشگری قلمداد می‌شود این درحالیست که می‌توان در حوزه‌های تولیدی نیز وارد شد. وی افزود: بخشی از محصولات صنایع داخلی را می‌توان به گونه‌ای ساماندهی کرد که در خانه‌ها قابل تولید باشد. در این شرایط صنعت را به داخل خانه‌ها برده‌ایم. به عنوان نمونه می‌توان در حوزه‌ الکترونیک از توانایی زنان در خانه بهره برد. هدایتی در ادامه گفت: دولت باید با صنایع در این زمینه هماهنگی‌های لازم را انجام و آموزش‌های لازم را به متقاضیان ارائه دهد و سازوکارهای لازم را برای مشاغل خانگی در قدم‌های اولیه برقرار کند. پس از توانمندشدن زنان، آنان را رها کند. وی در تعریف مشاغل خوشه‌ای اظهار کرد: مشاغل خوشه‌ای شامل مشاغل به هم مرتبط از تامین مواد اولیه تا شبکه توزیع می‌شوند. در گذشته در وزارت کار مشاغل محله‌ای تعریف شده بود و مرکز امور زنان سابق به عنون تسهیل‌گر ایفای نقش می‌کرد. هدایتی در پایان اظهارکرد: در حال حاضر می‌توان از طریق وزارت کشور با استانداری‌ها در ارتباط بود و زمینه گسترش مشاغل خانگی را فراهم کرد. استانداری‌ها ومدیران کل و مشاوران امور بانوان استانداری‌ها می‌توانند این کار را پشتیبانی کنند. چنین اقدامی با توجه به استعدادهای بومی و توان هر منطقه باید انجام شود. علاوه برآن مردم باید در قالب تعاونی‌ها ساماندهی شوند تا شاهد گسترش مشاغل خانگی به شکل واقعی باشیم. به گونه‌ای که این مشاغل به تولید بینجامد و بتواند در صنایع سبک نقش خود را ایفا کند.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید