Performancing Metrics

حق شناس در گفتگو با اتاق نیوز: بانک ها به بنگاه پول تبدیل شده اند | اتاق خبر
کد خبر: 103710
تاریخ انتشار: 5 اردیبهشت 1394 - 12:11
اتاق نیوز: کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: بانک ها در ایران باید کار بازار پول را انجام دهند اما به بنگاه های پولی تبدیل شده اند....
اتاق نیوز: کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: بانک ها در ایران باید کار بازار پول را انجام دهند اما به بنگاه های پولی تبدیل شده اند.
هادی حق شناس کارشناس مسائل اقتصادی با مد نظر قرار دادن عملکرد صنعت بانکداری در ایران به اتاق نیوز اعلام کرد: صاحبان صنعت بانکداری در کشور ما ترجیح می دهند تا سرمایه خود را از طریق تملک و تاسیس بنگاه های صنعتی و خدماتی افزایش دهند و علاقه ای به واگذاری این تملک به بخش خصوصی ندارند. وی ادامه داد: امروزه شاهد هستیم که سرمایه و منابع بانکی از مسیری غیر متعارف و نا مشخص به بانک ها آورده و جذب می شود؛ که نشات گرفته از نبود قوانین نظارتی است. این کارشناس مسائل پولی و مالی با اشاره به شیوه ارائه خدمات بانک ها به بخش های گوناگون افزود: نگاه بانک های به جای ارائه خدمات بر سودآوری متمرکز شده است. اما با کاهش نرخ سود بانکی، این نهاد پولی روند ارائه وام را طولانی مدت کرده و یا اصلا وامی پرداخت نمی کند؛ تا بشود از این منبع مالی، بیشتر سود آوری شود. حق شناس با تاکید بر کاهش نرخ سود بانکی اعلام کرد: میزان نرخ سود بانکی، باید از نرخ تورم تبعیت داشته باشد . البته صاحبان صنعت بانکداری معتقدند که کاهش نرخ سود بانکی، بازارهای موازی همچون ارز، مسکن، طلا و.. را تقویت می کند و این به افزایش و سرگردانی نقدینگی منجر می شود. وی یادآور شد: اگر قوانین مناسب تدوین و نظارت تقویت شود، این مشکلات نیز از میان خواهد رفت. این قوانین باید در مسیر تقویت بهره برداری منابع مالی بانک ها از مشارکت با بخش خصوصی باشد.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید