Performancing Metrics

جزییات طرح توسعه فازهای17 و 18 پارس جنوبی/ وعده بهره‌برداری کامل در تابستان | اتاق خبر
کد خبر: 104189
تاریخ انتشار: 6 اردیبهشت 1394 - 15:30
تکمیل فازهای 17 و 18 پارس‌جنوبی در سال جاری در راستای افزایش تولید گاز به میزان 100 میلیون متر مکعب تا پایان سال 1394 در دستور کار قرار گرفته است و آن‌طور که وزیر نفت وعده
تکمیل فازهای 17 و 18 پارس‌جنوبی در سال جاری در راستای افزایش تولید گاز به میزان 100 میلیون متر مکعب تا پایان سال 1394 در دستور کار قرار گرفته است و آن‌طور که وزیر نفت وعده داده، بهره‌برداری رسمی از این فازها در تابستان سال جاری صورت می‌گیرد.
فاز 17 در سال گذشته 18 میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور اضافه کرد و بنا به برنامه‌ریزی صورت گرفته، 28 میلیون متر مکعب از سکوی دریایی این فاز و 20 میلیون متر مکعب نیز از فازهای ٦ تا ٨ پارس‌جنوبی در پالایشگاه این فاز فرآورش خواهد شد. بر این اساس اکنون آمادگی تولید گاز در سکوهای دریایی فازهای ١٧A و ١٨A وجود دارد و آنطور که حسن بویری، مجری فاز ١٧ و ١٨ پارس‌جنوبی اعلام کرده در سال جاری تمرکز بر اجرای تعهدهای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به عنوان پیمانکار اجرایی بخش خشکی پروژه مبنی بر راه اندازی بخش دوم این پالایشگاه خواهد بود. وی با اشاره به انجام مراحل تکمیلی بهره‌برداری از سکوهای فاز ١٨ گفت: انتقال گاز تولیدی این حوزه مخزنی از طریق خط لوله منوط به اجرای بخشهای باقیمانده پالایشگاه این فاز خواهد بود که همسو با این هدف، شرکت های مدیریت طرح های صنعتی ایران (IPMI) و پیمانکاری عمومی ایران (IGC) ماموریت دارند تا در زمانبندی تعیین شده وزارت نفت، تعهدهای خود را مطابق سرعت و کیفیت مورد نظر کارفرما انجام دهند. بر این اساس تاکنون دو ردیف شیرین سازی گاز پالایشگاه فازهای ١٧ و ١٨ از سوی شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) راه اندازی شده است و اکنون اجرای شرح کار ایدرو در حوزه های تامین کالا و نصب تجهیزات برای راه اندازی نهایی طرح و ایجاد یکپارچگی در تاسیسات دریافت و فرآورش گاز مورد تمرکز قرار گرفته است. هم اکنون اسکلت سکوهای اقماری فازهای ١٧ و ١٨ پارس‌جنوبی در شرکت صدرا ساخته و عمده سفارش‌های کالای این پروژه نیز انجام شده است؛ ضمن آن که عملیات حفاری در دو سکوی اقماری فازهای ١٧ و ١٨ میدان گازی پارس‌جنوبی نیز با فعالیت دو دستگاه دکل هم اکنون در حال اجراست. بر اساس این گزارش آذر ماه سال گذشته مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه های صنعتی ایران، با بیان این‌که تا پایان سال با بهره‌برداری از سکوهای 17 A و 18 A و استفاده از توان پالایشگاه فازهای 17 و 18 در مجموع 37.5 میلیون متر مکعب گاز وارد مدار می‌شود وعده بهره‌برداری کامل فازهای 17 و 18 را در سال 1394 داده بود اما در نهایت میزان تولید از این فازها 20 میلیون متر مکعب کمتر از آنچه وعده داده شده بود، محقق شد. توسعه‌ فازهای‌ ١٧ و ١٨ میدان‌ گازی‌ پارس‌‌جنوبی‌ به‌ منظور تولید روزانه‌ ٥٠ میلیون‌ متر مکعب‌ گاز طبیعی‌، ٨٠ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌ و ٤٠٠ تن‌ گوگرد و تولید سالانه‌ یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ و 1.05 میلیون‌ تن‌ گاز مایع‌ از سال 1386 آغاز شد؛در سال ٩١ این پروژه ملی در فهرست طرح های مهرماندگار دولت وقت قرار گرفت تا با متمرکز شدن فعالیتها و تخصیص منابع مالی تا پایان دولت دهم (مرداد ٩٢) به بهره‌برداری برسد، اما این امر محقق نشد.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید