Performancing Metrics

کپسول باری روسیه گم شد | اتاق خبر
کد خبر: 104874
تاریخ انتشار: 9 اردیبهشت 1394 - 11:58
ارتباط آژانس فضایی روسیه (روس‌کاسموس) با کپسول باری پروگرس که حامل سه تن مواد غذایی و تجهیزات لازم برای ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) بود، قطع شد....
ارتباط آژانس فضایی روسیه (روس‌کاسموس) با کپسول باری پروگرس که حامل سه تن مواد غذایی و تجهیزات لازم برای ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) بود، قطع شد.
اتاق نیوز - کپسول باری پروگرس 59 حامل اکسیژن، آب، ابزار یدکی، تجهیزات و سخت‌افزارهای علمی-آزمایشگاهی برای سکنه ایستگاه فضایی، روز سه‌شنبه هشتم اردیبهشت در ساعت 7:09 به وقت گرینویچ (11:39 به وقت تهران) از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد و مدت کوتاهی پس از آن دچار نقص فنی شد. فضاپیمای پروگرس 59 هم‌اکنون در سکوت رادیویی حول زمین مدارگردی کرده و هیچ داده‌ای را برای تیم کنترل زمینی مخابره نمی‌کند؛ با این حال، ناسا اعلام کرد که هیچکدام از محموله پروگرس برای بخش آمریکایی ایستگاه حیاتی نیست، زیرا فضانوردان این بخش ذخیره‌غذایی لازم برای ماه‌های آینده را در اختیار دارند. به گفته مقامات روس‌کاسموس، چنانچه تماس روسیه با پروگرس مجددا برقرار نشود، ظرف چند روز آینده سوخت آن تمام شده و فضاپیما سقوط کنترل‌نشده‌ای را به درون جو تجربه خواهد کرد. تیم کنترل زمینی تلاش خواهند کرد تا دوباره با این کپسول ارتباط برقرار کنند، این در حالی است که در طول چهار مدارگردی نخست این فضاپیما، تمامی تلاش‌ها برای برقراری ارتباط ناموفق بودند. ماهیت نقص فنی به‌وجودآمده در کپسول باری پروگرس هنوز نامشخص است، اما بر اساس اعلام ناسا، مدت‌زمان نه چندان طولانی پس از جداشدن کپسول از استیج سوم موشک سایوز، مشکل فنی بروز کرد. سخنگوی آژانس فضایی روسیه اعلام کرد، پروگرس به مدار رسیده، اما داده‌های آن دریافت نشده است؛ با این حال، وب‌سایت تیم کنترل‌زمینی مدعی است که پروگرس به ایستگاه فضایی ملحق خواهد شد. پیش‌تر آژانس فضایی روسیه اعلام کرده بود که این کپسول نسخه کپی از بنر پیروزی شوروی را حمل خواهد کرد که در یکم ماه می سال 1945 بر فراز ساختمان مجلس در برلین نصب شد. این پرچم نماد رسمی پیروزی شوروی بر نازی‌های آلمان بود و قرار بود فضانوردان روسیه در نهم ماه می، از آن برای ارسال پیام شادی به مردم روسیه استفاده کنند. تاریخ پرتاب محموله بعدی به ایستگاه فضایی برای نهم ژوئن (19 خرداد) برنامه‌ریزی شده است. نقص فنی در موتور پرواز پروگرس در سال 2011 نیز منجر به قطع تماس کامل و نرسیدن آن به مدار شد. مدت زمان کوتاهی پس از پرتاب، این موشک در صحرای سیبری سقوط کرد و نماد یکی از بزرگ‌ترین ناکامی‌های روسیه در عرصه فضا شد. سالانه سه یا چهار کپسول باری پروگرس به فضا پرتاب شده و تجهیزاتی مانند اکسیژن، سوخت و غذا را به ایستگاه فضایی منتقل می‌کنند. این فضاپیما پس از تکمیل ماموریت و بازگشت به جو زمین، در اقیانوس آرام سقوط می‌کند. پروگرس روسیه بخشی از ناوگان فضایی رباتیک است که تجهیزات لازم را به ایستگاه فضایی منتقل می‌کند. کپسول‌های باری رباتیک ژاپن و اروپا، همچنین کپسول دراگون متعلق به اسپیس‌ایکس و سیگنوس متعلق به اوربیتال‌ساینس آمریکا نیز وظیفه انتقال تجهیزات به فضا را برعهده دارند.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید