Performancing Metrics

هاشمی : بخش عمده‌ای از مسائل پرستاران سیاسی است | اتاق خبر
کد خبر: 105753
تاریخ انتشار: 15 اردیبهشت 1394 - 15:36
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه پاشنه آشیل طرح تحول نظام سلامت، بیمه‌ها و نوع رفتار آنهاست، گفت: باید یک بیمه به عنوان "بیمه پایه" وجود داشته باشد که سی...
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه پاشنه آشیل طرح تحول نظام سلامت، بیمه‌ها و نوع رفتار آنهاست، گفت: باید یک بیمه به عنوان "بیمه پایه" وجود داشته باشد که سیاستگذاری آن نیز با وزارت بهداشت باشد، البته این امر به معنای لزوم بازگشت بیمه‌ها به وزارت بهداشت نیست.
اتاق نیوز - دکتر سیدحسن هاشمی همزمان با یکسالگی طرح تحول سلامت و در حاشیه همایش نقد عملکرد دولت در حوزه سلامت، گفت: نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی سلامت و همچنین اقدامات انجام شده در حوزه سلامت بسیار موثر است. امیدواریم که رسانه‌ها کمک کنند تا طرح تحول سلامت که دوران ابتدایی خود را می‌گذراند در سال‌های آینده بارور شود و مشکلات مردم در این حوزه به تدریج کاهش یابد. وی افزود: تصورم آن است که مردم از اینکه دیده شده و پرداختی‌هایشان در حوزه سلامت کاهش یافته است، خوشحال هستند. رییس جمهور نیز بر ادامه اجرای طرح تحول سلامت قول داده است امیدواریم حمایت مجلس را نیز در ادامه مسیر داشته باشیم تا به دنبال تقویت بیمه‌ها ، حمایت جدی بیمه‌ها و همچنین تامین منابع پایدار برای سلامت بتوانیم سایر حلقه‌های این زنجیره را کامل کرده و در بخش بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مرحله اجرا بگذاریم. وزیر بهداشت افزود: خوشحالم که معاونان وزارت بهداشت این جرات را یافتند که فعالیت یک ساله‌شان را در بوته نقد بگذارند. امیدوارم این اقدام سبب شود که دستگاه‌های اجرایی به این امر تشویق شوند. البته نحوه نقد و چگونگی استفاده از نقد نیز بسیار مهم است.

وزارت بهداشت و طرح تحول نظام سلامت منتقد جدی ندارد

هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه منتقدان جدی وزارت بهداشت در این همایش چه گروه‌ها و یا چه کسانی هستند، گفت: شش ماه برای حضور افراد مختلف در این همایش فرصت دادیم و بر روی این همایش تبلیغ کردیم. حتی از برخی منتقدان که نقدهایشان در رسانه‌ها منعکس می‌شد، با اینکه می‌دانستیم نقدشان عقبه قابل توجهی ندارد، دعوت کردیم که برخی در این جلسه حاضر شدند و گروهی نیز حاضر نشدند البته باید گفت که جای نقد همین‌جا و شرکت در چنین جلساتی است. در مجموع وزارت بهداشت و طرح تحول نظام سلامت منتقد جدی ندارد چرا که اقبال اجتماعی خوبی نسبت به اقدامات انجام شده وجود دارد، بنابراین گروه یا فرد خاصی از منتقدان مدنظر نیستند.

تکذیب انتقال اعتبارات بخش بهداشت به درمان

وی در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیش از آن عنوان شده بخشی از بودجه بهداشت به درمان انتقال یافته و همین موضوع حکایت از بی‌توجهی وزارتخانه به بخش بهداشت دارد، گفت: این موضوع را تایید نمی‌کنم. هفته‌های اول که کارمان را شروع کردیم تاکید کردم که حتی یک ریال از اعتبارات و یک نفر از پرسنل بخش بهداشت اگر در جای دیگری به کار گرفته شوند، شرعا اشکال دارد. مجلس و دولت به ما اعتماد کرده و پول و نیرو تخصیص داده‌اند. باید پاسخ این اعتماد را با درستی بدهیم. وزیر بهداشت در این باره ادامه داد: اگر اینکه توجه به بهداشت کمتر از درمان بوده حرف درستی است، چراکه اعتبارات بخش بهداشت از ماه هفتم سال گذشته و به تدریج تخصیص یافت و از طرف دیگر مشکلات مردم در بخش درمان آنقدر سنگین بود که پرداختن به دارو و درمان مردم نیز خود نوعی پیشگیری قلمداد می‌شد، اما امسال کارهای بسیار خوبی برای بخش بهداشت در نظر گرفته شده که به بار خواهد نشست.

برخی‌ها درگام سوم طرح تحول سلامت بی‌انصافی و بداخلاقی کردند

هاشمی در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره فاز سوم طرح تحول سلامت و اجرای کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت، گفت: گام سوم که یکی از گام‌های مهم در اجرای این طرح است، مراقبت از جامعه پزشکی و همچنین مردم عزیز را به دنبال دارد. روی این بسته هیچ تبلیغی نکردیم اما در عین حال بخش زیادی از وقت ما را گرفت و خواهد گرفت. وزیر بهداشت تاکید کرد: به دنبال اجرای این بسته دریافت‌های خارج از مصوبات قانونی برچیده خواهد شد البته این امر میسر نمی‌شد مگر با واقعی شدن تعرفه‌ها. البته پیش از این هم بارها گفته‌ام که واقعی شدن تعرفه‌ها سه تا پنج سال زمان نیاز دارد. وی در این باره افزود: لازم است جامعه پزشکی در اجرای گام سوم طرح تحول سلامت همراهی کنند و ملتزم به قانون باشند. در عین حال دولت نباید تعرفه‌ها را سرکوب کند، چراکه در غیراینصورت نمی‌توان دریافت‌های خارج از تعرفه را کنترل کرد. وزیر بهداشت درباره برچیده شدن بساط تعرفه‌های غیرمتعارف در نقاط مختلف کشور گفت: در شهرستان‌ها که این موضوع را نداریم اما این ادعا که این موضوع در تهران به طور کامل برطرف شده را نداریم بلکه دریافت‌های غیرمتعارف در تهران کنترل شده است. در این زمینه با سازمان نظام پزشکی برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده‌ایم. در مجموع در مورد گام سوم طرح تحول سلامت برخی‌ها مقداری بی‌انصافی کردند و کاملا بداخلاقی بود به طوری که خواستند تمام خدمات دولت و همکارانم در سراسر کشور را طوری جلوه دهند که گویا ما نگاه صنفی به این موضوع داشته‌ایم و پول را به عده‌ای خاص داده‌ایم، این انصاف نبود. هاشمی در این باره ادامه داد: البته در مورد پزشکان عمومی مناطق محروم اقدامات خوبی صورت گرفت به طوری که این پزشکان پیش از این حدود یک میلیون و 400 هزار تومان دریافتی داشتند اما اکنون به دنبال اقدامات انجام شده متوسط دریافتی این پزشکان پنج میلیون تومان است. البته در یکسری نقاط مرزی که بسیار هم محدود هستند ممکن است دریافتی‌های آنان به 12 میلیون تومان هم برسد. از طرف دیگر با وجود اعداد و ارقامی که درباره پزشکان عمومی بیکار مطرح می‌شد، در اجرای این طرح تنها توانستیم کمتر از 2000 پزشک را جذب کنیم. وی در ادامه صحبت‌هایش به کارانه یکی از جراحانی که در جلسه امروز در مراجعه حضوری به وزیر بهداشت از میزان کارانه‌اش انتقاد داشته، اشاره کرد و گفت: این پزشک بابت انجام 46 عمل در طی یک ماه، کارانه‌اش 2 میلیون و 300 هزار تومان بوده که رقم بسیار کمی است و باید به آن رسیدگی شود. حال چگونه در تریبون‌های مختلف عنوان می‌کنند که درآمدها و کارانه‌ها 300 برابر و ارقامی اینچنینی شده است؟ وزیر بهداشت در این باره افزود: زایمان طبیعی باید تقویت می‌شد. برهمین اساس ضریب این موضوع را افزایش دادیم، اما بعدا ارقامی مانند افزایش 360 درصدی و... مطرح کردند. رشته خود من چشم است کمترین رشد تعرفه‌ای را در این بخش شاهد بودیم البته در مواردی مانند آب سیاه و... متفاوت عمل شد. هاشمی در عین حال گفت: در مجموع برای گام سوم طرح تحول نظام سلامت 1000 میلیارد تومان هزینه کردیم تا مردم 10 هزار میلیارد تومان هزینه نکنند.

سیاستگذاری بیمه پایه باید با وزارت بهداشت باشد

وی در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تجمیع بیمه‌های سلامت و اینکه آیا وزارت بهداشت خواستار بازگشت بیمه‌ها به این وزارتخانه است یا خیر، گفت: مسلم آن است که یک بیمه باید به عنوان بیمه پایه وجود داشته باشد و اعتبارات در قالب آن بیمه تخصیص یابد. سیاستگذاری این بیمه پایه نیز باید با وزارت بهداشت باشد، اما برای اداره و تصدی آن نیازی نیست وزارت بهداشت حضور داشته باشد. در غیراینصورت نمی‌توان انتظار ساماندهی حوزه سلامت را داشت، چراکه بیمه‌ها نقش بسیار مهمی در نظام سلامت دارند. وزیر بهداشت افزود: بارها تاکید کرده‌ام پاشنه آشیل طرح تحول نظام سلامت، بیمه‌ها و نوع رفتار آنهاست. امیدواریم در این دولت به موضوع بیمه توجه جدی شود. البته این امر به معنای لزوم بازگشت بیمه‌ها به وزارت بهداشت نیست اما اینکه منابع کجا هزینه شوند باید وزارت بهداشت در این موضوع مدخلیت داشته باشد. باید یک سیاست بر بیمه‌ها حاکم باشد.

بیشترین مشکلات ما از درون خودمان است تا از بیرون

هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره سوالی مبنی بر آنکه علی‌رغم رضایت مردم، اما مشاهده می‌شود که منتقدان طرح تحول نظام سلامت از خود جامعه پزشکان هستند، گفت: جامعه پزشکی یک یا چند نفر نیستند. بلکه جامعه پزشکی جمعی کثیر هستند که اغلب آنها هم صدایی ندارند. مشاهده می‌کنیم که دبیر یک انجمن تنها با 30 رای انتخاب شده بنابراین نمی‌توان گفت اظهارنظر یک نفر منعکس‌کننده کل آن جامعه است. اینکه انتظار داشته باشیم در یک خانواده همه همراه باشند، شدنی نیست. متاسفم که مجبورم تایید کنم بیشترین مشکلات ما از درون خودمان است تا از بیرون. وی در این باره ادامه داد: گاهی حرف‌هایی تریبون‌پسند عنوان می‌شود که انگیزه آن هرچه باشد، اما نتیجه‌اش مردم‌پسند نیست.

اقدامات وزارت بهداشت برای تامین نیروی انسانی از طریق خرید خدمت شرکتی

وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره کمبودهای بخش بهداشت و درمان گفت: کمبود نیروی انسانی بسیار زیادی در حوزه سلامت حاکم است و دولت و مجلس تصمیم گرفته‌اند که حتی اجازه یک مورد استخدام را نیز ندهند. با اجرای طرح تحول نظام سلامت ضریب اشغال تخت‌ها حتی به 100درصد افزایش یافته است. برنامه امسال ما آن است که با وجود آنکه منبعی در نظر گرفته نشده، بخشی از اعتبارات را برای تامین نیروی انسانی از طریق خرید خدمت شرکتی، هزینه کنیم. هاشمی ادامه داد: کمبود نیرو در بخش‌های پرستاری و سایر گروه‌های پزشکی و خدماتی زیاد است. به عنوان مثال مراکزی هستند که در شب تنها یک پرستار بابت 13 تا 14 تخت وجود دارد. امیدواریم بتوانیم نیروی ثابت در اختیار داشته باشیم. در این راستا شرکتی را در قالب هیات امنای ارزی وزارت بهداشت ثبت کردیم. همچنین تا پایان سال 10 هزار نیروی بهیار آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند.

بخش عمده‌ای از مسائل پرستاران سیاسی است نه واقعی

هاشمی در ادامه درباره گلایه های سازمان نظام پرستاری و سرنوشت تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: صرف نظر از نظرات کارشناسی درباره مصوبه مجلس، تعرفه گذاری خدمات مراقبت از منزل، مراقبت از بیماران در بخش خصوصی و در مجموع 200 و چندقلم از این خدمات را به شورای عالی بیمه پیشنهاد داده ایم و امیدواریم سریعتر تصویب شود. اما اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری در بخش دولتی بیش از 200 میلیارد تومان پول می‌خواهد، البته بخش عمده ای از مسایلی که در حوزه پرستاری عنوان می‌کنند، سیاسی است، واقعی نیست و این امر به هیچ وجه به نفع پرستاران نیست. وی ادامه داد: تا پول مورد لزوم فراهم نباشد نمی‌توانیم این قانون را اجرا کنیم. این به معنی معطل ماندن قانون توسط مجری نیست اما در مجموع وقتی قانونی نوشته می‌شود باید پول اجرای آن نیز فراهم شود. مسلم آن است که دریافتی پرستاران منصفانه نیست و این موضوع از گذشته ها ادامه یافته است. در این دولت پرداخت‌های معوق پرستاران به روز شد به طوری که دانشگاه‌ها حداقل تا بهمن ماه 93 را تسویه کرده اند و برخی نیز تا پایان اسفند تسویه شده است. این اقدامات در شرایطی است که ما 5500 میلیارد تومان بدهی داشتیم. وزیر بهداشت ادامه داد: از اول مهرماه 93 کارانه های پرستاران 1.7 برابر اضافه شد که البته به صورت علی الحساب بوده و تصور آن است که این کارانه‌ها بین 2 تا 3 برابر شود، اما می‌بینید که باز هم از ما طلبکارند. هاشمی تاکید کرد: البته این پرداخت‌ها به منزله افزایش حقوق نیست، چراکه گاهی سایر کارمندان دولت را تحریک می‌کنند که درآمد پرسنل وزارت بهداشت افزایش یافته است. این مبالغ از درآمد بخش پزشکی و بیمارستان میان گروه‌های پزشکی و غیرپزشکی توزیع می‌شود. در مجموع این گفته صحیح است که دریافتی پرسنل وزارت بهداشت پایین است به طوری که ما در این زمینه تقریبا در انتهای جدول دولت قرار داریم. وزارت بهداشتی‌ها حتی برای مراجعه به بیمارستان‌های دولتی باید مشابه مابقی مردم هزینه پرداخت کنند. در مورد پرسنل ما خیلی کوتاهی شده است. وی گفت: در مجموع در این باره باید بگویم که اگر تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مانند سایر مصوبات، منابعش تامین شود، انجام خواهد شد. در غیراینصورت نیز دست روی دست نمی‌گذاریم و حتما به فکر هستیم، چراکه هیچ چیزی ارزشمندتر از نیروی انسانی نیست. در عین حال همگان باید شرایط دولت را بدانند. ما به دنبال آن هستیم که نسبت دریافتی گروه‌های غیرپزشکی و پزشکی کاهش یابد اما در همه جای دنیا هم اینطور نیست که درآمد پزشک و پرستار در یک رابطه خطی قرار داشته باشد.

بهداشت تهران باید یک متولی داشته باشد

وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره مباحث مطرح شده در زمینه یکپارچه‌سازی خدمات بهداشتی در 3 دانشگاه علوم پزشکی تهران و شائبه انتزاع آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و بازگشت به آموزش عالی گفت: ما نه وقت این کارها را داریم نه کشور هزینه انجام اینچنین اقداماتی را دارد. بحثی از ادغام دوباره آموزش پزشکی با آموزش عالی نیست. خود به عنوان مسوول سلامت کشور ، قرار داشتن آموزش پزشکی در وزارت بهداشت را به نفع مردم می‌دانم اما در عین حال باید به منتقدان نیز فرصت داد تا نقدهایشان را عنوان کنند. هاشمی در این باره ادامه داد: دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و تهران جزو افتخارات علمی کشور هستند. حیف است روسای این دانشگاه‌ها درگیر مراکز بهداشتی، زایمانی و... برای مناطق تحت پوشش باشند. عبور از مرزهای دانش با کار خدماتی برای مردم شاید مقداری تفاوت داشته باشد. در سیستم فعلی استاندار، فرماندار و نماینده‌ها نمی‌دانند که امور بهداشتی فلان منطقه در تهران با کدام دانشگاه است. چراکه یک سوی خیابان دست یک دانشگاه و طرف دیگر دست دانشگاهی دیگر است بنابراین به دلیل حمایت از مردم، بهداشت تهران باید یک متولی داشته باشد. شاید این متولی باید یک نفر مسوول زیر نظر معاونت بهداشت باشد. این امر به هیچ وجه به منزله ادغام یا تصورات دیگر نیست، بلکه به منظور رسیدگی بهتر به بهداشت مناطق مختلف تهران چنین بحثی را مطرح کرده‌ایم.

شروط و برنامه‌های وزارت بهداشت برای خرید خدمت از بخش خصوصی

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ازدحام در بیمارستان‌های دولتی و برنامه‌های وزارت بهداشت برای فراهم کردن شرایط بهتر جهت استفاده مردم از بیمارستان‌های خصوصی گفت: در این راستا خرید خدمت از بخش خصوصی جزو برنامه‌های ما است. این موضوع را به روسای دانشگاه‌ها ابلاغ کرده‌ایم تا در صورتی که ضریب اشغال تخت‌هایشان بیش از 86 درصد باشد، به ویژه در مورد بخش‌های ویژه، می‌توانند از بخش خصوصی خرید خدمت کنند. در این راستا 5 برنامه داریم که به زودی اعلام خواهیم کرد. وزیر بهداشت با اشاره به کمبود تخت‌ها در بیمارستان‌های دولتی گفت: با آهنگ فعلی و اعتبارات فعلی، تامین تخت‌ها حدود 35 تا 40 سال زمان لازم دارد. مطمئنم که بخش خصوصی کمک خواهد کرد که این مشکل با سرعت بیشتری کاهش یابد. دولت و مجلس باید کمک کنند که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه فعال شود. هاشمی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مباحث مطرح مبنی بر افزایش مرگ و میر مادران و نوزادان در طی سیاست‌های وزارت بهداشت برای ترویج زایمان طبیعی گفت: در مجموع زایمان سزارین نسبت به گذشته حدود 10 درصد کاهش یافته است. البته شاخص مرگ و میر مادران و نوزادان نیز به دنبال اجرای برنامه‌هایمان 0.2 درصد افزایش یافته است. مشاهده می‌کنید افزایش مرگ و میر مادران و نوزادان به دلیل ترویج زایمان طبیعی صحت ندارد. البته خودم نیز در ابتدا چنین تصوری را داشتم چراکه فارغ‌التحصیلان ما بیشتر آموزش‌های سزارین را دریافت کرده‌اند تا زایمان طبیعی. برهمین اساس این موضوع را به صورت مستمر رصد کردیم و پیش‌بینی‌ام آن است که به دنبال اجرای این برنامه‌ها میزان مرگ و میر مادران و نوزادان کاهش یابد. در پایان این نشست وزیر بهداشت، برای چکاپ سالیانه خبرنگاران حوزه سلامت قول داد و در طی درخواست یکی از خبرنگاران گفت که برگزاری نشستی با حضور رییس جمهور در جمع خبرنگاران حوزه سلامت را پیگیری خواهد کرد. منبع : ایسنا
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید