Performancing Metrics

نرخ سود بانکی همچنان دستوریست | اتاق خبر
کد خبر: 105991
تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1394 - 14:40
اتاق نیوز: معاون ناشران و اعضا بورس گفت: در صورتی که همگام با کاهش نرخ سود بانکی، نرخ تسهیلات اعطایی به بنگاه ها نیز کم شود، در میان مدت نقدینگی جذب بازار سرمایه خواهد ...
اتاق نیوز: معاون ناشران و اعضا بورس گفت: در صورتی که همگام با کاهش نرخ سود بانکی، نرخ تسهیلات اعطایی به بنگاه ها نیز کم شود، در میان مدت نقدینگی جذب بازار سرمایه خواهد شد.
امیرحمزه مالمیر اعلام کرد: زمانی که نرخ سود سپرده های بانکی کاهش می‌یابد به صورت تئوریک باید P/E بازار سرمایه افزایش پیدا کند. معاون ناشران و اعضا بورس اوراق بهادار تهران افزود: از طرفی دیگر همزمان با کاهش نرخ سود بانکی، نرخ تسهیلات بانکها نیز کاهش می‌یابد که در پایین آمدن هزینه تامین مالی بنگاهها اثر مثبت دارد که در مجموع بر سودآوری شرکتها و افزایش قیمت سهام آنها در بورس اثرگذار خواهد بود و موجب جذب نقدینگی جدید در بازار می‌شود. وی در خصوص چرایی عدم تاثیر پذیری معاملات بورس از کاهش نرخ سود بانکی اذعان داشت: اعتقاد بازار بر این است که نرخ سود بانکی به صورت دستوری تعیین می‌شود، بعلاوه این که هنوز کاهش این نرخ عملی نشده است. مالمیر گفت: تا زمانی که موسسات مالی و اعتباری در بازار با نرخ‌های متفاوت و بالایی جذب سپرده و نقدینگی می‌کنند، قاعدتا بانکها امکان این که بخواهند نرخ سود 20 درصدی را اعمال کنند وجود ندارد. معاون ناشران و اعضاء بورس افزود: بنابراین نیاز به این داریم که بانک مرکزی کار را از خودش شروع کند، یعنی این که نرخ سود سپرده قانونی را کاهش دهد تا هزینه بهای تمام شده پول برای بانک ها پایین آید که در نتیجه، کاهش نرخ سود بین بانکی می‌تواند بر سایر مولفه‌های اقتصادی و بازارها در کشور اثر مثبت داشته باشد. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط نامساعد بورس، امکان ورود نقدینگی به سایر بازارها و رواج سفته‌بازی در صورت کاهش بیشتر نرخ سود بانکی وجود دارد یا نه گفت: با توجه به شرایط این روزهای بازار سرمایه این امکان وجود دارد، با این حال در صورتی که همگام با کاهش نرخ سود بانکی، نرخ تسهیلات اعطایی به بنگاه ها نیز کم شود در میان مدت این نقدینگی جذب بازار سرمایه خواهد شد. معاون ناشران و اعضا بورس اضافه کرد: در حال حاضر هزینه تامین مالی از بانک ها برای بنگاه ها حدود 30 درصد است که توجیهی برای پیگیری برنامه و پروژه‌های شرکتها ندارد. مالمیر با اشاره به این که هزینه تامین مالی زیر 20 درصد از بانکها، گزینه مناسبی برای بنگاه هاست گفت: با این اتفاق بازده بدون ریسک برای شرکت ها ایجاد شده و سودآوری و نیز افزایش قیمت سهام آنها را در پی دارد و در نتیجه شاهد رونق بورس خواهیم بود.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید