Performancing Metrics

دلیل رکود در بازار عکاسان تبریز مشخص شد | اتاق خبر
کد خبر: 106035
تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1394 - 16:00
رئیس اتحادیه عکاسان تبریز گفت: ارائه خدمات عکاسی از سوی برخی ادارات تبریز، بازار صنف عکاسان این شهر را با رکود همراه کرده است و مشکلات فراوانی را برای صنف به همراه دا
رئیس اتحادیه عکاسان تبریز گفت: ارائه خدمات عکاسی از سوی برخی ادارات تبریز، بازار صنف عکاسان این شهر را با رکود همراه کرده است و مشکلات فراوانی را برای صنف به همراه داشته است.

میلانی افزود: علیرغم مشکلات فراوان اتحادیه عکاسان در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل واحدهای عکاسی تداخل برخی ادارات و ارگانها در امور عکاسی است برخی از ادارات مانند اداره پست دوربین گذاشته‌اند و اقدام به عکاسی از متقاضیان به این اداره می‌کنند و این مساله باعث شده مردم به واحدهای عکاسی مراجعه نکنند .

میلانی تصریح کرد: عکاسی مختص به صنف عکاسان است و نباید ادارات پست، پلیس +10 و ادارات گذرنامه و پست بانکها و ... از این طریق بازار صنف عکاسان را با رکود همراه کنند.

وی اظهار کرد: اگر قرار باشد همه اداره‌ها اقدام به عکاسی کنند، باید شغل عکاسی را به طور کامل کنار گذاشت.

میلانی افزود: عکسی که در برخی ادارات انداخته می‌شود، حرفه‌ای انجام نیست و افراد بدون تخصص خدمات عکاسی را انجام می‌دهند و عکس‌های بی‌کیفیت ارائه می دهند.

وی تصریح کرد: مساله اصلی این است که برخی ادارات ارائه خدمات عکاسی را الزامی کرده اند و مراجعه کننده عکسی را که ارائه میدهد، قبول ندارند عکاسی یک هنر است و متاسفانه با این کار، حقوق عکاسان پایمال شده، و تمامی استانها این اتفاق افتاده است و تاکنون مکاتبات زیادی در این خصوص صورت گرفته که پاسخ مناسبی دریافت نشده است.

رئیس اتحادیه عکاسان تبریز اظهار کرد: در مکاتباتی که با این ادارات داشته‌ایم، می‌گویند عکس را به صورت چاپ نمی‌خواهیم و عکس را به صورت فایل نیاز داریم، این در حالی است که اتحادیه عکاسان و تمامی واحدهای تحت پوشش آن آمادگی همکاری با ادارات برای ارائه عکس به صورت فایل را دارند.

میلانی با بیان اینکه ارائه خدمات عکاسی از سوی برخی ادارات باعث از بین رفتن هنر عکاسی می شود، افزود: مسلمأ عکسی که یک عکاس حرفه‌ای بگیرد با عکسی که به صورت غیرحرفه‌ای انداخته شود، فرق دارد و عکسی که روی کارت شناسایی قرار می‌گیرد بی‌کیفیت است.

نباید بین صنوف تمایز وجود داشته باشد

وی در خصوص بیمه واحدهای عکاسی اظهار کرد: صنف عکاسان جزء صنف هنرمندان محسوب می شود در حالی است که اعضای این صنف از هیچ گونه خدمات بیمه و رفاهی برخوردار نیستند. در این راستا سایر صنف‌های هنری مانند قالی‌بافان ، نوازندگان موسیقی و .. .مشمول بیمه هنرمندان و سایر خدمات رفاهی می شوند و در این میان صنف عکاسان مغفول مانده و شامل این طرح نمی‌شوند.

میلانی افزود: بازار صنف عکاسان تبریز در حال حاضر با رکود همراه است و این در حالی است که واحدهای صنفی مذکور هزینه دارایی، عوارض شهرداری، مالیات و هزینه‌های انرژی به خصوص (برق) و هزینه مواد اولیه چاپ عکس ،دستمزد کارگر و بیمه را می پردازند.

مردم مراقب عواقب واحدهای فاقد پروانه کسب عکاسی باشند

میلانی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات اصلی صنف عکاسان غعالیت واحدهای فاقد پروانه کسب و واحدهای زیرمینی است که مردم باید مراقب عواقب این قبیل واحدها باشند.

وی افزود: اخیرا برخی از تالارهای پذیرایی اقدام به معرفی واحدهای عکاسی برای مراسم های عروسی می کنند که اکثرا واحدهای معرفی شده از سوی تالارهای پذیرایی فاقد پروانه کسب هستند و فعالیت زیرمینی دارند که این کار خلاف مقررات است.

جاودانی عضو هیات مدیره اتحادیه عکاسان تبریز نیز گفت: همه وسایل چاپ عکس وارداتی و قیمت مواد اولیه چاپ عکس بالا است همچنین نرخ قطعات دستگاه و خدمات هم افزایش داشته و اگر نسبت به چند سال گذشته مقایسه کنید قیمت‌ها تفاوت زیادی داشته است.

وی افزود: کاغذ چاپی که چند سال گذشته ورقی 400 تومان بود، اکنون ورقی 32 هزار تومان است و با وجود این تفاوت قیمت در عکس چاپ خیلی افزایش قیمت نداشته‌ایم.

جاودانی تصریح کرد: در سالهای اخیر مساله تحریم‌ها و افزایش نرخ دلار نیز روی قیمت ها تاثیر داشته است و بیشتر کاغذهای چاپ عکس به صورت قاچاق وارد می‌شوند و این مساله باعث می‌شود که قیمت کاغذ به صورت نامتعارف بالا ‌رود.

وی افزود: در شهرستان تبریز 10 باجه پستی فعال است که در زیر مجموعه‌های خود نیز خدمات عکاسی دارند و به جای اینکه ادارات این خدمات را ارائه بدهند بهتر است تا این خدمات را از واحدهای عکاسی بخواهند تا انجام دهند.

جاودانی تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که عکسی را فرد متقاضی ارائه می‌دهد قبول ندارند و در خواست می‌کنند که در آنجا اقدام به انداختن عکس جدید کنند.

قایمی عضو هیات مدیره اتحادیه عکاسان شهر تبریز گفت: عکاس به عکسی که می‌گیرد واقف است و شرایط و مشخصات هر عکس را می‌داند به عنوان مثال عکس گذرنامه باید چه مشخصات و ویژگی هایی داشته باشد و لذا لازم است تا ادارات مربوط همکاری لازم را با اتحادیه عکاسان داشته باشد.

وی تصریح کرد: ثبت احوال و سایر ادارات بهتر است تا شرایط لازم عکس را درج کنند و به واحد صنفی ارجاع دهند تا عکاس مطابق با آن عکس را روی فایل تحویل دهد و ادارات از ارائه خدمات عکاسی خوداری کنند.

قائمی اظهار کرد: در حال حاضر قرار است که کارت‌های ملی و شناسنامه‌ها در سراسر کشور تعویض شود و حجم بزرگی از کار عکاسی را می طلبد؛ اگر قرار باشد همه این خدمات از سوی اداره ثبت احوال صورت بگیرد در حق صنف عکاسی اجحاف خواهد شد.

وی تصریح کرد: عکس‌هایی که در ادارات گرفته می‌شود، حالت ، فرم و نور پردازی ندارد و تنها هزینه ای از مردم دریافت می‌شود.

میلانی رئیس اتحادیه عکاسان تبریز گفت: برای بخشی از کارها مثل تعویض شناسنامه و گذرنامه نیاز به واحدهای عکاسی است و نباید گفت که عکاس فقط برای مراسم ها و مجالس کاربرد دارد.

وی افزود: این صنف تنها صنف نیست و عکاسی یک هنر است و عشق و علاقه می‌خواهد و عکاسان همانند هنرمند به کارشان عشق می ورزند و در ردیف هنرمندان محسوب می شوند.

میلانی تعداد واحدهای صنفی فعال و دارای پروانه کسب در شهر تبریز را 700 واحد برشمرد و افزود: 200واحد نیز فاقد پروانه کسب و در دست تشکیل یا تکمیل مدارک هستند.

منبع: اتاق اصناف ایران

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید