Performancing Metrics

کشف خوشه‌های ستاره‌ای تاریک با جرم شگفت‌آور | اتاق خبر
کد خبر: 107438
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1394 - 14:53
منجمان شیلی، مجموعه‌ای از خوشه‌های ستاره‌ای غیرمعمول را کشف کرده‌اند که جرم آن‌ها بسیار بیش از میزانی است که از سازه‌های کیهانی تحت مدل استاندارد انتظار می‌رود....
منجمان شیلی، مجموعه‌ای از خوشه‌های ستاره‌ای غیرمعمول را کشف کرده‌اند که جرم آن‌ها بسیار بیش از میزانی است که از سازه‌های کیهانی تحت مدل استاندارد انتظار می‌رود.
اتاق نیوز - این خوشه‌ها در کهکشان عظیم بیضوی قنطروس A واقع شده‌اند و به نظر می‌رسد به وجود تاریک معماگونه‌ای اشاره دارند که تاکنون بررسی نشده است. یک خوشه کروی، اساسا مجموعه‌ای عظیم از هزاران ستاره است که مانند قمرهایی حول کهکشان‌های عظیم می‌چرخند. تصور می‌شود قنطروس A میزبان 2000 خوشه باشد که کسر مهمی از این تعداد، دارای ویژگی‌های عجیب خوشه‌های کروی جدید هستند. منجمان حاضر در این مطالعه توانستند جرم نمونه‌ای از 125 خوشه کروی را با استفاده از ابزار FLAMES بر روی تلسکوپ خیلی بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی تخمین بزنند. جرم این خوشه‌ها سپس با شفافیت آن‌ها مقایسه شدند و تیم علمی در نهایت توانست تعداد ستارگان موجود در این سازه‌های کروی را تعیین کند؛ دانشمندان دریافتند جرم این خوشه‌ها بسیار بیش از تعداد پیش‌بینی‌شده ستارگان‌شان است. از لحاظ ظاهری، این خوشه‌های تازه کشف‌شده، هیچ تفاوتی با 50 نوع عادی خوشه کروی که حول کهکشان راه شیری مدارگردی می‌کنند، ندارند. با این حال، بررسی‌های انجام‌شده به نوعی وجود کیهانی مرموز در آن‌ها اشاره دارند. توضیحات کنونی، جرم غیرمنتظره این خوشه‌ها را به حضور سیاهچاله‌ها، مجموعه‌ای از بقایای ستاره‌ای در هسته خوشه‌ها یا حتی تراکم ماده تاریک نسبت می‌دهند. با این حال، وجود ماده تاریک در این خوشه‌ها بعید به نظر می‌رسد زیرا خوشه‌های کروی به طور کلی فاقد این ماده هستند. دانشمندان به دنبال بررسی نمونه‌های بیشتری از خوشه‌های تاریک مزبور حول کهکشان‌های دیگر هستند.
کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید