Performancing Metrics

چين خود را براي کنار زدن دلار آمريکا آماده مي کند | اتاق خبر
کد خبر: 109284
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1394 - 06:30
اتاق نیوز - برخی گزارش ها حاکی از آن است که چین خود را برای کنار زدن دلار آمریکا به عنوان ارز نخست جهان و جایگزین کردن آن با یوان، آماده می کند. ...
اتاق نیوز - برخی گزارش ها حاکی از آن است که چین خود را برای کنار زدن دلار آمریکا به عنوان ارز نخست جهان و جایگزین کردن آن با یوان، آماده می کند.
خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی با استناد به پایگاه خبری اینترنتی دواوی نیوز Duowei News اعلام کرد چین با اتکا به ذخایر بزرگ ارزی و اوراق قرضه زیادی که از آمریکا خریده ، قادر است دلار آمریکا را بی ثبات کند و یوان را به یکی از پول های اصلی در نظام مالی جهانی تبدیل کند. جین زی هو Jin Zihou اقتصاددان چینی در همین باره می گوید چین با 30 هزار تن طلا ذخیره ارزی به راحتی قادر است دلار آمریکا را بی ثبات کند. این اقتصاددان با این حال تصریح کرد اگر چین بخواهد برای آمریکا در بازار مالی مشکل آفرینی کندباید بخش زیادی از ذخایر طلا خود را به کار گیرد. این پایگاه خبری اینترنتی چینی می نویسد اگر چین چنین اقدامی در پیش گیرد آنگاه یوان به نخستین ارز در سبد ارزی صندوق بین المللی پول تبدیل خواهد شد . هم اکنون دلار ،ارز نخست صندوق بین المللی پول است و بعداز دلار آمریکا به ترتیب یورو، پوند انگلیس و ین ژاپن قرار دارند. در این نوشتار تصریح شده است پکن با انباشت شمش های طلای خود آشکارا قدم در راه بی ثبات سازی دلار آمریکا گذاشته است. پایگاه خبری اینترنتی دواوی نیوز خاطر نشان می کند تنها چین نیست که تلاش می کند دلار آمریکا را بی ثبات کند ،روسیه نیز همین هدف را در نظر دارد. روسیه نیز از سال 2005 تاکنون ذخایر ارزی خود را دو برابر ساخته است. صندوق بین المللی پول نیز در تلاش برای افزایش ذخایر ارزی خود است و به همین منظور میزان پشتوانه طلا خود را به دو هزار و 800 کیلوگرم رسانده است. به نوشته این پایگاه اینترنتی، یوان چین با 30 هزار تن ذخایر طلا، به راحتی می تواند با دلار به رقابت بپردازد. پایگاه خبری اینترنتی دواوی نیوز در ادامه گزارش خود با استناد به پیش بینی های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، تاکید می کند اقتصاد چین در سال 2016 از اقتصاد آمریکا پیشی خواهد گرفت و با تحقق این هدف، یوان به طور خود به خود به اصلی ترین ارز جهان تبدیل خواهد شد. البته این چیزی است که بیشترین کارشناسان مسائل اقتصادی نیز آن را پیش بینی کرده اند. کارشناسان می گویند روزی سرانجام یوان به ارز نخست جهان تبدیل خواهد شد و نقش دلار در نظام مالی بین المللی و همچنین در داد و ستدهای بازرگانی جهان کاهش خواهد یافت. این در حالی است که چین همین حالا مالک بخش زیادی از اوراق قرضه آمریکاست. کارشناسان اقتصادی نیز می گویند آمریکا با توجه به بدهی های خارجی سرسام آوری که به بار آورده است نمی تواند جلوی این روند را بگیرد و نمی تواند برتری دلار را بر دیگر ارزها در بازار جهانی حفظ کند.
کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید