Performancing Metrics

پیش‌بینی وال استریت ژورنال از مسائل حل نشده در مذاکرات هسته‌ای | اتاق خبر
کد خبر: 110271
تاریخ انتشار: 9 خرداد 1394 - 14:52
اتاق نیوز - روزنامه وال‌استریت ژورنال در آستانه دیدار وزیران امور خارجه ایران و آمریکا نوشت: حل برخی مسائل باقیمانده در مذاکرات هسته‌ای دشوار خواهد بود....
اتاق نیوز - روزنامه وال‌استریت ژورنال در آستانه دیدار وزیران امور خارجه ایران و آمریکا نوشت: حل برخی مسائل باقیمانده در مذاکرات هسته‌ای دشوار خواهد بود.
به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، جان کری، وزیری امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در حالی روز شنبه‌ در ژنو مذاکره می‌کنند که برخی اختلافات اساسی میان دو طرف حل نشده باقی مانده‌اند. یکی از سخت‌ترین موضوعات در حال حاضر دسترسی به دانشمندان و مراکز هسته‌ای ایران و پاسخگویی ایران به سوالات ادعایی غرب درباره فعالیت‌های هسته‌ای این کشور در گذشته است. رابرت آینهورن، یک عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا تا سال 2013 در این باره گفت: از نظر من هم اکنون در مذاکرات چالش‌هایی وجود دارد. با این حال مقامات نزدیک به مذاکرات می‌گویند که پیشرفت‌های زیادی در نگارش متن توافق نهایی و برخی ملحقات مهم حاصل شده است که شامل جزییات کلیدی اقداماتی که هر دو طرف باید برای اجرای توافق انجام دهند، خواهند بود. به نوشته وال استریت ژورنال دیدار روز شنبه میان وزیران خارجه ایران و آمریکا پس از چند روز رایزنی میان مقامات ایران و گروه 1+5‌ علاوه بر نشست‌های سطح کارشناسان در ژنو سوییس انجام خواهد شد که ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا نیز قرار است به این رایزنی‌ها بپیوندد. دیپلمات‌ها هم‌چنین می‌گویند که درباره برخی از موضوعات باقیمانده از ماه آوریل هم‌چون سیستم بازگشت خودکار تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در صورت نقض توافق از سوی ایران تلاش‌هایی انجام شده است. با این حال مسائلی وجود دارند که حل کردن‌شان کار بسیار دشواری است. به گفته این دیپلمات‌ها یکی از این مسائل گام‌های اولیه‌ای است که ایران باید برای برخورداری از لغو تحریم‌ها بردارد که یکی از آن‌ها حذف هزاران سانتریفیوژ از تاسیسات غنی‌سازی ایران و رقیق‌سازی یا تبدیل ذخیره اورانیوم غنی شده در این کشور است. علاوه بر این، جزییات مربوط به فعالیت‌هایی که ایران می‌تواند پس از حصول توافق در تاسیسات زیرزمینی فردو داشته باشد، ‌با وجود تفاهمی که میان ایران و گروه 1+5 در اوایل ماه آوریل در لوزان حاصل شد،‌ هنوز یکی از موضوعات حل نشده است. این روزنامه آمریکایی در پایان نوشت: اکنون با توجه به نزدیک شدن به ضرب الاجل 30 ژوئن و پیچیدگی و حساسیت موضوعات،‌ فشارهای سیاسی هنوز می‌تواند حصول یک توافق جامع را به تعویق بیندازد یا حتی مسیر مذاکرات را از خط خارج کند. هر چند ایران و گروه 1+5 توانستند در آوریل به یک چارچوب کلی برای توافق نهایی دست پیدا کنند.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید