Performancing Metrics

نوآوری در تشخیص مواد تقلبی | اتاق خبر
کد خبر: 111210
تاریخ انتشار: 12 خرداد 1394 - 09:57
اتاق نیوز - معاون اداره کل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی - بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره پیچیدگی و نوآوری‌هایی که در انواع محصولات قاچاق بوجود آمده، تشخ...
اتاق نیوز - معاون اداره کل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی - بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره پیچیدگی و نوآوری‌هایی که در انواع محصولات قاچاق بوجود آمده، تشخیص کالای اصل از تقلبی را آسان ندانست.
دکتر منوچهر دادگرنژاد با بیان اینکه استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی در همه دنیا رشد بسیار چشمگیری داشته است، گفت: با اغماض از برخی زیاده‌روی‌ها که خصوصا در کشورهای در حال توسعه وجود دارد و با دیدی خوشبینانه و متفاوت از نگاه‌های موجود می‌توان گفت دلایلی مثل افزایش درآمد، ثروت و همچنین سطح بهداشت عمومی، محرک استفاده روزافزون از فراورده‌های آرایشی و بهداشتی است. وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه کشور ما نیز از این قواعد مستثنی نبوده است، اظهار داشت: اما آنچه موجبات نگرانی را فراهم می‌کند، استفاده از فراورده‌هایی است که بصورت تقلبی و قاچاق بازار این حوزه را انباشته‌اند. عددهایی مثل 50 و 70 درصدی که درباره سهم محصولات تقلبی و قاچاق در سطح جامعه مطرح می‌شود واقعا تکان دهنده است. وی همچنین موضوع عدم وجود آمار صحیح در این خصوص را گویای واقعیت تلخ ازدیاد آنها برشمرد و تصریح کرد: هرچند برخی معتقدند به دلیل اینکه این فراورده ها درست قیمت گذاری نمی شوند، قیمتها متفاوتند؛ اما حدود یک میلیون دلار آمار مبادلاتی که در این حوزه صورت می گیرد سوالهای بسیاری در ذهن متبادر می‌سازد. معاون اداره کل نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی و آرایشی - بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به پیچیدگی و نوآوری‌هایی که در انواع محصولات قاچاق بوجود می‌آید، ضمن پیشنهاد مشفقانه به مردم عزیز کشور نسبت به عدم تاثیر پذیری از تبلیغات اغواگرانه‌ای که چه در شبکه‌های ماهواره‌ای و چه در مدیوم‌های تبلیغاتی دیگر به صرف سودجویی، سلامت مردم را نشانه گرفته‌اند، ادامه داد: بهترین روش تشخیص محصولات اصل و تقلبی، خرید آنها از مراکز مجاز عرضه مثل داروخانه یا فروشگاه‌هایی است که از اصناف مربوطه مجوز دریافت کرده‌اند و دیگری توجه به برچسب‌های اصالت سازمان غذا و دارو است که با کد یونیک از هر نظر قابل رهگیری است. بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، دادگرنژاد با بیان اینکه غیر از دو روش مذکور، شناسایی مثلا یک رژ لب، ریمل و حتی عطر خاصی آسان نخواهد بود، عنوان کرد: اهل فن می‌دانند که مثلا مدیران یک شرکت تولید کننده عطر و اسانس، افراد معدودی با تخصص و قابلیت بالای بویایی را با حقوقی بالا استخدام می‌کنند به دلیل اینکه فقط محصولات اصل را از فرع تشخیص دهند؛ لذا طبیعی است که شرکت‌های مطرح به دلیل همین پشتوانه و برندی که برای خود ایجاد کرده‌اند، مبلغ قابل توجهی در قبال فروش محصولات‌شان دریافت می‌کنند و در حقیقت نام آن شرکت به محصول اعتبار می‌دهد واصل بودنش را تضمین می‌کند. وی در پایان با اشاره مجدد بر اینکه محصول قاچاق صرفا در ظاهر به کالای اصل شباهت دارد، گفت: محصول قاچاق نه تنها هیچ چیز دندان‌گیری به مخاصب خود عرضه نمی‌کند، بلکه ممکن است آسیب‌های جدی نیز برای او در برداشته باشد.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید