Performancing Metrics

هیچ نظارتی بر سلامت و آفات میوه‌های قاچاق نیست/مبارزه شیمیایی در ۱۵ هکتار زمین کشاورزی | اتاق خبر
کد خبر: 111480
تاریخ انتشار: 13 خرداد 1394 - 07:00
اتاق نیوز - رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه متوسط مصرف سموم کشاورزی در هر هکتار ۶۰۰ گرم و کم‌تر از میانگین جهانی است، گفت: میزان مصرف سموم در باغ‌ها و مزارع...
اتاق نیوز - رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه متوسط مصرف سموم کشاورزی در هر هکتار ۶۰۰ گرم و کم‌تر از میانگین جهانی است، گفت: میزان مصرف سموم در باغ‌ها و مزارع طی سال‌های اخیر از ۳۵ هزار تن به ۲۱ هزار تن کاهش یافته است.

محمدعلی باغستانی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، امروز در مراسم بازدید خبرنگاران از گلخانه‌های پیشوای ورامین گفت: وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات از مجموعه‌هایی هستند که به جد در بحث سلامت محصول و غذا دخیل هستند.

وی افزود: امنیت غذایی مقوله‌های مختلفی دارد و یکی از آن مقوله‌ها بحث غذای کافی و سالم است که سازمان حفظ نباتات به صورت جدی به آن توجه می‌کند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، اظهار داشت‌: یکی از اجزایی که در بهره‌وری و راندمان مصرف آب مؤثر است، مدیریت آفات است، به طوری که 42 درصد میانگین محصولات کشاورزی در دنیا توسط آفات خورده و از بین می‌رود.

باغستانی با اشاره به آفت جاروئک که بخش زیادی از محصول لیمو ترش کشور را از بین برده است، اظهار داشت: اگر در کشورمان با آفات محصولات کشاورزی مبارزه نشود، حدود 35 درصد محصولات از بین می‌رود.

وی اظهار داشت:‌ برای مبارزه با آفات از سم استفاده می‌شود و استفاده از سم در محصولات کشاورزی به معنای ناسالم بودن محصول نیست، بلکه باید سم براساس قاعده و اصولی خاص و به اندازه مصرف شود تا محصولی پاک به دست آید.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، تصریح کرد: گفته می‌شود حدود 15 میلیون هکتار در سال از اراضی کشاورزی مبارزه شیمیایی می‌شود، درحالی که اراضی کشاورزی ما حدود 16 میلیون هکتار است، بنابراین این تصور به وجود می‌آید که در سطح 95 درصد از اراضی کشاورزی کشور مبارزه شیمیایی صورت می‌گیرد.

باغستانی بیان داشت: این اعداد و ارقام درحالی اعلام می‌شود که ممکن است برخی اراضی 2 یا 3 بار در سال سمپاشی شود و بنابراین رقم 15 میلیون هکتار این گونه حاصل می‌شود، لذا این طور نیست که تمام اراضی کشاورزی سمپاشی شود.

باغستانی افزود: 95 درصد سموم موجود در کشور از کانال قانونی وارد می‌شود و حدود 5 درصد به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

وی تصریح کرد: مجوز واردات سموم کشاورزی توسط سازمان حفظ نباتات صادر می‌شود و توزیع آن هم زیر نظر همین سازمان است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، اظهار داشت: میزان مصرف سموم در باغ‌ها و مزارع کشور طی سال‌های اخیر از 35 هزار تن به 21 هزار تن کاهش یافته و متوسط مصرف سموم در هکتار کشور حدود 600 گرم و کم‌تر از میانگین جهانی است.

وی با بیان اینکه میزان ماده مؤثر در سموم کشاورزی به 40 گرم کاهش یافته است، اظهار داشت: در یک سال اخیر با جایگزینی سموم کم‌خطر 5 نوع سم قدیمی از گردانه مصرف خارج شده است.

باغستانی اظهار داشت: باید در یارانه سلامت بازنگری شود و بخشی از این محل به کشاورزی اختصاص یابد.

وی اظهار داشت: کد 16 رقمی تولید محصولات گواهی‌شده (ارتقاء سلامت محصول) برای حدود 213 هزار بهره‌بردار محصولات کشاورزی صادر شده، درحالی که در کشور حدود 4 میلیون بهره‌بردار وجود دارد.

وی بیان داشت: هر ناظر گیاه‌پزشکی باید روی 200 تا 300 هکتار زمین کشاورزی نظارت کند، درحالی که به دلیل کمبود اعتبارات هر ناظر حدود هزار هکتار را تحت پوشش قرار می‌دهد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، با بیان اینکه هر سمی که به کشور وارد می‌شود، وارد سامانه شده و پایش می‌شود، اظهار داشت: ما از همان کشورهایی سم خریداری می‌کنیم که وزارت بهداشت و درمان دارو خریداری می‌کند. بنابراین نباید همدیگر را متهم کنیم، چراکه تحریم‌های ظالمانه اجازه خرید از برندهای خوب را به ما نمی‌دهد.

باغستانی با اشاره به واردات قاچاق میوه اظهار داشت: در حالی که ما بر روی سالم بودن محصولات تولید داخل بسیار حساس هستیم و گاهی خودمان را متهم می‌کنیم، اما این حساسیت در مورد باقی‌مانده سموم میوه‌های قاچاق وارداتی وجودندارد، به طوری که گاهی احساس می‌شود طرفدار واردات شده‌ایم.

وی افزود: بر روی واردات میوه‌های قاچاق هیچ گونه نظارتی به لحاظ آفات و سلامتی وجود ندارد و محصولی که از مبادی غیرقانونی وارد کشور می‌شود، به دست مصرف کننده می‌رسد.

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید