Performancing Metrics

پیامدهای ناشی از واردات میوه‌های قاچاق/ امسال مجوز واردات یک کیلوگرم میوه هم داده‌ نشد | اتاق خبر
کد خبر: 111741
تاریخ انتشار: 16 خرداد 1394 - 12:30
اتاق نیوز - رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه واردات میوه‌های قاچاق باعث ورود آفات قرنطینه‌ای به کشور می‌شود، گفت: ممکن است بخشی از میوه‌های وارداتی از لحا...
اتاق نیوز - رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه واردات میوه‌های قاچاق باعث ورود آفات قرنطینه‌ای به کشور می‌شود، گفت: ممکن است بخشی از میوه‌های وارداتی از لحاظ بهداشتی مورد تایید کشور مبدأ نباشد و به همین دلیل این محصولات صادر می‌‌شود.

محمد‌علی باغستانی میبدی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در مورد پیامدهای ناشی از واردات میوه‌های قاچاق، گفت: طی چند ماه‌ اخیر واردات قاچاق میوه به وفور مشاهده شده که این امر منجر به ورود آفات قرنطینه‌ای به کشور می‌شود.

وی افزود: یکی از وظایف سازمان حفظ نباتات، قرنطینه آفات است و طبق قانون هر جا که گمرک و محور قانونی برای ورود کالا و یا محصولات کشاورزی وجود داشته باشد پست قرنطینه‌ سازمان حفظ نباتات هم وجود دارد و اقدام به کنترل محصولات به لحاظ بهداشتی و آفات می‌کند.

باغستانی میبدی با بیان اینکه آفات قرنطینه‌ای خسارت بیشتری نسبت به آفات مرسوم در کشور وارد می‌کند، اظهار داشت: دشمنان طبیعی آفات مرسوم در طبیعیت وجود دارد، بنابراین با شیوع این آفات بخشی توسط دشمنان طبیعی از بین می‌رود، اما در مورد آفات قرنطینه‌ای دشمن طبیعی وجود ندارد و این آفات به صورت هجومی عمل کرده و خسارت وارد می‌کنند.

وی تصریح کرد: آفت جاروک لیموترش و مگس مدیترانه‌ای جزء آفت‌های قرنطینه‌ای بوده‌اند که با ورود آنها به کشور خسارت زیادی به محصولات کشاورزی وارد شده است.

باغستانی اظهار داشت: آفت جاروک لیموترش بخش زیادی از باغات لیموترش را از بین برده و در صورت گرفتار شدن محصول به این آفت چاره‌ای جز قطع درخت وجود ندارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه آفت کرم ساقه‌خوار برنج از حدود 50 سال پیش به کشور وارد شده، در حالی که پیش از این سال‌ها این آفت جزء آفت‌های قرنطینه ای کشور بوده، تصریح کرد: بنابراین برای مبارزه با این آفت مجبور به مبارزه شیمیایی هستیم.

وی با بیان اینکه امسال مجوز ورود حتی یک کیلوگرم میوه داده‌ نشده ،افزود: اما با این حال شاهد وفور میوه‌های وارداتی به کشور هستیم و برای جلوگیری از این مسئله لازم است تا ستاد مبارزه با قاچاق به صورت جدی وارد عمل شود.

باغستانی با بیان اینکه حجم واردات میوه‌های قاچاق بسیار زیاد است، بیان داشت: دستگاه‌های متولی باید نظارت را بیشتر کنند، ضمن اینکه استانداران مناطق مرزی به عنوان نمایندگان دولت نظارت بیشتری نسبت به واردات محصولات کشاورزی قاچاق داشته باشند.

 رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر در میوه‌های قاچاق وارداتی آفت مگس مدیترانه‌ای مشاهده شده است، گفت: اگرچه این آفت دیگر جزء آفت‌های قرنطینه‌ای نیست، اما با توزیع میوه‌های قاچاق در مناطق مختلف ممکن است این آفت به مناطقی از کشور که این آفت شیوع ندارد، گسترش یابد.

وی با اشاره به اینکه باید در مصرف میوه‌های قاچاق دقت شود، گفت: ممکن است بخشی از میوه‌های وارداتی از لحاظ بهداشتی مورد تایید کشور مبدا نباشند و به همین در کشور مبدا به مصرف نرسد و آن را صادر کنند و یا اینکه ممکن است، از سمومی در آن استفاده شود که در کشور ما مورد تایید نیست.

رئیس سازمان حفظ نباتات اظهار داشت: معمولا پیامدهای حاصل از واردات بدون نظارت میوه‌های قاچاق در سال‌های آینده آشکار می‌شود.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید