Performancing Metrics

روش استفاده از مکمل‌ها و ویتامین‌ها | اتاق خبر
کد خبر: 112504
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1394 - 09:59
اتاق نیوز - یک پزشک داروساز گفت: مکمل‌ها همانطور که از نام‌شان پیداست، مکمل هستند، جای غذا را نمی‌گیرند، اثر درمانی هم ندارند....
اتاق نیوز - یک پزشک داروساز گفت: مکمل‌ها همانطور که از نام‌شان پیداست، مکمل هستند، جای غذا را نمی‌گیرند، اثر درمانی هم ندارند.
دکتر طیبه اسماعیلی اظهار کرد: در مجموع ویتامین‌ها در دُزی که در مولتی ویتامین‌ها موجود است نه باعث درمان شده و نه جایگزین غذا می‌شوند. وی تصریح کرد: برخی ویتامین‌ها مانند A، D، E، K ویتامین‌های محلول در چربی هستند و مصرف بیش از اندازه و افزایش میزان دریافت آن‌ها در بدن موجب مسمومیت می‌شود، به عنوان مثال مصرف بیش از حد ویتامین D باعث ایجاد عارضه در بدن می‌شود که شایع‌ترین عارضه تهوع، استفراغ و کاهش اشتهاست. این پزشک داروساز عنوان کرد: تنها انجام آزمایش است که نشان می‌دهد بدن فرد به ویتامین D نیاز دارد یا خیر؛ به طوریکه معمولا میزان آن در افراد عادی 20 تا 30 نانوگرم در میلی‌لیتر است و اگر از این میزان پایین‌تر باشد فرد نیاز به دریافت ویتامین D دارد. وی گفت: نیاز بدن به ویتامینA از طریق خوراکی‌ها تامین می‌شود؛ به عنوان مثال هویج، دانه‌های روغنی، جگر و گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین A است. اسماعیلی اذعان کرد: کسانی که تغذیه روزانه‌شان از نظر هرم غذایی از تنوع منطقی برخوردار است، نیازی به دریافت مکمل‌ها ندارند. این پزشک دارو ساز تاکید کرد: افرادی که در برنامه غذایی‌شان تنوع غذایی نداشته و تعادلی در دریافت ویتامین‌ها ندارند، همچنین افرادی که طی رژیم‌های غذایی ماده‌ای را حذف کرده‌اند، مانند گیاه‌خوارها، اگر نیاز روزانه‌شان برطرف نشود ضمن مشورت با پزشک می‌توانند از مکمل‌ها و ویتامین‌ها استفاده کنند. البته برخی بیماران بر اثر مصرف بعضی داروهای تشنج یا اعصاب و روان در کنار داروهایشان نیاز به مصرف مکمل‌ها دارند.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید