Performancing Metrics

باغ‌های پسته زرندیه، هواکش محیط‌ زیست | اتاق خبر
کد خبر: 112545
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1394 - 11:17
اتاق نیوز- رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی گفت: باغات پسته شهرستان زرندیه، ریه تنفسی پایتخت کشور است و می‌توان گفت تهران در زرندیه هم نفس می‌کش...
اتاق نیوز- رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی گفت: باغات پسته شهرستان زرندیه، ریه تنفسی پایتخت کشور است و می‌توان گفت تهران در زرندیه هم نفس می‌کشد.
محمود بارانی رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی اعلام کرد: وجود باغات متعدد پسته در شهرستان زرندیه و مجاورت آن با استان تهران، چراغ سبزی برای بهتر نفس کشیدن پایتخت کشور به شمار رفته و بخشی از اکسیژن مورد نیاز این کلانشهر را تامین می‌کند. وی با اشاره به مسافت 20 کیلومتری باغات پسته این شهرستان تا فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تهران یادآور شد: وجود پنج هزار هکتار باغ پسته با کاشت بیش از پنج میلیون درخت سبز که منطقه را به جنگلی زیبا شبیه کرده است، در واقع هواکشی برای محیط‌زیست و فضای مرکز کشور است. به گفته وی، قرار بود که در قالب راهکاری عملی برای کاهش آلودگی هوای تهران، طرح احداث پارک دو هزار هکتاری بین تهران و کرج عملیاتی شود که با گذشت ماه‌ها از کلنگ‌زنی آن، هنوز به نتیجه نرسیده است، اما پنج هزار هکتار فضای سبز در قالب باغ مثمرثمر پسته با مشارکت مردمی و بدون اتکاء به اعتبارات دولتی در این منطقه احداث شده که نقش تاثیرگذاری در تلطیف هوای کلانشهر تهران و کاهش میزان آلودگی آن دارد. وی تصریح کرد: در شرایط کنونی که به دلیل کاهش میزان نزولات آسمانی و خشکسالی سال‌های اخیر، شاهد از بین‌ رفتن مراتع و خشکی طبیعت هستیم و زمین نیز مساعد بروز پدیده ریزگردها شده و گرد و غبار ناشی از فرسایش خاک مرکز کشور را نیز تهدید می‌کند، باغ سبز پسته زرندیه نقش موثری در جلوگیری از بروز گردوغبار ایفا خواهد کرد و ایجاد چنین باغ‌هایی لازمه توسعه است. به گفته بارانی، مرکز کشور و پایتخت که شهروندان آن همواره هوای آلوده را استشمام می‌کنند، نیاز ضروری به هوای پاک و سالم دارد، از این رو اگر دولت به بخش خصوصی امکانات بدهد تا بیابان‌های اطراف تهران نظیر اراضی زرندیه را با کاشت درختان به نوعی تبدیل به جنگل کند، جلوی ورود ریزگردها و گرد و غبار که عامل آلودگی‌های هوای اخیر تهران هستند، گرفته خواهد شد. رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی در ادامه با بیان اینکه ایران نخستین تولیدکننده و صادرکننده پسته در جهان است، افزود: شهرستان زرندیه به عنوان بزرگترین و مرغوب‌ترین مرکز ولید این محصول در استان مرکزی توانسته است به دلیل طعم و مزه عالی این محصول سهم بسزایی در بازارهای جهانی داشته باشد. وی با بیان اینکه سالانه بخش عمده‌ای از محصول پسته تولیدی زرندیه به کشورهای اتحادیه اروپا صادر می‌شود، افزود: بیشترین باغات پسته این شهرستان در دشت "سلطان‌احمدلو" واقع است که به لحاظ آب و هوای مناسب و شوری زمین بهترین منطقه برای تولید پسته است. بارانی با بیان اینکه با وجود برخی مشکلات همچنان پسته به عنوان محصولی ارزآور، یکی از مهمترین کالاهای جایگزین نفت است، خاطرنشان کرد: کله قوچی، فندقی، اکبری و احمدآقایی از ارقام پسته تولیدی زرندیه است. به گفته وی، علاوه بر مزایایی که احداث باغات پسته در بردارد، ایجاد اشتغال و ارزآوری و احیای محیط زیست از دیگر دستاوردهای تولید آن است.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید