Performancing Metrics

تهدید جهانی آلودگی ناشی از ریزگردها | اتاق خبر
کد خبر: 112575
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1394 - 12:36
اتاق نیوز - رییس واحد سلامت کودکان مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی زیست محیطی بارسلونا اسپانیا (CREAL) گفت: آلودگی هوا ناشی از ریزگردها یا همان ذرات معلق خیلی کوچک تهدید جهانی ...
اتاق نیوز - رییس واحد سلامت کودکان مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی زیست محیطی بارسلونا اسپانیا (CREAL) گفت: آلودگی هوا ناشی از ریزگردها یا همان ذرات معلق خیلی کوچک تهدید جهانی و خطری جدی برای سلامت انسان‌ها است.
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل محیط زیست استان اصفهان، دکتر جوردی سونیر (Jordi Sunyer) در سمینار بین المللی 'آلودگی هوا، عوارض بر سلامت و راهکارهای نوین مقابله با آن' در اصفهان اظهار کرد: هر جا که آلودگی کمتر بوده، میزان مرگ و میر نیز کاهش یافته است. وی ادامه داد: در تحقیقی که از سال 1990 تا 2010 در خصوص مهم‌ترین عوامل خطرزا در سلامت انسان صورت گرفت، مشخص شد که آلودگی هوا چهارمین عامل و ذرات معلق (ریزگردها) نهمین عامل خطرزا بود اما امروزه رتبه این عوامل به بالای جدول رسیده است. رییس واحد سلامت کودکان مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی زیست محیطی بارسلونا اسپانیا (CREAL) افزود: در این رتبه‌بندی فشار خون بالا، استعمال دخانیات و اعتیاد به الکل به ترتیب مهم‌ترین عوامل خطرزا در سلامت انسان بود.

بیشترین آلودگی ذرات معلق در آسیا و آفریقا

سونیر با بیان اینکه بیشترین آلودگی مربوط به ذرات معلق کوچک در آسیا و آفریقا است، گفت: مرکز بهداشت جهانی در سال 2011، شهر اهواز در ایران را آلوده‌ترین شهر از نظر ریزگردها اعلام کرده است. رییس واحد سلامت کودکان مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی زیست محیطی بارسلونا اسپانیا (CREAL) افزود: بیشترین نگرانی درباره ریزگردها مربوط به اندازه آن‌ها است و ذرات معلق با قطر دو و نیم میکرون و کمتر، نفوذ بیشتری در اجزای مختلف بدن انسان از جمله کیسه های هوا در ریه و دستگاه تنفسی دارد. سونیر تصریح کرد: این ذرات معلق با نفوذ به کیسه‌های هوا منجر به التهاب و انتقال آن به جریان گردش خون می‌شود و التهاب گردش خون روی سیستم‌های دیگر بدن تأثیر می‌گذارد. این ذرات معلق بیشتر از سوخت دیزلی است که در کشورهای جهان سوم نیز زیاد است. این محقق اروپایی با اشاره به تحقیقات مختلف که درباره آلودگی هوا شده است اضافه کرد: در کشور ایرلند ممنوعیت استفاده از زغال سنگ برای گرمایش منجر به کاهش آلودگی هوا و نرخ مرگ و میر ناشی از آن شد.

آلودگی هوا فرآیند پیری را تسریع می‌کند

سونیر با بیان اینکه آلودگی هوا فرایند پیری و کهولت را در انسان تسریع می‌کند افزود: در واقع آلودگی هوا، انسان را به مرگ نزدیک‌تر می‌کند. وی 60 درصد از عوارض ناشی از آلودگی هوا را مربوط به مشکلات دستگاه گردش خون و قلبی خواند و اظهار کرد: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوا روی سیستم عصبی و مغزی انسان و تکامل آن تأثیر دارد و منجر به آسیب سلول‌های مغزی می‌شود. این محقق اروپایی افزود: آلودگی هوا با ایجاد التهاب در ریه، شبکه گردش خون و پیاز بویایی وارد سیستم گردش خون مغز شده و به سلول‌های آن آسیب می‌رساند و افزایش بیماری‌هایی مانند آلزایمر، پارکینسون و اوتیسم کودکان ناشی از آلودگی هوا است. سونیر تأثیر آلودگی هوا را بیشتر بیماری‌های حاد و مزمن دانست و گفت: در موارد حاد تعداد مراجعه بیماران تنفسی یا قلبی عروقی به اورژانس به هنگام تشدید آلودگی هوا افزایش می‌یابد و در موارد مزمن نرخ ابتلا به بیماری‌ها در مناطق آلوده با گذر زمان صعود می‌کند.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید