Performancing Metrics

ابراهیم جمیلی مطرح کرد:مهاجرت گسترده فعالان معدنی به خارج از کشور | اتاق خبر
کد خبر: 112925
تاریخ انتشار: 20 خرداد 1394 - 14:40
مهاجرت نیروهای انسانی متخصص تنها به رشته معدن محدود نمی شود و برای دیگر فارغ التحصیلان در رشته های مختلف نیز صدق می کند....
مهاجرت نیروهای انسانی متخصص تنها به رشته معدن محدود نمی شود و برای دیگر فارغ التحصیلان در رشته های مختلف نیز صدق می کند.
اتاق نیوز- ابراهیم جمیلی، رئیس خانه اقتصاد ایران و فعال معدنی در حوزه سرب و روی درباره مهاجرت نیروهای متخصص ایرانی در حوزه معدن و صنایع معدنی در گفتگو با صمت اظهار کرد: در حال حاضر نیروهای متخصص و فعال ایرانی که در حوزه معدن و صنایع معدنی از توانایی بالایی برخوردار هستند؛ به کشورهایی همچون استرالیا، کانادا و کشورهای غربی مهاجرت می کنند. دلیل اصلی این موضوع را می توان تعریف نشدن کار برای این افراد دربازار داخلی کشور و صنایع مربوط به این حوزه دانست. وی در ادامه افزود: مهاجرت نیروهای انسانی متخصص تنها به رشته معدن محدود نمی شود و برای دیگر فارغ التحصیلان در رشته های مختلف نیز صدق می کند. لازم به یادآوری است که در حوزه معدن و صنایع معدنی نیروهای متخصص و فنی از کارایی بالایی برخوردار بوده و از دانش فنی روز دنیا بهره می برد. وی تاکید کرد: در صورتی که شرایط مناسب برای فعالیت آنها در بازار داخلی فراهم شود؛ شاهد مهاجرت این افراد نخواهیم بود. جمیلی عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرفته صنعتی به افراد متخصص ایرانی در رشته های مختلف از معدن گرفته تا سایر رشته های تخصصی نیاز داشته و تمایل دارند تا این افراد را جذب کرده و حقوق قابل توجهی به آنها پرداخت می کنند. رئیس خانه اقتصاد ایران به نوع فعالیت در بخش معدن و فعالیت های معدنی در کشورهای صنعتی و پیشرفته اشاره کرد و گفت: بهره وری و فعالیت معدنی در کشورهای پیشرفته نسبت به ایران بسیار بالاتر است و می توان گفت که شرایط سخت تری در حوزه فعالیتی آنها وجود دارد. البته این درحالی است که با وجود سنگینی کار امنیت شغلی برای این افراد فراهم شده و همین موضوع باعث می شود تا انگیزه لازم برای ادامه فعالیت در این کشورها ایجاد شود. وی در ادامه عنوان کرد: متخصصان ایرانی تمایل قلبی برای مهاجرت به دیگر کشورها ندارند و در صورتی که شرایط مناسب برای فعالیت در بازار کار داخلی فراهم شود؛ حدود 70 تا 80درصد این افراد به جای مهاجرت بازار داخلی را برای فعالیت انتخاب کرده و مهاجرت نخواهند کرد. وی معتقد است که سیستم آموزشی کشور یعنی دانشگاه ها آنچنان که باید نقش خود را در پرورش نیروی متخصص بازار کار انجام نداده اند. جمیلی افزود: یکی از راهکارهایی که زمینه را برای فعالیت نیروهای متخصص و فنی مهیا می کند؛ این است که معادن را فعال نگه داریم. همچنین از آنجایی که یکی از برنامه های دولت تامین کسری درآمد خود از معادن است برای رسیدن به این امر نیاز است معادن را فعال نگه دارند تا به این ترتیب هم درآمدزایی داشته باشند و زمینه برای فعالیت نیروی کار فراهم شود.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید