Performancing Metrics

ارسال به دوستان رشد مبادلات تجاری ترکیه و ترکمنستان در 4 ماهه نخست 2015 | اتاق خبر
کد خبر: 115548
تاریخ انتشار: 31 خرداد 1394 - 08:00
اتاق نیوز - علی‌رغم ظرفیت مناسب جمهوری اسلامی ایران و در سایه بی‌توجهی به پتانسیل اقتصادی برخی کشورهای منطقه، مدیر کل صادرات وزارت اقتصاد ترکیه از رشد معاملاتی این...
اتاق نیوز - علی‌رغم ظرفیت مناسب جمهوری اسلامی ایران و در سایه بی‌توجهی به پتانسیل اقتصادی برخی کشورهای منطقه، مدیر کل صادرات وزارت اقتصاد ترکیه از رشد معاملاتی این کشور با ترکمنستان در 4 ماهه نخست 2015 به میزان 1.5 میلیار دلار خبر داد.

به گزارش اتاق نیوز به نقل از فارس، مدیر کل صادرات وزارت اقتصاد ترکیه که در راس یک هیئت سیاسی اقتصادی به منظور حضور در نمایشگاه تخصصی ساختمانی ترکیه به عشق‌‏آباد پایتخت کشور ترکمنستان، سفر کرده ‏است، امروز در مراسم اختتامیه این نمایشگاه عنوان کرد: ظرف 4 ماه اول سال جاری میلادی(2015) حجم مبادلات بازرگانی میان ترکیه و ترکمنستان بالغ بر 1.5 میلیارد دلار برآورد شده‌ است.

«ویسل پارلاک» افزود: نمایشگاه تخصصی ساختمان ترکیه نقش مهمی برای توسعه و گسترش هر چه بیشتر مناسبات اقتصادی، بازرگانی و خدمات فنی و مهندسی بین کشورهای دوست و برادر ترکیه و ترکمنستان ایفا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: آنکارا با توجه به اشتراکات فراوان تاریخی و سنتی بین ملت ترک و ترکمن،  مصمم به حضور بیشتر و گسترده در بازار پر رونق و آینده دار ترکمنستان است، و در این زمینه ظرفیت‌های لازم 2 کشور برادر موجود می‏‌باشد.

ویسل پارلاک گفت: در نمایشگاه تخصصی ساختمان ترکیه در عشق‏‌آباد 110 شرکت ترکیه و 36 شرکت محلی ترکمنستانی حضور داشته که کالا و توانمندی‌های خود را به معرض دید عموم قرار داده‏‌اند.

مصالح ساختمانی و صنابع وابسته، کالاهای مصرفی، لوازم خانگی، مبلمان، لوازم الکترونیک و لوازم الکتریکی خانگی، ماشین آلات، منسوجات، مصالح ساختمانی، ساخت و ساز و تجهیزات از جمله اقلامی هستند که در نمایشگاه مذکور ترکیه در عشق‏‌آباد به معرض دید عموم قرار گرفته ‏است.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که حجم مبادلات بازرگانی بین ترکمنستان و ترکیه در سال 2013 میلادی بالغ بر 5 میلیارد دلار بوده‌‌است.

ترکیه در مجموع طرح‌هایی به ارزش 32 میلیارد دلار در ترکمنستان اجرا کرده و یا در دست اجرا دارد که هم‌‏اکنون بیش از 600 شرکت ترکیه در قالب 400 طرح در خاک ترکمنستان فعال هستند.

فعالیت شرکت‌های وابسته به ترکیه در خاک در ترکمنستان در حالی است که به اعتقاد کارشناسان ترکمن، جمهوری اسلامی ایران که از ظرفیت بسیار بالاتری نسبت به آنکارا برای حضور در بازار ترکمنستان و کمک به این کشور برخوردار است، طی سال‌های گذشته کمتر پروژه‌هایی را در ترکمنستان اجرا کرده و فضا را برای دیگر رقبای منطقه‌ای، همچون امارات، ترکیه، عربستان و دیگر کشورهای عربی فراهم آورده است.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید