Performancing Metrics

صنعتی دیرینه که هم‌وزن خودرو می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 115566
تاریخ انتشار: 31 خرداد 1394 - 09:25
اتاق نیوز - صنعت کفش ایران که بیش از 95 درصد از واحدهای آن را کارگاه‌های کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند، از سوی دست‌اندرکارانش صنعتی هم‌وزن خودرو از نظر اشتغالزایی عنوا...
اتاق نیوز - صنعت کفش ایران که بیش از 95 درصد از واحدهای آن را کارگاه‌های کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند، از سوی دست‌اندرکارانش صنعتی هم‌وزن خودرو از نظر اشتغالزایی عنوان می‌شود که فقط باید بسترسازی برای توسعه فعالیت‌های آن انجام شود و مورد حمایت جدی قرار گیرد.
به گزارش اتاق نیوز به نقل از ایسنا، معضل بیکاری سال‌هاست که چنگ در گریبان جامعه جوان ایران زده است و به رغم تلاش دولت‌های مختلف، کماکان بسیاری از افراد از جمله فارغ‌التحصیلان با مشکل بیکاری مواجه هستند که به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 40 درصد از بیکاران را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند و این درصد در آینده نیز افزایش خواهد یافت. اما همانطور که بارها کارشناسان اقتصادی در این باره اظهارنظر کرده‌اند، بهترین راهکار برای حل معضل اشتغال توجه به صنایع کوچک و متوسط است که پتانسیل بسیاری برای ایجاد فرصت شغلی در آن‌ها وجود دارد. با توجه به اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی با ظرفیت‌های پایین کار می‌کنند، در صورت افزایش ظرفیت آن‌ها و استفاده از کل پتانسیل می‌توان فرصت‌های شغلی بسیاری در آن‌ها ایجاد کرد. در این زمینه علی ربیعی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی - درباره ظرفیت‌های صنایع کوچک برای ایجاد اشتغال اظهار کرد: یکی از اقدامات ما در سال جاری حمایت از کارفرمایانی است که کمتر از پنج نفر نیروی انسانی دارند و به همین منظور به این کارفرمایان اعلام کرده‌ایم که نیازسنجی خود را اعلام کنند. وی که معتقد است شعار "اشتغال بزرگ از طریق بنگاه‌های کوچک" محقق می‌شود، گفت: اشتغال بزرگ در بنگاه‌های کوچک را به عنوان یک راهبرد مهم در وزارتخانه در دستور کار قرار داده‌ایم. ربیعی با تاکید بر آموزش کارآفرینان، همکاری همه دستگاه‌ها برای توسعه اشتغال در بنگاه‌های خرد و متوسط را خواستار شد و اظهار کرد: درصدد هستیم فراخوان آموزش فارغ‌التحصیلان را مد نظر قرار بدهیم. البته این اولین بار نیست که موضوع اشتغال از طریق صنایع کوچک و متوسط مطرح می‌شود، بلکه پیش از این نیز بارها از سوی خود این صنایع، این موضوع مورد تاکید قرار گرفته بود. مقام معظم رهبری نیز در ابتدای سال جاری حمایت از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط را یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی کشور در این سال برشمردند. وزیر کار یکی از صنایعی که می‌تواند بستر اشتغالزایی خوبی در میان صنایع کوچک باشد را صنعت کفش و لباس کشور دانسته و معتقد است که این دو صنعت پتانسیل ایجاد 500 هزار شغل را دارند. در همین زمینه علی لشگری - رییس جامعه متخصصین صنعت کفش کشور - این صنعت را دارای ظرفیتی برای ایجاد اشتغالی به اندازه صنعت خودرو دانست و گفت: صنعت کفش به اندازه صنعت خودرو اشتغالزاست، اما باید بسترسازی برای توسعه فعالیت‌های آن انجام شده و مورد حمایت جدی قرار گیرد. وی با بیان اینکه در نقاط زیادی از کشور به صورت بومی مشغول فعالیت در صنعت کفش هستند، ادامه داد: اگر این افراد حمایت و بنگاه‌های پراکنده ساماندهی شوند، می‌تواند اشتغال عظیمی را ایجاد کنند. لشگری با بیان اینکه حدود 95 درصد از واحدهای تولیدکننده کفش، واحدهای کوچک و متوسط هستند، گفت: این واحدها می‌توانند با حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی هر استان به شهرک‌هایی تبدیل شوند که صنعت کفش کشور را متحول کند. به این ترتیب این صنعت به عنوان یکی از صنایع کوچک و متوسط می‌تواند به عنوان یکی از صنایع هدف دولت در سالی که مرکزیت فعالیت‌ها بر بخش تولید است، انتخاب شود. ناگفته نماند که در حال حاضر نیز صادرات کفش وجود دارد اما نسبت به سال گذشته با کاهش همراه بوده است، در صورتی که می‌توان روی این صنعت به عنوان یکی از صنایع موفق در بازار صادراتی حساب باز کرد.
کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید