Performancing Metrics

پویایی تولید در گرو رونق صنعت ساختمان | اتاق خبر
کد خبر: 115661
تاریخ انتشار: 31 خرداد 1394 - 11:31
اتاق نیوز: رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور گفت: دولت می تواند با اعمال سیاست های تشویقی، صنعت ساختمان را به حرکت درآورد تا این صنعت به فعالیت خود تداو
اتاق نیوز: رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور گفت: دولت می تواند با اعمال سیاست های تشویقی، صنعت ساختمان را به حرکت درآورد تا این صنعت به فعالیت خود تداوم بخشد و موجب رونق زنجیره متصل به خود را فراهم سازد.
محمد روشنفکر رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور اظهار داشت: امروز بیش از 133 کارخانه کاشی و سرامیک در کشور فعالیت دارند و براساس اطلاعات موجود قرار است در سال جاری 25 تا 30 کارخانه جدید به این واحدها افزوده شود. وی افزود: گزارش های کارشناسی حاکی است که صدها شغل تحت تاثیر رونق و یا رکود بخش ساختمان و مسکن قرار دارند و از جمله آنها، صنعت کاشی و سرامیک است که تحت تاثیر این بخش قرار دارند. وی با تاکید بر اجرای سیاست های ساختمانی توسط دولت یادآور شذ: امسال شاهد رونق فعالیت در بخش ساختمان ومسکن باشیم تا مشاغل زیادی که بطور مستقیم و یا غیرمستقیم با آن ارتباط دارند، فعال شوند. روشنفکر با مد نظر قرار دادن آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی گفت: آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گویای آن است که در سال گذشته صدور پروانه های ساختمانی به میزان 49 درصد نسبت به سال 92 کاهش داشته است. وی افزود: بررسی ها نشان می دهد ارزش سرمایه گذاری صورت گرفته در صنعت کاشی و سرامیک کشور بیش از چهار میلیارد دلار است و ظرفیت اسمی ماشین آلات نصب شده در این صنعت به 700 میلیون مترمربع می رسد. به گفته وی، امروز میزان تولید واحدهای کاشی و سرامیک به رقم 350 تا 360 میلیون مترمربع می رسد. روشنفکر پیشنهاد داد: اختصاص وام های کم بهره که بخش دولتی و خصوصی از آن بهره مند شوند، می تواند موجب شتاب گیری در ساخت وساز و زمینه سازی برای رونق شود. وی میزان صادرات کاشی و سرامیک را در سال گذشته بیش از یکصد میلیون مترمربع ذکر کرد که ارزش آن حدود 450 میلیون دلار بود. وی با اشاره به ارزش نرخ صادارات کاشی و سرامیک ایران اعلام کرد: ارزش صادرات کاشی و سرامیک ایران در سال گذشته به حدود 450 میلیون دلار رسید که بازار اصلی آن عراق و سپس افغانستان، آسیای میانه ، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان از جمله بازارهای صادراتی بودند. روشنفکر اضافه کرد: گزارشهای منتشر شده حاکی است نزدیک به 80 درصد کاشی و سرامیک صادراتی ایران در بازار عراق جذب می شود. پیش از این اعلام شد، ایران از نظر تولید و صادرات کاشی و سرامیک به عنوان چهارمین کشور جهان محسوب می شود. امروز کشورهای چین، هندوستان، ویتنام و اندونزی با ایجاد مزیتهای نسبی در این صنعت توانسته اند به عنوان رقیب جدی برای صنعت کاشی و سرامیک ایران تبدیل شوند. آمار واردات کاشی و سرامیک در سال 93 نسبت به 92 از نظر مقدار نزدیک به دو برابر رشد یافت یا بیش از 180 درصد افزایش نشان داد.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید