Performancing Metrics

اقبال بازار به گروه های بزرگ بورسی | اتاق خبر
کد خبر: 115688
تاریخ انتشار: 31 خرداد 1394 - 12:14
اتاق نیوز: در شرایطی که تعداد نمادهای منفی بیش از شرکت‌های مثبت بودند، اما اقبال بازار به گروه‌های بزرگ بورسی سبب رشد شاخص کل به میزان 276 واحد شد....
اتاق نیوز: در شرایطی که تعداد نمادهای منفی بیش از شرکت‌های مثبت بودند، اما اقبال بازار به گروه‌های بزرگ بورسی سبب رشد شاخص کل به میزان 276 واحد شد.
اخبار مذاکرات هسته‌ای به دقت از سوی سهامداران پیگیری می‌شود و برخی شائبه‌ها در این خصوص باعث کُند شدن روند مثبت و حتی چرخش این مسیر می‌شود. بر اساس این گزارش، هفته گذشته، اظهارات جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر این که به منظور رسیدن به توافق هسته‌ای تمرکز اصلی بر فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان (ایران) در آینده خواهد بود، موجب ایجاد موجی از خوش‌بینی‌ها در بازار سهام شد. این در حالی است که اظهارات جدید مقامات غربی بار دیگر نگرانی‌هایی را در میان معامله‌گران به وجود آورد. در مجموع این اظهارات می‌توان به تاکید آنها بر بررسی ابعاد احتمالی نظامی (PMD) فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان اشاره کرد. به عنوان نمونه وزیر انرژی آمریکا اعلام کرده است لزوم دسترسی به مکان‌ها و اشخاص، شرط رسیدن به توافق نهایی است. این موضوع مهم‌ترین پرانتز یا همان اختلاف موجود در توافق نهایی میان دیپلمات‌های کشورمان و طرف‌های غربی است. بر این اساس، اخبار متناقض و نگران‌کننده در این خصوص باعث ایجاد نگرانی‌هایی در میان معامله‌گران می‌شود. از سوی دیگر، پوتین، رییس جمهوری روسیه در دیدار با آمانو، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رسیدن به توافق نهایی را تا پایان ژوئن ممکن دانست و تاکید کرد که اجرای توافقات حدودا 6 ماه زمان می‌برد. این موضوع نیز تاکید دیگری بود بر اینکه اثرگذاری مذاکرات هسته‌ای امری است که در میان‌مدت و بلندمدت بر اقتصاد کشور و بازار سهام منعکس خواهد شد. بنابراین، حرکت هیجانی روی موج اخبار، رویکردی نامناسب برای سهامداران بورسی ارزیابی می‌شود و افراد باید با نگاه میان‌مدت و بلندمدت وارد این بازار شوند. این در حالی است که خلاف این رویکرد در بورس تهران مشاهده می‌شود و باید پرسید چه نوع اتفاقی است که می‌تواند در یک روز (چهارشنبه هفته گذشته) سهامداران را در صف خرید جمع می‌کند و در روز معاملاتی نخستین روز هفته جاری بسیاری از نمادها را با صف فروش همراه می‌کند؟ جواب این موضوع چیزی جز موج‌سواری معامله‌گران در بورس تهران نیست. به طوری که روز شنبه بر خلاف شاخص کل که رشد پیدا کرد، شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان و فارغ از اندازه بازار نمادهای بورسی در محاسبه این شاخص) با افت 0.29 درصدی همراه شد. این به معنای آن است که تعداد سهامی که با افت قیمت همراه شده بودند بیش از نمادهای مثبت در معاملات روز شنبه بود. در معاملات روز شنبه، از 37 گروه بورسی، 19 صنعت با رشد شاخص و 16 صنعت با افت همراه شدند. این موضوع نیز تاکید می‌کند با وجود رشد شاخص کل، تعداد گروه‌هایی که با افت قیمت‌ها مواجه شدند نیز زیاد بوده است. در این میان، صنایع زراعت، سایر معادن و حمل و نقل به ترتیب به 5، 5 و 2.1 درصد رشد بهترین عملکرد را در معاملات داشتند و گروه‌های خودرو و پتروشیمی در مکان‌های بعدی جای گرفتند. از سوی دیگر، صنایع چاپ، ابزار پزشکی و وسایل ارتباطی به ترتیب با 3.9، 3.8 و 3.7 درصد افت، زیان‌ده‌ترین گروه‌های بورسی در معاملات روز شنبه بودند.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید