Performancing Metrics

رویترز: توافق با ایران یک پیروزی برای کری پس از شکست‌های زیاد است | اتاق خبر
کد خبر: 116839
تاریخ انتشار: 3 تیر 1394 - 20:02
اتاق نیوز - خبرگزاری رویترز گزارش داد: اگر وزیر امور خارجه آمریکا بتواند توافق هسته‌ای با ایران را به سرانجام برساند، یک دستاورد در دوران کاری وی محسوب می‌شود که تا
اتاق نیوز - خبرگزاری رویترز گزارش داد: اگر وزیر امور خارجه آمریکا بتواند توافق هسته‌ای با ایران را به سرانجام برساند، یک دستاورد در دوران کاری وی محسوب می‌شود که تاکنون محصول بزرگی نداشته است.
به گزارش اتاق نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ شکست جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال 2004، توقف روند مذاکرات صلح فلسطین- اسراییل و ناکامی‌های دیگر این دیدگاه را به وجود آورده که وی برای دستیابی به یک موفقیت بزرگ تلاش می‌کند. وزیر امور خارجه 71 ساله آمریکا انرژی زیادی را برای دستیابی به راه حلی صرف کرده که در صورت نهایی شدن یک توافق تاریخی محسوب می‌شود. وی در این جریان کیلومتر‌ها پرواز کرده و دیدارهای زیادی را با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش داشته است. او با وجود شکستگی در ناحیه ران پای راست خود در تلاش است تا خود را به آخرین مرحله از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در وین پیش از ضرب الاجل 30 ژوئن برساند. به گفته مقاماتی که در این مذاکرات حضور دارند، روش مذاکراتی کری با ایران ترکیبی از انرژی بی حد و حصر، انعطاف تاکتیکی و در مواقعی سرسختی است. اما برخی معتقدند که وی در این رایزنی‌ها اصول قدیمی مذاکره را زیر پا گذاشته، وندی شرمن مذاکره کننده اصلی آمریکا را تحت الشعاع قرار داده، بیش از اندازه با ایرانی‌ها ملاقات داشته و از خود تمایل زیادی برای حصول یک توافق نشان داده است. حامیان بر این باورند که هیچ‌کس سخت‌تر از این تلاش نمی‌کند و تلاش‌های بی‌نتیجه وی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه و مناقشه میان فلسطین و اسراییل نشان می‌دهد وی در تقابل با سخت‌ترین مشکلات حاضر است ریسک شکست را بپذیرد. برنامه سفرهای کری نشان می‌دهد که وی مصمم به نتیجه رسیدن این مذاکرات است. کری در طول شش ماه گذشته به طور متعدد و در شهرهای مختلف اروپا با همتای ایرانی‌اش دیدار کرده است. مذاکره کنندگان پیشین آمریکا می‌گویند که اشتیاق کری برای ملاقات مکرر با ایرانی‌ها باعث شده این‌طور به نظر بیاید که وزیر امور خارجه به دنبال شکار این توافق است در حالی که تنها باید درباره مسائل سخت وارد عمل شود. ریچارد آرمیتاژ، معاون وزیر امور خارجه واشنگتن در دوران ریاست جمهوری جورج بوش گفت که دولت بیش از اندازه مایل است. ایرانی‌ها می‌توانند این را بفهمند و وقتی وزیر امور خارجه تا این حد مایل به حضور در مذاکرات است عجیب نیست که ایرانی‌ها خواسته‌های نهایی‌شان را به شما بگویند. به گزارش رویترز، با این حال حامیان و مخالفان جان کری در این مساله اتفاق نظر دارند که حصول یک توافق با ایران، با وجود شکست‌های قبلی وی، اعتبارش را مستحکم می‌کند. کریم سجادپور، یک کارشناس بنیاد کارنگی در این‌باره گفت: اگر کری بتواند به یک پیروزی بزرگ دست پیدا کند هیچ‌کس ناکامی‌های پیشین وی را به یاد نخواهد آورد.
کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید