Performancing Metrics

اسپوتنیک: توافق هسته‌ای به نفع همه است | اتاق خبر
کد خبر: 118712
تاریخ انتشار: 10 تیر 1394 - 22:00
اتاق نیوز - یک خبرگزاری روس در گزارشی تحلیلی نوشت: مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 وارد مرحله نهایی خود شده است و اگر بتواند به یک دهه بن‌بست سیاسی پایان دهد به نفع هم...
اتاق نیوز - یک خبرگزاری روس در گزارشی تحلیلی نوشت: مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 وارد مرحله نهایی خود شده است و اگر بتواند به یک دهه بن‌بست سیاسی پایان دهد به نفع همه خواهد بود.
به گزارش اتاق نیوز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، هم‌زمان که ایران و گروه 1+5 با ورود به آخرین مرحله از مذاکرات هسته‌ای‌شان اعلام کردند رایزنی‌های‌شان را یک هفته دیگر ادامه می‌دهند، کارشناسان می‌گویند که این توافق پایانی است بر بیش از یک دهه اختلاف بر سر برنامه هسته‌ای ایران که در نهایت به نفع همگان خواهد بود به علاوه این که بر خاورمیانه هم تاثیر مثبتی خواهند داشت. اما گفته می‌شود که هنوز در برخی موضوعات اختلافاتی وجود دارد. غرب تاکید می‌کند که برای بازرسی باید به تمام تاسیسات ایران شامل سیاست‌های نظامی دسترسی وجود داشته باشد، در حالی که تهران معتقد است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها باید به تاسیسات هسته‌ای‌اش دسترسی داشته باشد. گرت پورتر، یک کارشناس و نویسنده آمریکایی به اسپوتنیک گفت که دستیابی به یک توافق بر سر این مساله محتمل است. وی بیان کرد: از نظر من توافق این گونه خواهد بود که ایران با اجرای پروتکل الحاقی موافقیت می‌کند و هم ایرانی‌ها و هم آمریکایی‌ها آن را یک پیروزی می‌دانند. پورتر ادامه داد: اما رسانه‌ها و یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک سوء برداشت درباره‌ی پروتکل الحاقی دارند. این پروتکل به روشنی مشخص می‌کند که آژانس می‌تواند در محل این سایت‌ها نمونه‌های محیطی بردارد و این چیزی است که پروتکل الحاقی برای تاسیسات اعلام نشده‌اش فراهم می‌کند. به گفته این کارشناس آمریکایی ایران می‌تواند این نوع دسترسی را برای چنین هدفی رد کند و در ازاء یک راه جایگزین را برای تهیه نمونه‌های محیطی از آن محل ارائه کند. بنابراین ایران در نهایت در پاسخ به هر یک از درخواست‌های آژانس در خصوص تاسیسات اعلام شده حق وتو دارد. مساله لغو تحریم‌ها دیگر موضوعی است که به نظر می‌آید تاکنون حل نشده باقی مانده است. به‌علاوه این که غرب خواهان ساز و کاری برای اعمال دوباره تحریم‌هاست. گرت پورتر معتقد است که لغو تحریم‌ها در هر صورت به نفع هر دو طرف ایرانی و آمریکایی است. تهران در نتیجه فرصت خواهد داشت بگوید به آن چه می‌خواسته دست یافته است و بخشی از تحریم‌ها در ابتدای توافق لغو خواهند شد هم‌چنین واشنگتن می‌تواند بگوید که ایران تغییراتی را که وعده داده بود اجرایی کرده است. وی تاکید کرد: هر دو طرف می‌توانند بگویند به آنچه می‌خواستند دست یافته‌اند. اما تلاش برای ساز و کار بازگرداندن تحریم‌ها مضحک خواهد بود چون اگر ایران بخواهد توافق را نقض کند، تفاوتی ایجاد نخواهد کرد. در ادامه گزارش اسپوتنیک آمده است: دور نمای امضای یک توافق میان ایران و گروه 1+5 این سوال را ایجاد می‌کند که این اتفاق چه تاثیراتی را بر منطقه خاورمیانه خواهد داشت. برخی کارشناس معتقدند که آمریکا در این شرایط باید سیاست‌ خود در خاورمیانه را مورد بازبینی قرار دهد و عاقلانه‌تر عمل کند و دیگر نمی‌تواند تا این حد به عربستان سعودی متکی باشد. به گزارش ایسنا، ایران و گروه 1+5 در اواسط فروردین ماه در لوزان سوییس به یک چارچوب سیاسی برای توافق نهایی دست یافتند که در خصوص ماهیت صلح‌آمیز برنامه‌ی هسته‌ای تهران تضمین می‌دهد و منجر به لغو تحریم‌ها علیه ایران می‌شود. مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 هم اکنون با حضور هیات‌های مذاکره کننده تمام طرف‌ها در وین - پایتخت اتریش در جریان است.  
کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید