Performancing Metrics

با برندسازی مخالفیم/درآمد داروخانه‌ها عادلانه باشد | اتاق خبر
کد خبر: 119387
تاریخ انتشار: 14 تیر 1394 - 11:42
اتاق نیوز - معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: درآمد داروخانه‌ها باید بر اساس عدالت باشد و اینطور نباشد که حدود 200 داروخانه دولتی کشور، 40 درصد باز...
اتاق نیوز - معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: درآمد داروخانه‌ها باید بر اساس عدالت باشد و اینطور نباشد که حدود 200 داروخانه دولتی کشور، 40 درصد بازار دارویی را در اختیار داشته باشند.
دکتر اکبر عبدالهی‌اصل گفت: به کرات از دست اندرکاران بیمه و دارو شنیده‌ایم که با برند و برندسازی در کشور مخالفیم، نظام دارویی ما ژنریک است و پول برند پرداخت نمی‌کنیم؛ این درحالیست که بیش از 80 درصد بازار دارویی دنیا بازار برند است و قسمت برندها هم به صورت میانگین 5-4 برابر داروهای ژنریک است. پس ما برای کاهش پرداخت‌های بیمه بازار خود را کوچک نگه داشته‌ایم. حال این کوچک بودن بازار نه تنها مانع توسعه صنعت داروسازی کشور شده است، بلکه باعث کاهش حاشیه سود داروخانه نیز می‌شود. وی با بیان اینکه طبق آمار در حال حاضر حدود 12هزار داروخانه در کشور حدود 11هزار میلیارد تومان داروی کشور را توزیع می‌کنند، تصریح کرد: درآمد داروخانه‌ها باید بر اساس عدالت باشد و اینطور نباشد که حدود 200 داروخانه دولتی کشور حدود 40 درصد بازار دارویی را در اختیار دارند. عبدالهی اصل همچنین با اشاره به آمار سازمان‌های بیمه‌گر نیز اظهار داشت: سهم داروخانه از قیمت مصرف کننده داروهای داخلی ارزان قیمت، 20 و از داروهای وارداتی 5 تا 12 درصد است. با در نظر گرفتن سهم داروخانه‌های دولتی در عرضه داروهای گران قیمت، میزان حق فنی، تعداد نسخ و احتساب هزینه‌ها مشخص می‌شود که بیش از 8هزار داروخانه کشور از محل دارو کمتر از 2 میلیون تومان در ماه سود ناخالص دارند. وی یادآوری کرد که داروخانه درآمدهایی را نیز از محل فروش لوازم بهداشتی و مکمل دارند که فقط مختص آن‌ها نیست. بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو با توجه به شرایط فوق تاکید کرد: منابع کافی برای ارائه خدمات مناسب در بسیاری از داروخانه‌ها وجود ندارد؛ لذا این پاردوکس موجود باعث نارضایتی مردم از یک سو و داروسازان داروخانه‌ها از سوی دیگر می‌شود. وی در پایان صحبت‌هایش گفت: سیاستگذاران کشور باید بدانند که حفظ و ارتقای سلامت یک جامعه و ایجاد رضایت اجتماعی در این حوزه، هزینه دارد و هزینه‌ای که در ایران می‌شود هم نسبت به بسیاری از کشورها که شرایط مشابهی دارند، پایین‌تر است. حق بیمه درمانی کشور در مقایسه با سایر کشورها بسیار پایین‌تر است و طبیعتا بسیاری از هزینه‌ها از جیب بیماران پرداخت می‌شود که بعضا نارضایتی‌هایی را نیز به دنبال دارد.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید