Performancing Metrics

بازار راکد لبنیات، ظرفیت افزایش قیمت ندارد | اتاق خبر
کد خبر: 120436
تاریخ انتشار: 20 تیر 1394 - 09:23
اتاق نیوز - رییس اتحادیه فروشندگان لبنیات گفت: بازار لبنیات راکد است و کاهش مصرف محصولات لبنی مدتی است به عنوان یکی از مشکلات مطرح شده که دلیل عمده آن بالا بودن قیمت و...
اتاق نیوز - رییس اتحادیه فروشندگان لبنیات گفت: بازار لبنیات راکد است و کاهش مصرف محصولات لبنی مدتی است به عنوان یکی از مشکلات مطرح شده که دلیل عمده آن بالا بودن قیمت و کاهش قدرت خرید است.
علی رجبی با بیان اینکه پرمصرف‌ترین لبنیات شامل شیر کم‌چرب، پنیر و ماست است، اظهار کرد: اگر دولت از دامداران بیشتر حمایت و به آن ها کمک کند و یارانه بیشتری به دامداران در قالب علوفه و خوراک دام ارائه دهد، طبیعی است که وضعیت بهتر می‌شود و بازار لبنیات نیز رونق می گیرد. وی افزود: بازار لبنیات در 10 روز اول ماه رمضان رونق داشت ولی دوباره به حالت رکود سابق بازگشته است. رجبی بر ضرورت نظارت بیشتر و دقیق‌تر بر بازار لبنیات تاکید کرد و گفت: وقتی نرخی در صنایع لبنی تعیین می‌شود کیفیتش آنچنان که باید و شاید مدنظر قرار نمی‌گیرد و این در حالی است که برای تهیه لبنیاتی از جمله پنیر، ماست‌ یا خامه از مواد گوناگون با کیفیت‌های مختلف استفاده می‌شود و یک خریدار زمانی متوجه کیفیت می‌شود که کالا را مصرف می‌کند، چون در زمان خرید به دلیل یکسان‌ بودن قیمت‌ها نمی توان نوع کیفیت را تشخیص داد. رئیس اتحادیه لبنیات فروشان تهران اظهار کرد: زمانی که قیمت‌ها در هر حوزه ای افزایش می یابد باید کیفیت آن نیز بهبود یابد و در بخش لبنیات چنانچه تغییر قیمتی لحاظ می‌شود باید بر اساس نرخ آن، کیفیت متفاوتی را نیز شاهد باشیم که در این حالت رقابت افزایش می‌یابد. وی در عین حال بیان کرد: بازار لبنیات دارای نوسان زیادی است و در برخی اقلام شاهدیم که قیمت‌ها به یکباره حدود هفت تا 10 درصد افزایش می‌یابد و بعد از چندی بدون دلیل کاهش می‌یابد که نشان از بی‌ثباتی و عدم نظارت کافی در این حوزه دارد. رجبی همچنین بیان اینکه بازار لبنیات ظرفیت افزایش قیمت دوباره را ندارد، گفت: شیر، ماست و پنیر از پرمصرف ترین لبنیات ها به شمار می‌روند و در صورت افزایش دوباره قیمت این اقلام، تاثیرات منفی را در بازار راکد لبنیات شاهد خواهیم بود. وی ادامه داد: با توجه به اینکه نرخ دستمزد، هزینه حامل‌های انرژی و دیگر هزینه‌ها تغییری نکرده است، لزومی به افزایش قیمت احساس نمی‌شود. هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری اعلام کرد" از آنجا که دولت در سال جاری علیرغم تمایل، دیگر نمی‌تواند یارانه‌ای به دامداران پرداخت کند، ناچارا تایید کرده که قیمت سه قلم لبنیات شامل شیر و ماست معمولی و پنیر فتا تا سقف 10 درصد افزایش یابد تا دامداران ضرر نکنند و کارخانه‌ها هم پاسخگوی افزایش هزینه‌هایشان باشند. در این راستا به همین زودی‌ این موضوع در ستاد تنظیم بازار بررسی می‌شود". البته پس از این اظهارات، دفتر محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رییس جمهور این خبر را رد و اعلام کرد که " ادعای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش قیمت‌ پنیر، شیر و ماست در دولت کذب محض بوده و تاکنون بررسی نرخ محصولات لبنی در هیچ یک از جلسات هیات دولت مطرح نشده است". البته طبق اعلام دفتر معاون اجرایی رییس‌جمهور "درخواست خرید شیر خام با قیمت 1440 تومان از دامداران که ارتباط مستقیمی با نرخ محصولات لبنی دارد در یکی از جلسات ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها مطرح و اتخاذ تصمیم راجع به تغییر نرخ محصولات لبنی به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شده است".
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید