Performancing Metrics

عربستان تمامی مولفه‌های ساخت سلاح اتمی را دارد | اتاق خبر
کد خبر: 120778
تاریخ انتشار: 21 تیر 1394 - 08:30
اتاق نیوز - در حالیکه توافق اتمی ایران با گروه 1+5 در روزهای پایانی خود است خبرها حاکی از آن است که عربستان از هرگوشه از این جهان به صورت مخفیانه و بی‌سر و صدا تکنولوژی
اتاق نیوز - در حالیکه توافق اتمی ایران با گروه 1+5 در روزهای پایانی خود است خبرها حاکی از آن است که عربستان از هرگوشه از این جهان به صورت مخفیانه و بی‌سر و صدا تکنولوژی‌های اتمی را برای ساخت تاسیسات هسته‌ای خریداری می‌کند.
به گزارش اتاق نیوز به نقل از ایسنا، در ژوئن 2015 محمد بن نواف بن عبدالعزیز آل سعود، سفیر عربستان در لندن در مصاحبه با روزنامه تلگراف گفت که تمامی گزینه‌ها درباره ساخت تسلیحات اتمی در عربستان روی میز است. عادل جبیر، سفیر سابق ریاض در آمریکا و وزیر خارجه کنونی این کشور نیز در جریان مصاحبه با سی ان ان اظهار نظرهای مشابهی را مطرح کرد و زمانی که درباره جاه طلبی‌های اتمی کشورش سوال پرسیدند، گفت: عربستان هر کاری را که باید انجام می‌دهد تا از امنیت خود حفاظت کند. عربستان در جدیدترین تلاش‌هایش در ساخت تاسیسات اتمی، معاهده‌ای را با فرانسه برای انجام مطالعات به منظور ساخت دو رآکتور جدید اتمی در بیابان‌های این کشور امضا کرده است. این توافق به فرانسه اجازه می‌دهد تا با روسیه هم توافق همکاری اتمی به منظور تامین انرژی امضا کند. همچنین توافق‌های مشابهی هم با چین و آرژانتین امضا می‌کند. عربستان به دنبال ساخت 16 راکتور تا 2032 است و برای هر راکتور دو میلیارد دلار هزینه می‌کند. عربستان به دلایل بسیاری خواهان ساخت تاسیسات اتمی است و یکی از آن‌ها کمک به ریاض برای تامین انرژی است. بنا به گفته یک تحلیل‌گر سیاسی، عربستان از قبل ظرفیت و قابلیت تولید اورانیوم غنی شده و سیستم‌های پیشرفته را برای ساخت کلاهک‌های هسته‌ای داشته است. وی از مطلب خود با عنوان دکترین دفاع اتمی عربستان در تلگراف نوشت که عربستان تمامی مولفه‌های ضروری در پیگیری ساخت یک سلاح اتمی شامل ابزار مالی و زیر ساخت‌های فنی را دارد.
کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید