Performancing Metrics

اردوغان: ترکیه به یک دولت ائتلافی نیاز دارد | اتاق خبر
کد خبر: 120871
تاریخ انتشار: 21 تیر 1394 - 12:22
اتاق نیوز - رئیس جمهوری ترکیه گفت، ترکیه به یک دولت ائتلافی نیاز دارد که بتواند مشکلات امروزه خود را حل کند و یک آینده بسازد در ضمن، برنامه‌ریزی برای نخستین دور مذاکر...
اتاق نیوز - رئیس جمهوری ترکیه گفت، ترکیه به یک دولت ائتلافی نیاز دارد که بتواند مشکلات امروزه خود را حل کند و یک آینده بسازد در ضمن، برنامه‌ریزی برای نخستین دور مذاکرات ائتلافی مشخص شده است و مذاکرات اصلی 13 ژوئیه (فردا دوشنبه) برگزار می‌شود.
به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به احمد داوود اوغلو، نخست وزیر قبلی و رهبر حزب عدالت و توسعه ماموریت داده بود تا در نهم ژوئیه دولت ائتلافی تشکیل دهد؛ یک ماه پس از انتخابات هفتم ژوئن که حزب عدالت و توسعه اکثریت پارلمانی خود را از دست داد. اردوغان در مراسم افطار در بخش ادیان دانشگاه استانبول در دهم ژوئیه آرزوی موفقیت برای داوود اوغلو کرد و گفت: آرزویم این است که یک دولت ائتلافی شکل گیرد. ترکیه امروز نیازمند یک دولت ائتلافی است که بر خواسته‌اش در دستیابی به یک راه حل برای مشکلات کنونی و ایجاد یک آینده به جای مناظره و بحث درباره گذشته تاکید کند. اگر احزاب سیاسی در دستیابی به یک سازش ناکام بمانند انتخابات زود هنگام برگزار خواهد شد. اردوغان از سوابق دوران ریاست جمهوری‌اش دفاع کرده و مدعی شد که از زمانی که به این سمت انتخاب شده، بر طبق قانون اساسی و تعهداتش به ملت ترکیه کار انجام داده است. این در حالی است که کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب اصلی اپوزیسیون مردم جمهوری خواه، اردوغان را به دست داشتن در ایجاد اختلال و کارشکنی سه روز پیش از آنکه نهایتا داوود اوغلو را به تشکیل دولت مامور کند، متهم کرده است. منتقدان اردوغان نیز می‌گویند، وی با انجام این کارها می‌خواهد جاه طلبی‌هایش را برای برچیدن سیستم پارلمانی و جایگزین کردن سیستم ریاست جمهوری توجیه کند. در همین حال داوود اوغلو که پیشتر گفته بود مذاکرات دولت ائتلافی را در دو مرحله برگزار می‌کند، نهم ژوئیه در نشست گروه پارلمانی حزب عدالت و توسعه گفت: دور نخست این مذاکرات پیش از عید فطر برگزار می‌شود. سی ان ان ترک 11 ژوئیه گزارش داد که داوود اوغلو 13 ژوئیه در ساعت 14 به وقت محلی با قلیچداراوغلو دیدار می‌کند. نخست وزیر ترکیه همچنین 14 ژوئیه با "دولت باغچلی"، رهبر حزب جنبش ملی‌گرا دیدار می‌کند. دیدار با رهبران حزب دموکراتیک مردم آخرین دیدار داوود اوغلو خواهد بود و وی با صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسکداغ 15 ژوئیه دیدار می‌کند. نخست وزیر مکلف ترکیه دور دوم مذاکرات را پس از رایزنی با حزبش برگزار خواهد کرد. براین اساس، تشکیل یک ائتلاف ممکن است تا پایان تعطیلی‌های سه روزه عید فطر در 19 ژوئیه به تاخیر بیفتد. گمانه زنی‌هایی در این باره وجود دارد که اگر داوود اوغلو در تشکیل یک دولت ناموفق باشد احتمال برگزاری یک انتخابات جدید وجود دارد؛ اگرچه دورنمای آن غیر منتظره است. اگر قرار باشد انتخابات برگزار شود احتمالا 22 نوامبر خواهد بود که 90 روز پس از ابلاغ حکم تشکیل دولت به داوود اوغلو است.
کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید