Performancing Metrics

محمد مهدی طباطبایی در گفتگو با اتاق نیوز: تسهیلات بانکی صادراتی، رقابتی نیست | اتاق خبر
کد خبر: 121708
تاریخ انتشار: 22 تیر 1394 - 14:33
اتاق نیوز- مشاور عالی کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی گفت: نرخ تسهیلات اعطایی بانک ها به منظور صادرات ،در ایران نسبت به سایر کشورها معادل 2 برابر بوده و همین مهم، رقا
اتاق نیوز- مشاور عالی کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی گفت: نرخ تسهیلات اعطایی بانک ها به منظور صادرات ،در ایران نسبت به سایر کشورها معادل 2 برابر بوده و همین مهم، رقابت را از تولید صادرات محور دور کرده است.
محمد مهدی طباطبایی عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران تسهیلات اختصاص یافته به بخش خصوصی در جهت صادرات کالا را حمایتی ندانست و ادامه داد: در همه کشورها نرخ تسهیلات بانکی به منظور صادرات معادل 6 الی 7 درصد است اما در ایران این نرخ معادل 14 درصد می رسد به طوری که قدرت رقابت را از صادرکننده اخذ کرده و کالای را در داخلی ایران منزوی می کند. وی افزود: این نرخ مصوب تسهیلات بانکی صادراتی، به تحریم ها ربطی نداشته و از سیاست های داخلی نشات می گیرد که به مانع بزرگی در مسیر صادرات تبدیل شده است. طباطبایی با تاکید بر اخذ یک راهکار به منظور ایجاد یک سیاست حمایتی و عملیاتی در توسعه صادرات اعلام کرد: قبل از ایجاد و تصویب هرگونه سیاست و قانونی به منظور توسعه صادرات باید رونق تولید را با محوریت صادرات در نظر گرفت تا ابتدا از نظر مخاطب داخلی به یک اجماع و نظر مثبت رسید؛ تا بتوان در عرصه بین المللی قدم گذاشت. این عضو خانه اقتصاد ایران گفت: سال 93 صادرات ایران توانست به درآمدی معادل 50 میلیارد دلار دست یابد. از این رو می توان به پتانسیل موجود بخش خصوصی در جهت افزایش و ایجاد درآمدهای غیر نفتی پی برد که مغفول مانده است. خزانه دار شورای بازرگانی ایران و هند توسعه صادرات را در گرو همکاری همه نهادها و بخش های دولتی دانست و تاکید کرد: ایران دارای محصولات بسیاری همچون فرش، زعفران، پسته است که هم اکنون نیز در سطح بین الملل به عنوان یک برند ایرانی مطرح هستند؛ از می توان با تسهیل شرایط صادراتی به حد قابل توجهی میزان درآمدهای ارزی غیر نفتی را افزایش داد.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید