Performancing Metrics

بازرگانان هندی پیش بینی کردند: افزایش 10 تا 15 درصدی صادرات برنج باسماتی به ایران | اتاق خبر
کد خبر: 122671
تاریخ انتشار: 24 تیر 1394 - 14:08
اتاق نیوز - منابع بازرگانی هندی انتظار دارند صادرات به ایران پس از کاهش تحریمها در سال مالی جاری بیش از یک سوم افزایش پیدا کند و به شش میلیارد دلار برسد....
اتاق نیوز - منابع بازرگانی هندی انتظار دارند صادرات به ایران پس از کاهش تحریمها در سال مالی جاری بیش از یک سوم افزایش پیدا کند و به شش میلیارد دلار برسد.
به گزارش اتاق نیوز به نقل از ایسنا، رویترز به نقل از یک گروه بازرگانی بزرگ هندی گزارش داد تسهیل تحریمها علیه تهران به افزایش فروش کالاهای کشاورزی کمک خواهد کرد با اینهمه رقابت از سوی کالاهای غیرکشاورزی هم بیشتر خواهد شد. ایران در سالهای اخیر که بخشی از پول فروش نفت به هند را به روپیه دریافت کرد، بیشتر برنج باسماتی و شکر مورد نیازش را از این کشور وارد می‌کرد. آجی ساهای، مدیرکل فدراسیون سازمانهای صادرات هند به رویترز گفت: درست است که بخشی از صادرات ما بویژه صادرات غیرکشاورزی ضرر خواهند کرد اما صادرات کشاورزی ضرر مذکور را کاملا جبران خواهد کرد. بنا بر ادعای منابع هندی، تجارت ایران با هند دیگر تحت تاثیر میزان فروش نفت به این کشور قرار نخواهد داشت و به این کشور آزادی بیشتری برای افزایش خرید کالاهای غذایی تولید هند مانند برنج، شکر و سویا می‌دهد. تجارت هند با ایران تحت مکانیسم پرداخت به روپیه در سال 2012 آغاز شد و تحت آن، پالایشگاههای هندی 45 درصد از پول نفت ایران را به حسابی به روپیه نزد بانک UCO هند واریز کردند که ایران از این پول برای پرداخت پول واردات کالاهای هندی استفاده کرد. به گفته ویجی ستیا، رئیس سابق انجمن صادرکنندگان برنج هند، بازرگانان ایرانی و هندی اکنون می‌توانند بدنبال توافقات مرسوم باشند. هند بزرگترین صادرکننده برنج به ایران بوده و عمده یک تا 1.2 میلیون تن واردات سالانه ایران را برنج باسماتی تشکیل می‌دهد. ایران در سال مالی 2015-2014 حدود یک میلیون تن برنج وارد کرد که 930 هزار تن آن از هند بود. ستیا انتظار دارد در سال مالی جاری صادرات برنج باسماتی هند 10 تا 15 درصد افزایش داشته باشد. وی به رویترز گفت: این اواخر شاهد کاهش صادرات برنج هند به ایران بودیم که برای اجتناب از کمبودهای ناشی از تحریمها ذخایر کافی فراهم کرده است اما حجم صادرات افزایش خواهد یافت. هند و پاکستان تولیدکننده برنج باسماتی در کوهپایه‌های هیمالیا هستند. بر اساس این گزارش، توافق میان ایران و غرب ممکن نرخ حمل بار را کاهش دهد و به بعضی از صادرکنندگان غذایی هند کمک کند. با اینهمه کاهش 20 درصدی ارزش یورو در سال گذشته به شرکتهای اروپایی کمک خواهد کرد بخشی سهم بازار هندیها در ایران را در بخشهایی مانند قطعات خودرو و ابزارهای ماشینی تصاحب کنند.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید