Performancing Metrics

اوباما: ایران ضدآمریکایی است | اتاق خبر
کد خبر: 122746
تاریخ انتشار: 24 تیر 1394 - 17:32
اتاق نیوز - رئیس‌جمهور آمریکا نقش روسیه در مذاکرات هسته‌ای را مثبت ارزیابی کرد و گفت: علی‌رغم اختلافات‌مان با مسکو، پوتین و دولت روسیه به حصول توافق هسته‌ای کمک ک
اتاق نیوز - رئیس‌جمهور آمریکا نقش روسیه در مذاکرات هسته‌ای را مثبت ارزیابی کرد و گفت: علی‌رغم اختلافات‌مان با مسکو، پوتین و دولت روسیه به حصول توافق هسته‌ای کمک کردند.
به گزارش اتاق نیوز به نقل از ایسنا، باراک اوباما ساعاتی پس از اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در گفت‌وگویی تفصیلی با روزنامه نیویورک تایمز به تشریح این توافق و پاسخ به خبرنگار این روزنامه پرداخت و با تاکید بر ادعاهایش درباره نقش ایران در خاورمیانه اظهار کرد: من را بر این اساس که توافق ایران را تغییر می‌دهد قضاوت نکنید. من را اینگونه قضاوت کنید؛ آیا این توافق مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در 10 سال آینده خواهد شد؟ آیا این توافق نتیجه بهتری برای آمریکا، اسرائیل و متحدان عرب ما در مقایسه با دیگر گزینه‌های روی میز است یا نه؟ به گزارش ایسنا این در حالی است که مقامات کشورمان همواره تاکید دارند سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایگاهی نداشته و نخواهد داشت. وی ادامه داد: ما این توافق را با این مسأله که منجر به تغییر حکومت در ایران می‌شود ارزیابی نمی‌کنیم. ما این توافق را با این موضوع که آیا تمام مشکلات که ممکن است به ایران مربوط شود حل می‌کند یا نه نمی‌سنجیم. ما این توافق را بر اساس وعده اصلی و اولیه‌مان در مذاکرات مبنی بر این‌که ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت ارزیابی ‌می‌کنیم. این چیزی است که همیشه مطرح شده است. بنابراین من می‌توانم بگویم که ما اکنون قادر خواهیم بود ثابت کنیم که ایران تحت هیچ شرایطی به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت و ما می‌توانیم این تضمین را با همکاری کامل جامعه بین‌الملل و بدون این‌که در جنگ دیگری در خاورمیانه گیر بیفتیم به دست آوریم. وی هم‌چنین با تکرار ادعایش درباره تاثیر تحریم‌ها بر ایران و مذاکرات در عین حال گفت: ایران به عنوان یک عضو معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ( ان پی تی) گفت که ما متعهد به داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم. اوباما خاطرنشان کرد که این رویکردش در مذاکرات بر اساس آن‌چه روسای جمهور پیشین آمریکا،‌ یعنی ریچارد نیکسون و رونالد ریگان در قبال شوروی و چین در پیش گرفتند بنا گذاشته شده است و تصریح کرد: می‌دانید من اختلافات زیادی با رونالد ریگان دارم اما آن‌جایی که وی را کاملا تحسین می‌کنم این تفکر وی است که می‌گوید اگر شما می‌توانید یک توافق ( از طریق مذاکره ) را با دشمنی که مصمم به نابودی‌تان است را بررسی کنید،‌ارزشش را دارد که این کار را انجام دهید. من اختلاف نظرهای زیادی با ریچارد نیکسون دارم اما وی متوجه شد که دورنما و احتمال اینکه چین مسیر دیگری را بپیماید وجود دارد. شما این چیزها را آزمایش می‌کنید و تا زمانی‌که ما در حال محاظفت از ظرفیت امنیتی‌مان هستیم، تا وقتیکه توانایی مان برای پاسخ‌دهی دقیق، نظامی در جایی که باید از دوستان و متحدان‌مان محافظت کنیم را از دست نداده‌ایم، ریسکی است که باید بپذیریم. این یک موقعیت عملی و درک همگانی است. ساده انگارانه نیست،‌ این یک تشخیص است که اگر در حقیقت می‌توانیم برخی از این اختلافات را حل کنیم، بدون این‌که از زور استفاده کنیم ، بسیار برای ما و مردم آن منطقه بهتر است که این کاررا انجام دهیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران با این توافق قدرتمندتر می‌شود؟ گفت:‌ با احترام به ایران که یک تمدن بزرگ است، در این کشور حکومتی وجود دارد که ضدآمریکایی ، ضداسرائیلی،‌ ضد یهودی و ما با آن‌ها اختلافات زیادی داریم. اما ما اساسا یک هدف دیگر داریم و این‌که اطمینان یابیم ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.  
کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید