Performancing Metrics

جزئیات ابلاغیه جدید به بانک‌ها/ تدوین دستورالعمل تسهیلات سندیکایی | اتاق خبر
کد خبر: 122904
تاریخ انتشار: 25 تیر 1394 - 10:40
اتاق نیوز - بانک مرکزی تهیه دستورالعمل اجرایی تسهیلات و تعهدات سندیکایی را به مدیران عامل بانک ها و موسسات اعتباری ابلاغ کرد....
اتاق نیوز - بانک مرکزی تهیه دستورالعمل اجرایی تسهیلات و تعهدات سندیکایی را به مدیران عامل بانک ها و موسسات اعتباری ابلاغ کرد.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اطلاعیه‌ای را درباره دستورالعمل اجرایی تسهیلات و تعهدات سندیکایی برای مدیران عامل کلیه بانک‌های دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک و موسسات اعتباری غیربانکی ارسال کرد.

به موجب تبصره ذیل ماده (۱۰) دستورالعمل مورد اشاره مقرر شد رویه‌های حسابداری مربوط به عملیات سندیکایی توسط بانک مرکزی تدوین شود. لذا در راستای تکلیف یاد شده و با هدف ایجاد وحدت رویه، شناسایی و ثبت دقیق رویدادهای مالی مربوط به تسهیلات و تعهدات سندیکایی در موسسات اعتباری و نیز ارتقای شفافیت صورت‌های مالی آنها، مستند به ماده (۸۶) آیین‌نامه نحوه تاسیس و اداره موسسات اعتباری غیردولتی و نیز مصوبات پانصد و سی و یکمین جلسه مورخ ۱۳۶۳/۴/۳ شورای محترم پول و اعتبار، نسبت به تهیه و تدوین «دستورالعمل حسابداری تسهیلات و تعهدات سندیکایی» به شرح پیوست اقدام گردید.

در تهیه «دستورالعمل حسابداری تسهیلات و تعهدات سندیکایی» تلاش شده همانند «دستورالعمل اجرایی تسهیلات و تعهدات سندیکایی» رویکردی فرآیندی اتخاذ و رویدادهای مالی مربوط به عملیات سندیکایی، به ترتیب وقوع در قالب ثبت‌های حسابداری در دفاتر مالی اعضای سندیکا به تصویب کشده شود.

همچنین با هدف تبیین هرچه بهتر و مطلوب‌تر در مفاد دستورالعمل، انواع رویدادهای مالی مذکور در آن، در قالب جداول مقایسه‌ای حاوی ثبت‌های حسابداری در دفاتر موسسه اعتباری عامل و ثبت‌های حسابداری در دفاتر سایر اعضای سندیکا دستورالعمل ابلاغی ارائه شده است.

شایان ذکر است؛ با عنایت به تنوع انواع و اقسام تسهیلات و تعهدات موضوع عملیات سندیکایی، نسخه پیوست «دستورالعمل حسابداری تسهیلات و تعهدات سندیکایی» با رویکرد ارائه نمونه ثبت‌های حسابداری رویدادهای مالی مرتبط با عملیات سندیکایی، در دو بخش عملیات حسابداری تسهیلات سندیکایی با فرض اعضای تسهیلات سندیکایی در قالب عقد مرابحه و نیز عملیات حسابداری تعهدات سندیکایی با فرض ایجاد تعهدات سندیکایی در قالب ضمانت‌نامه تهیه و روابط مالی فی ما بین اعضای سندیکا در هر یک به طور مجزا تبیین شده است. بنابراین در صورت اعطاء / ایجاد سایر انواع تسهیلات و تعهدات سندیکایی، آن بانک / موسسه اعتباری غیربانکی موظف است در چارچوب دستورالعمل حسابداری تسهیلات یا تعهدات مزبور و با نظرداشت به چارچوب و رویه‌های حسابداری اعلامی در دستورالعمل پیوست، نسبت به ثبت و ضبط رویدادهای مالی مربوط در دفاتر خود اقدام نماید.

با توجه به فراز پایانی «دستورالعمل حسابداری تسهیلات و تعهدات سندیکایی» مبنی بر لازم‌الاجراء بودن مفاد آن در خصوص تسهیلات و تعهدات سندیکایی که از تاریخ ۱۳۹۳/۱۱/۴ به بعد اعطاء / ایجاد گردیده‌اند، آن بانک / موسسه اعتباری غیربانکی موظف است؛ در چارچوب مفاد بندهای (۳۹) و (۴۰) استاندارد حسابداری شماره (۶) با عنوان «گزارش عملکرد مالی»، ثبت‌های حسابداری اصلاحی لازم را وفق مفاد دستورالعمل ابلاغی، در دفاتر خود اعمال نماید.

با عنایت به موارد فوق، ضمن ارسال یک نسخه از «دستورالعمل حسابداری تسهیلات و تعهدات سندیکایی»، خواهنشمند است دستور فرمایند، مقدمات اجرای موارد مطروحه تمهید و مراتب به قید تسریع، به تمامی واحدهای ذیربط آن بانک / موسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ و بر حسن اجرای آن تاکید و نظارت دقیق شود. همچنین مقتضی است نسخه‌ای از بخشنامه ابلاغی به واحدهای ذیربط، به مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری این بانک ارسال شود.

منبع: مهر

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید