Performancing Metrics

ابراز خوش‌بینی اردوغان و رهبر قبرس ترک نشین نسبت به مذاکرات صلح | اتاق خبر
کد خبر: 123873
تاریخ انتشار: 30 تیر 1394 - 11:27
اتاق نیوز - رئیس جمهوری ترکیه در جریان سفر به قبرس ترک نشین در مراسمی به مناسبت چهل و یکمین سالروز حمله نظامی ترکیه به این جزیره در پی کودتای حامیان یونان گفت: از سرگیر...
اتاق نیوز - رئیس جمهوری ترکیه در جریان سفر به قبرس ترک نشین در مراسمی به مناسبت چهل و یکمین سالروز حمله نظامی ترکیه به این جزیره در پی کودتای حامیان یونان گفت: از سرگیری مذاکرات فرصت خوبی را برای هر دو طرف فراهم می‌کند.
به گزارش اتاق نیوز به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت: هم اکنون نشانه‌هایی از روند صلح وجود دارد که می‌گوید با جدیت از سوی دو طرف اجرا می‌شود. گمان می‌کنم این مذاکرات فرصت خوبی را فراهم می‌کند که نباید از دست بدهیم. اردوغان در جریان سخنان خود بار دیگر گفت که ترکیه همچنان باید "سرزمین‌ مادری" قبرس ترک نشین باشد و همین امر می‌تواند مجددا آتش مجادله میان وی و مصطفی آکینجی، رهبر قبرس ترک نشین را شعله ور کند. آکینجی ماه آوریل پس از روی کار آمدن گفته بود که روابط با ترکیه باید براساس "دو کشور مستقل و برابر" باشد. اردوغان در پاسخ به وی تاکید کرد که نقش ترکیه همانند "سرزمین‌ مادری" ای است که مراقب 200 هزار شهروند قبرس ترک نشین است. رهبر قبرس در سخنان خود از مشارکت اردوغان در مراسم تشکر کرد و در ادامه حمله تروریستی به شهر مرزی سروچ در مرز سوریه را که 30 کشته و 100 زخمی برجای گذاشت، محکوم کرد. عصمت ییلماز، رئیس پارلمان ترکیه گفت که جوامع ترکیه و یونان باید به "توافق دائمی" در این جزیره تقسیم شده مدیترانه برسند. وی تاکید کرد: قبرس ترک نشین لیاقت یک راه حل دائم را در این جزیره دارد. ترکیه به هر نحوی از صلح حمایت می‌کند. رهبر قبرس نیز درباره از سرگیری مذاکرات صلح ابراز خوش بینی کرد. مساله قبرس یکی از موانع سیاسی اصلی برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپاست. قبرس در سال 1974 و پس از اعزام نیروهای ترکیه به این جزیره در پی کودتایی با هدف یکی کردن این جزیره با یونان، به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد. بخش شمالی، ترک زبان‌ها هستند و بخش جنوبی قبرس یونانی نشین است. قبرس ترک نشین تنها از سوی ترکیه به رسمیت شناخته می‌شود و 35 هزار سرباز در آن دارد.
کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید