Performancing Metrics

اتحادیه اروپا در مقابله با بحران مهاجرت ناکام ماند | اتاق خبر
کد خبر: 124050
تاریخ انتشار: 30 تیر 1394 - 15:27
اتاق نیوز - اتحادیه اروپا نتوانست در مورد اسکان مجدد 40 هزار مهاجر و پناهجوی مقیم ایتالیا و یونان در سایر کشورهای عضو طی دو سال آتی به توافق برسد و تصمیم‌گیری در این ب
اتاق نیوز - اتحادیه اروپا نتوانست در مورد اسکان مجدد 40 هزار مهاجر و پناهجوی مقیم ایتالیا و یونان در سایر کشورهای عضو طی دو سال آتی به توافق برسد و تصمیم‌گیری در این باره را به پایان سال جاری میلادی موکول کرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، با وجود آنکه مساله مهاجرت و پناهجویان به یک مساله تفرقه‌افکنانه بدل شده و علی‌رغم توافق به دست آمده توسط رهبران اتحادیه اروپا در نشستی در ژوئن، وزرای شرکت‌کننده همبستگی کمی از خود در قبال این مساله نشان داده‌اند. یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفت: کشورهای عضو عدد 40 هزار پناهجو و توزیع این افراد در میان اتحادیه اروپا را در نظر دارند اما می‌خواهند تا در این باره در پایان سال جاری میلادی موافقت کنند. در پی مرگ 700 تن در یک قایق ماهیگیری در مسیر ایتالیا از لیبی در آوریل 2015، رهبران اتحادیه اروپا خواهان توافقی برای یک برنامه اسکان مجدد در پایان ژوئیه 2015 شده‌اند. یک دیپلمات دیگر هم گفت: وزرای کشور اتحادیه اروپا به شاخص‌های نشست مذکور احترام می‌گذارند و این 40 هزار مهاجر و پناهجو را اسکان مجدد می‌دهند اما تعداد دقیق هر مهاجر برای کشورهای عضو تا دسامبر 2015 مشخص می‌شود. دو تن از مقام‌های اتحادیه اروپا گفتند، مجموع تعهدات کشورهای عضو برای اسکان مهاجران 35 هزار تن از ایتالیا و یونان است. سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرد، در سال 2015، 150 هزار مهاجر از طریق دریا خود را به اروپا رسانده‌اند و اکثرشان وارد ایتالیا و یونان شده‌اند. بیش از 1900 مهاجر در مدیترانه غرق شدند که دو برابر تعداد قبلی در سال 2014 است. فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از نشست روز دوشنبه گفت که زمان آن رسیده که اتحادیه اروپا یک سیاست داخلی و خارجی را با هدف یکپارچگی مدنظر قرار دهد. اتحادیه اروپا باید توجه خود را به سمت افزایش تعداد مهاجران و پناهجویان که از شبه‌جزیره بالکان می‌گذرند تا به اروپای مرکزی بروند، معطوف کند. مجارستان بیشترین تعداد پناهجویان را دارد که در نیمه نخست 2015 درخواست ارایه کرده‌اند. کمیسیون اتحادیه اروپا براساس این برنامه از کشورهای عضو می‌خواهد تا 20 هزار آواره را از کشورهای مبدأ نظیر سوریه یا لبنان یا اردن بپذیرند. بخشی از این برنامه مورد قبول وزرا قرار گرفته است. به علاوه از دولت‌های اتحادیه اروپا خواسته شد تا درباره اسکان مجدد 40 هزار پناهجو از ایتالیا و یونان به سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در دو سال دیگر توافق کنند. اسپانیا و لهستان در میان مخالفان سرسخت برنامه اسکان و جابه‌جایی هستند. اما سایر کشورها با جابه‌جایی تعداد کمی از مهاجران موافقت کرده‌اند. لهستان قول داده تا تنها 1000 مهاجر را بپذیرد که بسیار کمتر از 2500 مهاجری است که کمیسیون اتحادیه اروپا درخواست داده بود. وزیر کشور اسپانیا در این باره گفت: ما به شدت نگران این برنامه جابه‌جایی هستیم چون این اقدام عامل کلیدی برای جذب مهاجران بیشتر به اروپا و نه جلوگیری از این روند می‌شود. وزیر کشور اتریش نیز گفت: اتریش نخستین کشور در این برنامه است و قرار است مهاجران بیشتری را بپذیرد اما این اصلا انصاف نیست. کمیسیون اتحادیه اروپا برای پذیرش آوارگان و مهاجران بیشتر، به اعمال محدودیت‌های بیشتر و سخت‌تر درباره هویت افرادی که به اروپا وارد می‌شوند، دست زده و یک خط مشی را در نظر گرفته که براساس آن افرادی که نمی‌توانند قوانین بین‌المللی را رعایت کنند به کشورهایشان بازگردانده می‌شوند.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید