Performancing Metrics

تخلف ایران از برجام را می‌توانیم کشف کنیم | اتاق خبر
کد خبر: 124829
تاریخ انتشار: 3 مرداد 1394 - 14:37
اتاق نیوز - معاون سازمان سیا مدعی شد: اگر ایران تعهدات خود طبق توافق هسته‌ای را زیر پا بگذارد سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا می‌توانند این موضوع را بفهمند....
اتاق نیوز - معاون سازمان سیا مدعی شد: اگر ایران تعهدات خود طبق توافق هسته‌ای را زیر پا بگذارد سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا می‌توانند این موضوع را بفهمند.
به گزارش اتاق نیوز به نقل از شبکه‌ ای‌بی‌سی‌نیوز، دیوید کوهن، معاون سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) روز جمعه در نشست امنیتی موسسه آسپن گفت که جامعه اطلاعاتی ‌آمریکا اطمینان معقولی دارند که مفاد توافق هسته‌ی ایران و گروه 1+5 جلوی تخلف غیر قابل کشف تهران از تعهداتش را می‌گیرد. معاون سازمان سیا با اشاره به دسترسی‌هایی که در این توافق برای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراهم شده است تصریح کرد: دسترسی به سایت‌های مشخص شده به علاوه مکانیزمی برای دسترسی‌های منظم به برخی سایت‌ها و دیگر ظرفیت‌ها و اطلاعاتی که در دسترس ماست به ما تا حد معقولی اطمینان می‌دهد که اگر ایران بخواهد تعهداتی را که برنامه جامع اقدام مشترک امضاء کرده است زیر پا گذارد، ما آن را کشف خواهیم کرد. کوهن ادامه داد: بنابراین ارزیابی ما این است که برنامه جامع اقدام مشترک به خوبی ما را قادر می‌کند تا انحراف ایران از محدودیت‌هایش در خصوص غنی‌سازی و دیگر عناصر این توافق را کشف کنیم. بر اساس این گزارش، جیمز کلاپر، رییس اطلاعات ملی آمریکا نیز ساعاتی پس از این اظهارات کوهن گفت که توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 از نقطه نظر اطلاعاتی خوب است اگر چه هیچ توافقی نمی‌تواند اطمینان 100 درصدی به آمریکا بدهد که سرویس‌های اطلاعاتی همه چیز را می‌بینند. ایران و گروه 1+5 در 23 تیرماه (14 ژوییه) به یک توافق در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها علیه تهران دست یافتند که بر اساس آن، ایران با نظارت آژانس بین‌الملی انرژی اتمی در ازای لغو این تحریم‌ها بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را محدود خواهد کرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این نیز طبق توافق اولیه ژنو که در سال 2013 حاصل شد موظف به نظارت بر پایبندی ایران به تعهداتش بوده و همواره در گزارشات خود بر این موضوع صحه گذاشته و تایید کرده است که تهران به توافق ژنو عمل می‌کند. اما ایران باوجود اثبات همکاری‌اش با آژانس همواره نسبت به سوء استفاده احتمالی یا درز اطلاعات از آژانس به بیرون به ویژه به سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی غرب و آمریکا هشدار داده است. رضا نجفی‌، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس روز جمعه در واکنش به اظهارات سخنگوی کاخ سفید که به تازگی مدعی شده بود که مقامات نظامی آمریکا یا رژیم صهیونیستی با کسب اطلاعات از رژیم بازرسی‌های آژانس در سال‌های اجرای "برجام" توانایی‌های خود را بهبود می‌بخشند در نامه‌ای به یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی درباره‌ی درز اطلاعات به بیرون هشدار داد. نجفی در نامه ارسالی خود تاکید کرد:‌ این گونه بیانیه‌های نقض تعهدات عام الشمول دولت در تهدید نکردن یا استفاده از زور طبق منشور سازمان ملل بوده و در زمانی که برجام به تازگی نهایی شده است، چنین اظهاراتی به شدت اصول اساسی لازم برای اجرای برجام را تحت الشعاع قرار می‌دهد. نماینده دائم ایران در آژانس در ادامه یادآور شد: این اظهارات نقش آژانس طبق برجام را به مخاطره می‌اندازد. زیرا از آژانس درخواست شده در اجرای اقدامات شفاف‌سازی، برای حفظ اسرار تجاری، فنی، صنعتی و سایر اطلاعات محرمانه که به دست می‌آورد هرگونه احتیاط لازم را در پیش گیرد.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید