Performancing Metrics

برنامه عملیاتی تغییرات آب و هوا تدوین می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 125352
تاریخ انتشار: 5 مرداد 1394 - 10:45
اتاق نیوز - مدیر پروژه تغییرات آب وهوا گفت: به دنبال تدوین برنامه عملی در حوزه تغییرات آب و هوا در دو بخش کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و سازگاری برا ی بقاء هستیم تا پس ا...
اتاق نیوز - مدیر پروژه تغییرات آب وهوا گفت: به دنبال تدوین برنامه عملی در حوزه تغییرات آب و هوا در دو بخش کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و سازگاری برا ی بقاء هستیم تا پس از تصویب در کارگروه ملی تغییر آب و هوا در قالب برنامه های توسعه در دستگاه‌های کشور اجرا شود.
سومین نشست علمی بررسی چالش‌های مربوط به تغییرات آب و هوا در بخش تنوع زیستی و منابع طبیعی با حضور مدیر پروژه تغییرات آب وهوا و برخی از مسئولین در سالن سرو سازمان حفاظت محیط زیست در4 مرداد 94 برگزار شد. محسن ناصری مدیر پروژه تغییرات آب وهوا گفت: اثرات تغییر آب و هوا در دنیای امروز فراتر از یک موضوع فانتزی شده و کشورها بطور جدی به سمتی حرکت می کنند که هم در سطح ملی در قالب اقدامات سازگاری برای بقاء و هم در سطح بین المللی در قالب اقدامات کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نقش فعالی را ایفا کنند. وی ادامه داد: در نشستی که قرار است در پاریس امسال برگزار شود، یک معاهده نامه بین االمللی جایگزین پروتکل کی یو تو می‌شود و متناظر با آن، کشورها متعهد می شوند که برنامه هایی را در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در یک زمان بندی معین در اختیار جامعه ملل قرار دهند. محسن ناصری با اشاره به اینکه انتشار گازهای گلخانه ای در جو باعث افزایش دمای زمین شده است، افزود: خیلی از کشورها به سمت گرم تر، خشک تر و کم آب تر شدن پیش می روند و در برخی کشورها شاهد ناهنجاری های اقلیمی همچون طوفان های گرد و خاک هستیم. این در حالی است که اگر افزایش دمای زمین بطور میانگین بیش از 4 درجه سانتی گراد شود، در بخش های اعظمی از کره زمین حیات امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین، کشورهای عضو کنوانسیون تغییر آب و هوا در سازمان ملل متحد بطور جدی به دنبال تدوین برنامه عمل و استراتژی هستند که بتوانند هم سازگاری برای بقاء را فراهم سازند و هم منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای شده و اجازه ندهند این افزایش دما تا سال 2050 بیشتر از 2 درجه سانتی گراد شود.

نشست هایی برای تدوین استراتژی کلان کشور در حوزه تغییرات آب و هوا

مدیر پروژه تغییرات آب وهوا تصریح کرد: خیلی کشورها همچون ترکیه این برنامه را داشتند و آن را اجرا می کردند. اما تا کنون، این برنامه عمل در ایران وجود نداشت. بنابراین، دفتر طرح ملی تغییرات آب وهوا از آبان ماه سال گذشته اقدام به برگزاری نشست هایی برای تدوین استراتژی کلان کشور در حوزه تغییرات آب و هوا در دو بخش کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سازگاری برای بقاء کرده است. در بخش سازگاری برا ی بقاء تا کنون جلسات مجزایی در سه موضوع آب، کشاورزی و امنیت غذایی، بهداشت و سلامت برگزار شده است. ناصری با اشاره به اینکه تاثیرات تغییر اقلیم در کشور عمدتا بصورت خشکسالی و افزایش دما مشخص می‌شود، افزود: مردم در جوامع محلی و روستایی برای تامین نیازهای معیشتی خود همچون کاهش آب و مراتع، فشار مضاعف به منابع طبیعی تحمیل می کنند. بنابراین، اگریک برنامه معیشتی جایگزین و کمکی وجود داشته باشد، این فشار و تنش در استفاده و بهره برداری از منابع زیستی کشور بطور قابل توجه ای کاهش می یابد.

پیش بینی ایجاد شبکه ملی پایش در برنامه ششم توسعه

وی با اشاره به اینکه در مدت زمان اجرای برنامه ششم توسعه، قرار است یک شبکه پایش ملی ایجاد شود تا اطلاعات مربوط به وضعیت منابع طبیعی و منابع زیستی کشور در آن جمع آوری شود، افزود: یک شبکه پایش می تواند وضعیت منابع طبیعی و منابع زیستی کشور را مشخص کند تا به کمک آن به برخی نقاط جغرافیایی که وضعیت مطلوبی ندارند، توجه بیشتری شود. بخشی از این پایش در حدود اختیارات سازمان جهاد کشاورزی است و بخش دیگر در قالب وظایف سازمان حفاظت محیط زیست می باشد. اطلاعات این دو سازمان در یک شبکه پایش ملی به اشتراک گذاشته می شود تا در برنامه های توسعه بعدی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد. وی خاطر نشان کرد: نتیجه این فعالیت ها در قالب کتابچه ای با عنوان استراتژی ملی تغییر آب و هوای کشور در در دفتر طرح ملی تغییرات آب و هوا جمع آوری شده تا به عنوان یک برنامه عمل برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و سازگاری با تغییرات آب و هوا در کارگروه ملی تغییر آب و هوا در هئیت دولت تصویب و در قالب برنامه های سنواتی و برنامه های توسعه به عنوان مقرراتی تعیین شده توسط دولت در دستگاه های کشور اجرا شود. براساس گزارش روابط عمومی سازمان محیط زیست، ناصری با اشاره به اینکه کارگروه ملی تغییر آب و هوا به عنوان یک کمیته ملی با مصوب هئیت وزیران شکل گرفته و مواردی که در آنجا تصویب می شود، باید در قالب مقررات دولت توسط دستگاهای کشور دنبال شود. ادامه داد: اگر دستگاه ها به هر دلیلی در پیگیری وظایف تعریف شده خود در این برنامه کوتاهی کنند، باید به کارگروه ملی تغییر آب و هوا پاسخگو باشند.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید