Performancing Metrics

جزئیات تفاهمنامه اجلاس مشترک ایران و ترکمنستان | اتاق خبر
کد خبر: 125591
تاریخ انتشار: 6 مرداد 1394 - 08:30
اتاق نیوز - با حضور وزیر امور خارجه ترکمنستان و وزیر راه ایران محورهای سند چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی با ترکمنستان مشخص شد....
اتاق نیوز - با حضور وزیر امور خارجه ترکمنستان و وزیر راه ایران محورهای سند چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی با ترکمنستان مشخص شد.

چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان از سوم مرداد ماه امسال در وزارت راه و شهرسازی ایران برگزار شد و بعد از ظهر روز گذشته به کار خود پایان داد.

در این اجلاس تفاهماتی حاصل شد و دو طرف به محورهای مشخصی در عرصه اقتصادی دست یافتند.

تاکید بر اجرایی کردن اسناد منعقد شده در جریان سفر رئیس‌جمهور ایران به عشق‌آباد، تلاش برای ارتقاء حجم مبادلات تجاری دو کشور تا سقف 60 میلیارد دلار در 10 سال آینده و بررسی امکان توسعه همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای در زمینه تجارت گاز طبیعی از محورهای مشخص شده در این صنعت است.

امضای تفاهمنامه احداث پل سرخس در مرز مشترک دو طرف از سوی طرف ایرانی، پیگیری رفع مشکلات حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای از طریق برگزاری نشست‌های تخصصی با سازمان‌های دولتی و تشکل‌های صنفی و توافق درباره تبادل اطلاعات در زمینه پوشش‌های بیمه‌ای وسایل نقلیه و قوانین و مقررات تردد در جاده‌های دو کشور از دیگر محورهای مشخص شده در این سند است.

گسترش همکاری‌های حمل و نقل دریایی دو طرف، اعلام آمادگی برای ایجاد خط کشتیرانی مشترک بین بنادر دو کشور در دریای خزر و افزایش تلاش‌ها برای بهره‌برداری کامل از ظرفیت شبکه ریلی دو طرف و نیز کریدور شرق دریای خزر از دیگر محورهای حاصل این سند است.

انتقال تجربیات در موضوعات مختلف مرتبط حوزه آب و همکار‌ی‌های فنی از طریق همکاری شرکت‌های مهندسی،‌توافق بر افرایش همکاری‌ها میان استان‌های مرزی دو کشور و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی اقتصادی از دیگر محورهای چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی بود.

تاکید بر افزایش همکاری‌های گمرکی و ضرورت پیاده‌سازی پروژه دروازه‌های مشترک مرزی جهت کنترل ناوگان‌های عبوری دو طرف، توسعه همکاری‌های فیمابین در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات و توافق برای اجرایی کردن مبادلات فرهنگی، علمی و آموزشی دوطرف تا سال 97 شمسی از دیگر محورهای سند اجلاس مذکور است.

افزایش همکاری‌های علمی، احداث پارک‌های فناوری و اعطای بورس تحصیلی به اتباع ترکمنستان و تبادل تجربه‌ها در خصوص فناوری‌های جدید و روش‌های مدرن در حوزه کشاورزی، دامپزشکی و شیلات از دیگر محورهای تفاهم شده بین دو وزیر ایران و ترکمنستان است.

گسترش همکاری‌ها در زمینه گردشگری، صنایع دستی و برگزاری روزهای فرهنگی ترکمنستان در ایران و توافق برای تنظیم و انعقاد اسناد همکاری در زمینه‌های استاندارد،‌بهداشت، صدا و سیما، قرنطینه گیاهی وحفظ نباتات از دیگر محورهای سند چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان است.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید