Performancing Metrics

ارتقای کیفیت نان در گرو تقسیم کار ملی است | اتاق خبر
کد خبر: 127472
تاریخ انتشار: 13 مرداد 1394 - 23:00
اتاق نیوز - مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: نظارت بر تولید نان سالم، بهداشتی و با کیفیت بر عهده سازمان خاصی نبوده و سازمان‌ها و نهادهای مختلف در زنجیره تولید ...
اتاق نیوز - مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: نظارت بر تولید نان سالم، بهداشتی و با کیفیت بر عهده سازمان خاصی نبوده و سازمان‌ها و نهادهای مختلف در زنجیره تولید سالم و کیفی آن مسئولیت دارند.

به گزارش اتاق نیوز به نقل از شرکت بازرگانی دولتی ایران، علی قنبری مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران در مورد راهکارهای ارتقای کیفیت نان گفت: نظارت بر تولید نان سالم، بهداشتی و با کیفیت بر عهده سازمان خاصی نبوده و شرح وظایف سازمان‌های مرتبط با این حوزه، بیانگر آن است که سازمان‌ها و نهادهای مختلفی در زنجیره تولید سالم و کیفی نان مسئولیت دارند.

وی افزود: بنابراین ارتقای کیفیت نان مستلزم تقسیم کار ملی است و بایستی هر کدام از سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با این زنجیره بر اساس تکالیفی که به آنها سپرده شده است، اقدامات لازم را انجام دهند.

قتبری با بیان اینکه شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران براساس ماده‌ 110 قانون پنجساله برنامه پنجم توسعه‌ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در زمینه افزایش کیفیت نان نقش مهمی بر عهده دارد، تصریح کرد:‌ تنها ایفای نقش این شرکت در کیفی سازی تولید نان کافی نبوده و حضور دیگر سازمان‌ها و نهادها نیز در اجرای این طرح ضروری است.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران اظهار کرد: این شرکت بر اساس مفاد اساسنامه خود وظیفه دارد، تا فعالیتهای تصدیگری دولت در زمینه تنظیم بازار شامل: خرید، تدارک و نگهداری، فروش و توزیع کالاهای اساسی،‌ حساس و ضروری به ویژه گندم را که ماده اصلی نان است،‌ ساماندهی کند، همچنین با استفاده از توان تخصصی و اجرائی خود، اقدامات لازم را در مورد تأمین امنیت غذائی کشور انجام می‌دهد.

قنبری در ادامه در مورد انجام اقدامات کیفی سازی تولید نان در کشور افزود: این شرکت در وهله اول تلاش می‌کند تا گندم برخوردار از شاخص‌های کیفی را که در آزمایشگاه‌های ذی‌صلاح تائید می‌شوند، از طریق تولید داخلی تهیه کند.

وی افزود: اما در صورتی که تولیدات داخلی، پاسخگوی نیاز مصرفی کشور نبوده و یا اینکه از کیفیت لازم برخوردار نباشد و در واقع این احتمال وجود داشته باشد که به امنیت غذائی جامعه در ابعاد کمی و کیفی خدشه وارد شود، بر اساس مصوبات مراجع بالادستی از جمله کارگروه تنظیم بازار، ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها و کارگروه تأمین،‌ توزیع و ذخیره کالاهای اساسی و ضروری کشور، نسبت به تأمین گندم از طریق واردات کالاهای اساسی و با رعایت منافع و مصالح ملی و اصول سیاست‌های اقتصاد مقاومتی (تنوع در مبادی خرید با ملاحظه تأمین شاخص‌های کیفی، قیمت‌های مناسب و حمل و نقل مطمئن) اقدام کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی،‌ فرآیند ارزیابی کیفی گندم‌های تولید داخلی و گندم‌های وارداتی را فرآیندی حساس و دقیق برشمرد و تصریح کرد: شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران گندم‌های کیفی را برای تولید نان خریداری و ذخیره سازی می‌کند و تاکنون با استقرار بازرسان مورد تائید مراجع ذی‌صلاح در مراکز خرید گندم‌ داخلی و مبادی خارج از کشور و انجام نظارت و بررسی‌های مجدد بر گندم‌های وارداتی، جهت کسب اطمینان بیشتر نسبت به تأمین گندم‌های کیفی،‌ نقش خود را در تقسیم کار ملی ارتقای کیفیت نان به درستی ایفا نموده است.

وی افزود: بر اساس رویکرد این شرکت، حتی در همان ابتدای کار نیز دیگر سازمان‌ها با توجه به سهم مشخص خود به ایفای نقش می‌پردازند، به گونه‌ای که سازمان‌هایی نظیر غذا و دارو،‌ قرنطینه و‌ استاندارد نیز مجدداَ از گندم‌های وارداتی نمونه‌برداری کرده و در صورت تائید آنها، گندم‌های وارداتی ترخیص شده و در فرآیند تولید نان قرار می‌گیرند.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه تنها خرید و ارائه گندم باکیفیت و نگهداری آن بر اساس شاخص‌های کیفی در ‌تولید نان مرغوب،‌ سالم و بهداشتی کافی نیست و نظارت سایر سازمان‌های متولی را بر اساس تقسیم کار ملی در ارتقای کیفیت نان طلب می‌کند، تأکید کرد: سازمان غذا و دارو باید بر تولید نان‌های باکیفیت،‌ سالم و بهداشتی نظارت داشته و با نظارت مستمر خود نسبت به تولید این گونه نان‌ها اطمینان حاصل کند.

وی افزود: به علاوه اینکه ضرورت دارد که مصرف‌کنندگان در نظارت بر این وضعیت مشارکت داشته باشند و مشکلات بهداشتی و کیفی نان را به سازمان غذا و دارو و دیگر نهادهای ذیربط گزارش کنند. بنابراین خود مصرف‌کنندگان نیز در تقسیم کار ملی ارتقای کیفیت نان سهیم می باشند و باید نقش خود را فعالانه ایفا کنند.

 قنبری تصریح کرد: همچنین سازمان های‌ صنعت، معدن و تجارت در استانها نیز با انجام بازرسی‌های دقیق خود از نظر ابعاد کمی تولید و نیز سازمان تعزیرات حکومتی با بررسی شکایت‌های واصله و رسیدگی و برخورد با متخلفان مطابق با قانون، جایگاه موثری در تقسیم کار ملی ارتقای کیفیت نان دارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان ابراز امیدورای کرد که همه سازمان‌ها و نهادهای دولتی و بخش خصوصی مرتبط با این حوزه، بر اساس تقسیم کار ملی موجود، گام‌های اساسی را در ارتقای کیفیت و ارائه نان سالم، بهداشتی به مصرف‌کنندگان برداشته و هر کدام بنابر شرح وظایف محوله،‌ فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه را با تاکید بر جلب مشارکت مصرف‌کنندگان، انجام دهند.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید