Performancing Metrics

تشکیل دبیرخانه مشترک اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون | اتاق خبر
کد خبر: 129519
تاریخ انتشار: 21 مرداد 1394 - 16:07
روسای اتاق های بازرگانی، اصناف و تعاون دوشنبه، نوزدهم مرداد ماه با یکدیگر دیدار و راه‌های همکاری سه‌جانبه برای تقویت بخش خصوصی را بررسی کرده و دبیرخانه ای را به منظور تبلور اتحادی هدفمند و استراتژیک در بدنه بخش خصوصی تشکیل دادند.گفتنی است رئیس اتاق ایران وظیفه سخنگویی دبیرخانه را برعهده دارد.

محسن جلال‌پور رئیس اتاق ایران، با اشاره به شرایط سخت و نگران‌کننده اقتصاد ایران برای بخش خصوصی، هم‌صدایی و همکاری سه اتاق را ضروری دانست و گفت: نماینده‌های قانونی بخش خصوصی، اعضای سه اتاق ایران، اصناف و تعاون هستند.همدلی و همصدایی بخش خصوصی یکی از الزامات این روزهای اقتصاد ایران شناخته می شود و ضروری است که با ایجاد اتحادی هدفمند از گسیختگی بین سه نهاد بسیار مهم بخش خصوصی جلوگیری کنیم.

رئیس اتاق ایران افزود: هم‌صدایی سه اتاق در بهبود امور بخش خصوصی بسیار موثر خواهد بود.

جلال‌پور تصریح کرد: آقای شافعی در دوره ریاست خود با همکاری آقای نقره‌کار، جلسات مشترکی را با حضور سه اتاق برگزار کردند که در این دوره همین همکاری ها با نام دبیرخانه مشترک دراتاق ایران ادامه پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه از حسین نقره‌کار شیرازی دبیر کل سابق اتاق ایران، درخواست کرد که مسئولیت مدیریت دبیرخانه مسترک سه اتاق را بپذیرد.

بهبود جایگاه بخش خصوصی حسین نقره‌کار شیرازی، دبیر کل سابق اتاق ایران، ضمن مروری بر جلسات کاری که بین هر سه اتاق در دوره گذشته برگزار شده بود، تصریح کرد: در آن جلسات پیرامون تعیین جایگاه سه بخش و نقش آنها در تدوین برنامه ششم توسعه و همچنین قوانین مربوط به بخش خصوصی بررسی‌هایی صورت گرفت.

نقره‌کار شیرازی به بهبود جایگاه بخش خصوصی در دولت و مجلس و همچنین در افکار عمومی جامعه اشاره کرد و گفت: جایگاه امروز بخش خصوصی جایگاهی عزتمندانه است و به عنوان بخش مردمی اقتصاد به آن نگاه می‌شود.

وی افزود: در گذشته این سه اتاق جز ارکان اصلی اقتصاد به شمار نمی آمدند هرچند امروز این شرایط تغییر کرده است.

دبیر کل سابق اتاق ایران عنوان کرد: بخش خصوصی همواره باید در شناساندن خود و ارتقای جایگاهش تلاش کند که خوشبختانه دولت هم همراه است.

تاکید بر وجود ظرفیت‌های قانونی، توجه دولت و اراده بخش خصوصی بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون تصریح کرد: سه اتاق، نماینده بخش غیر دولتی اقتصاد هستند که برای رسیدن به اهداف و ارتقای سهم بخش خصوصی در اقتصاد، تلاش می‌کنند .

وی افزود: ظرفیت‌های قانونی خوب، توجه بخش دولتی به ظرفیت‌های بخش خصوصی و همچنین اراده سه اتاق برای ارتقای جایگاه بخش خصوصی، سه عاملی هستند که اگر به آنها توجه کافی شود، مشکلات پیش روی بخش خصوصی از میان برداشته خواهد شد.

نیاز به انسجام بخش خصوصی علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران ضمن قدردانی از ریاست اتاق ایران به دلیل برگزاری این نشست و ایجاد زمینه ای برای حضور روسای سه اتاق در کنار یکدیگر، تصریح کرد: هنوز در اقتصاد ایران، دولت نقش اصلی را دارد و بخش خصوصی اگر اقدامات موثری انجام ندهد، اقتصاد کشور از حاکمیت بخش دولتی آسیب‌های بیشتری خواهد دید.

فاضلی گفت: انسجام بخش غیر دولتی برای پیشبرد امور ضروری است .

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به وجود مشکلاتی برای اصناف تشریح کرد: استراتژی تعریف‌شده‌ای برای رابطه بنگاه‌های کوچک و متوسط و بزرگ و همچنین نظام توزیع واردات وجود ندارد که بخش خصوصی خود باید در این مورد اقدام کند.

فاضلی ضمن تاکید بر شکل‌گیری دبیرخانه مشترک سه اتاق، تصریح کرد: بخش خصوصی با تمام ظرفیت ها و قوای خود باید عصای دولت یازدهم در حل مسائل اقتصادی کشور باشند.

احمد فیاض بخش دبیر کل اتاق ایران نیز با ابراز قدردانی از تلاش‌هایی که در دوره‌ گذشته برای تشکیل چنین جلساتی و رسیدگی به امور مشترک بخش غیر دولتی اقتصاد انجام شده است، آمادگی خود را برای همکاری با سه اتاق اعلام کرد.

پیشنهادات اتاق اصناف برای جلسه‌های مشترک در ادامه، محمد باقر مجتبائی، مشاور عالی اتاق اصناف با توجه به مصوبات جلسات قبل به پیشنهادات این اتاق برای دستور جلسات کاری مشترک سه اتاق اشاره کرد.

بر این اساس سه اتاق باید برنامه‌های مشترک میان مدت و بلند مدت برای خود تدوین کنند و برای تنظیم برنامه ششم توسعه و ساماندهی جدید در ایجاد تشکلها با هدف جلوگیری از موازی کاری، کارگروه مشترکی تشکیل دهند.

وی همچنین خواستار هماهنگی در پذیرش و اعزام هیئت‌های خارجی شد.

مجتبائی تمرکز بر موضوع تسهیلات بانکی را خواستار شد و گفت: این تسهیلات به طور هدفمند و متناسب با اولویت‌ها تعلق نمی‌گیرد.

وی همکاری آموزشی سه اتاق و برگزاری جلسات مشترک با حضور روسای هر سه اتاق و همکاری مشترک در تنظیم برنامه‌های پسا تحریم را مورد توجه قرار داد.

وی به ورود منابع و سرمایه‌های خارجی اشاره کرد و افزود: اگر سه بخش غیر دولتی برای این سرمایه‌ها برنامه نداشته باشند نمی‌توان منتظر تغییرات مثبت در این زمینه بود.

این مقام مسئول شناسایی قوانین و مقررات مخل کسب و کار را ضروری دانست و تصریح کرد: سه اتاق باید در این زمینه بایکدیگر تعامل خوبی داشته باشند.

تاکید بر همکاری سه اتاق در قالب دبیرخانه‌ مشترک علی عوض‌پور، دبیر کل اتاق اصناف با اشاره به حضور حداکثری دولت در اقتصاد گفت: اعتقادی که در مسئولان نظام به بخش خصوصی وجود دارد در بدنه اجرایی دولت نیست.

وی ادامه داد: بخش دولتی اقتصاد به تهدیدی برای بخش خصوصی تبدیل شده است .

عوض‌پور تصریح کرد: فعالان اقتصادی بخش غیر دولتی منتظر سیاست‌های سه اتاق هستند و از همکاری سه اتاق تحت قالب دبیرخانه‌ای مشترک بسیار استقبال خواهند کرد.

نام سه اتاق همواره باید با هم برده شود ماشاالله عظیمی رئیس هیات مدیره اتاق تعاون، با اشاره به همزمانی تقریبی زمان ریاست سه اتاق گفت: باید برای چهار سال آینده سه اتاق به طور مشترک برنامه ریزی کرد.

عظیمی افزود: اتاق‌های تعاون و اصناف و بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی، صدای مردم در اقتصاد هستند و وظیفه این سه اتاق است تا صداها را به خدمتی برای خود مردم تبدیل کنند.

وی ادامه داد: هماهنگی و همراهی ما در شوراها و مجامعی که عضو آنها هستیم به پیشبرد امور بخش غیر دولتی کمک می کند.

رئیس هیات مدیره اتاق تعاون، اقتصاد دولتی را دارای مشکلاتی مانند وجود رشوه و رانت دانست و تصریح کرد: شایسته‌ است ده سال آینده را سال‌های تعامل اقتصاد غیر دولتی بنامیم و باتعامل هر چه بیشتر، شایستگی خود را در اقتصاد نشان دهیم.

وی تاکید کرد: هر زمان نام اتاق ایران برده می‌شود باید در کنار آن نام اتاق‌های اصناف و تعاون هم آورده شود چرا که ظرفیت سه اتاق با هم معنا پیدا می‌کند.

وی پیشنهاد کرد: سه اتاق، معاونت پارلمانی مشترکی را برای رصد قوانین و حضور در مجلس شورای اسلامی تشکل دهند و از ظرفیت قوه مقننه هر چه بیشتر بهره ببرند.

عظیمی ضمن اشاره به شرایط سرمایه‌گذاری خارجی، توجه بیشتر سه اتاق به این حوزه را خواستار شد.

بهره‌مندی اتاق‌های تعاون و اصناف از ظرفیت‌های اتاق ایران محسن جلال‌پور پس از شنیدن سخنان روسا، مشاوران و دبیران کل سه اتاق، گفت: مرکز تحقیقات اتاق ایران برای بهره‌مندی و کار کارشناسی اتاق‌های تعاون و اصناف می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

جلال‌پور ضمن تاکید بر ظرفیت بسیار خوب شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، معاونت اقتصادی و مجلس اتاق، عنوان کرد: این ظرفیت‌ها می‌توانند در خدمت اتاق‌های تعاون و اصناف قرار بگیرند.

رئیس اتاق ایران همچنین پیشنهاد کرد: اتاق‌های سه‌گانه استان‌ها نیز جلساتی برگزار کرده و از ظرفیت‌های مشترک خود بهره گیرند.

جلال‌پور حضور روسای سه اتاق در کنار یکدیگر در همایش‌های ملی و ملاقات‌های مشترک با روسای سه قوه مقننه و قضاییه و مجریه را برای بهبود امور بخش غیر دولتی ضروری دانست.

در انتهای جلسه جلال‌پور حکم مدیریت دبیرخانه سه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، کشاورزی و اصناف و تعاون را به حسین نقره کار شیرازی اعطا کرد.

 

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید