Performancing Metrics

تجدیدنظر در ساختار معاونت راه روستایی وزارت راه | اتاق خبر
کد خبر: 132029
تاریخ انتشار: 31 مرداد 1394 - 12:08
اتاق نیوز - معاون وزیر راه و شهرسازی از تجدیدنظر در ساختار معاونت راه روستایی خبر داد و گفت: اعتبارات استانی برای نگهداری راه روستایی۵ درصد از نیاز ما را پوشش می‌دهد....
اتاق نیوز - معاون وزیر راه و شهرسازی از تجدیدنظر در ساختار معاونت راه روستایی خبر داد و گفت: اعتبارات استانی برای نگهداری راه روستایی۵ درصد از نیاز ما را پوشش می‌دهد.

 سید حسین میرشفیع  در خصوص نبود انسجام در معاونت راه روستایی و بخش‌بندی هر کدام از وظایف این معاونت در سازمان‌های دیگر، گفت: این یکی از مشکلات بخش راه روستایی است و ما از نظر ساختار سازمانی در مضیقه هستیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون با ارتباطات و هماهنگی بین سازمان‌های دیگر کارها را پیش برده‌ایم، افزود: پیشنهاد تغییر در ساختار این معاونت به وزیر راه و شهرسازی داده شده و از آنجایی که تغییر ساختار کل وزارتخانه در حال انجام است، توسعه معاونت روستایی در بخش مسکن و راه‌ها هم در حال بررسی قرار دارد.

میرشفیع با اشاره به اینکه ۲۱ میلیون نفر در روستا ساکن هستند، اظهار داشت: در کشور ۳۷ هزار روستای دارای ۲۰ خانوار داریم که جمعیت عشایری و شهرنشین‌ها هم از شبکه راه‌های روستایی بهره‌مند می‌شوند.

معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در سه ماهه اول امسال، ۲۸.۵ درصد کاهش تلفات را در جاده‌های روستایی داشتیم، افزود: امیدواریم با توجه به افزایش سفرهای تابستانی در شهریور ماه، خودروها ایمنی بیشتری را رعایت کنند تا شاهد افزایش تلفات نباشیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه سرمایه‌گذاری کافی در راه‌های روستایی انجام نشده است، افزود: علیرغم آنکه بودجه کمی داریم اما سعی شده سرعت زیادی از برخورداری حداقلی راه‌های روستایی از شبکه حمل و نقل داشته باشیم.

میرشفیع با اشاره به اینکه هنوز اعتبارات راه روستایی در بخش ملی و استانی اختصاص نیافته است، گفت: تکیه ما بیشتر بر سهمیه قیر دولتی و توان پیمانکاران در اجرای پروژه‌ها بوده است. در غیر این صورت ما منابع کافی برای ساخت و بهسازی راه‌های روستایی در اختیار نداشتیم.

معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در اسفندماه سال گذشته ۱۵ هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه آسفالته روستایی داشتیم، گفت: به این آمار امسال ۲۳۰۰ کیلومتر اضافه شده و میزان راه‌های آسفالته ما به ۱۷۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه طول راه‌های آسفالته و شوسه ۱۳۲ هزار کیلومتر است، افزود: معاونت پلیس راه روستایی در  پلیس راهنمایی و رانندگی تشکیل شده است اما هنوز میزان حضور پلیس از نظر ما راضی‌کننده نیست.

میرشفیع با اشاره به قانون اختصاص ۶۰ درصد از جرایم برون شهری به ایمنی راه‌ها، گفت: این اعتبار در سال گذشته و امسال هنوز به ما اختصاص نیافته است.

معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی در خصوص نگهداری راه‌های روستایی، گفت: منابع لازم را برای نگهداری راه روستایی نداریم در حالی که هر پنج سال یکبار نیاز به روکش آسفالت و هر دو سال یکبار نیاز به خط‌کشی در را‌ه‌ها داریم اما بخش نگهداری راه روستایی از طریق اعتبارات عمرانی انجام می‌شود که بسیار ناچیز است.

وی با اشاره به اینکه این منابع ۵ درصد از هزینه مورد نیاز ما است، افزود: ۵۴ هزار کیلومتر راه روستایی که عمر بیش از ۱۰ سال دارد که اعتبار ساخت برای نگهداری آنها لازم است.

میرشفیع با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای توسعه حمل و نقل عمومی روستایی، گفت: وام ارزان قیمت با کارمزد چهار درصدی تعریف شده تا خطوط حمل و نقل عمومی روستایی توسعه یابد.

معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۷ هزار کیلومتر راه روستایی در معرض تخریب معادن قرار دارد، گفت: در این راستا صحبت‌هایی شده است تا بخشی از درآمد معادن به بهسازی این راه‌های روستایی اختصاص یابد.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی شده تا افق ۱۴۰۴، ۱۷۳ هزار کیلومتر راه روستایی داشته باشیم، گفت: ۱۰ درصد از راه‌های روستایی آسفالته نیاز به ارتقا به راه‌هایی با مشخصات فنی بالاتر دارد، همچنین باید در ۱۵ تا ۲۰ درصد از این راه‌ها هم باید مشخصات پایین‌تر از راه‌های معمولی اجرا شود.

میرشفیع با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۲۹۷ نفر در جاده‌های روستایی فوت کردند، گفت: در بخش ایمنی راه‌ روستایی، ارتقای مشخصات هندسی راه‌ها مد نظر است اما بودجه کافی برای تامین ایمنی این بخش را نداریم.

معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی، میزان اعتبارات ملی این معاونت را ۵۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد که هنوز اختصاص نیافته است.

منبع: مهر

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید