Performancing Metrics

کنجد افغانی وارد سفره ایرانیان شد | اتاق خبر
کد خبر: 144195
تاریخ انتشار: 31 شهریور 1394 - 17:30
براساس آمار گمرک ایران، افغانستان در حدود 2.5 تن کنجد در پنج ماهه اول امسال به ایران صادر کرده و حدود 437 هزار دلار از این طریق به دست آورده است....
براساس آمار گمرک ایران، افغانستان در حدود 2.5 تن کنجد در پنج ماهه اول امسال به ایران صادر کرده و حدود 437 هزار دلار از این طریق به دست آورده است.
به گزارش اتاق نیوز به نظر می رسد که کشاورزان افغان درحال یافتن بازاری برای صادرات در همسایه غربی خود هستند. بر اساس آمار آمار گمرک ایران در پنج ماهه اول امسال حدود 5.3 میلیون دلار از همسایه شرقی خود کالا وارد کرده است. علیرغم اینکه بیشتر این محصولات شامل محصولات کشاورزی است اما محصولات صنعتی و معدنی نیز در میان کالاهای وارداتی از افغانستان نیز به چشم می خورد. به غیر از کنجد ، لوبیا و عدس از دیگر محصولات کشاورزی افغانستان بشمار می روند که به ایران وارد شده اند. ارزش دلاری این محصولات در حدود 72 هزار دلار ، معادل 2 میلیارد ریال است. این محصولات در حدود 7200 کیلو وزن دارند. در کنار این محصولات 36000 کیلو وزن دانه ها و میوه های روغنی و خشک شده وارد شده به ایران است که ارزشی معادل 44 هزار دلار دارند. پیله کرم ابریشم تنها محصول دامی است که افغانها به ایران صادر کرده اند.درحدود 8 تن وزن این محصول دامی است که در حدود 120 هزار دلار به اقتصاد افغانستان سود رسانده است. صنعت عطرسازی ایران نیز از صنایعی است که بخشی از واردات کشور افغانستان بر ان تاثیر گذار بوده است. ارزش نباتات واجزاء مورد مصرف در عطر سازي وداروسازي در حدود 250 هزار دلار است و از لحاظ وزنی 615 هزارکیلوگرم وزن این محصولات است. با توجه به وجود ذخایر غنی معدنی در افغانستان جای تعجبی نیست که محصولات این بخش در میان کالاهای صادر شده به ایران جای دارند. این کشور در حدود 94 هزار کیلو سنگ مرمر به ایران صادر کرده و از این راه درحدود 27 هزار دلار درآمد ارزی کسب کرده است. اما نکته جالب توجه در این لیست وجود کالاهایی مانند اجزا و قطعات موتور، دستگاه گيرنده و فرستنده و اجزا و قطعات تلمبه هاي مايعات است. ارز آوری این کالاها برای افغانها در حدود 29 هزار دلار است که ارزش دلاری دستگاه گيرنده و فرستنده صادر شده از افغانستان در حدود 24 هزار دلار است.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید